بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
سهامداران بانک صادرات بایستی بدانند اینگونه نیست که بانک صادرات فارغ از اینکه میزان بدهی ها و تعهدات موسسه مذکور چه میزان بوده و آیا دارایی های آن کفاف بدهی هایش را می دهد یا خیر، پرداخت آنها را بپذیرد.
کد خبر : ۱۴۸۴۵۳
نویسنده :
کیوان فر
استاندار خراسان شمالی در حالی از توافق رییس بانک مرکزی با وزیر کشور برای انتقال اموال موسسه میزان به بانک صادرات خبر داد که این بانک بورسی در این رابطه هیچ شفاف سازی خاصی منتشر نکرده است.

به گزارش بورس نیوز، طبق گفته استاندار خراسان شمالی براساس این توافق در جلسه ای که با حضور وزیر کشور، رییس بانک مرکزی و با حضور شماری از استانداران کشور گرفته شد، مقرر گردید تا تمامی اموال موسسه میزان به بانک صادرات منتقل شود تا بدهی های سپرده گذاران پس از مدت ها کشمکش پرداخت شود. بدهی هایی که به دلیل پرداخت از سال گذشته، باعث اعتراضات گسترده مردم و سپرده گذاران این موسسه مالی و اعتباری شد تا با ورود دادستانی به این پرونده مهلت قانونی چند روزه ای به مسئولان این موسسه داده شود و پول مردم عودت یابد، اما پس از عدم انجام این کار، برخی خبرها حکایت از بازداشت هیأت مدیره این موسسه دارد. این اخبار در حالی منتشر شده که هنوز بانک صادرات پیرامون آن موضع گیری خاصی نداشته و در خصوص آثار احتمالی چنین اقدامی بر "وبصادر" شفاف سازی نکرده است.

برهمین اساس این سوال مطرح است که آیا منافع سهامداران "وبصادر" در گرفتن چنین تصمیمی مد نظر قرار گرفته است؟ و بعد اینکه آیا دارایی های این موسسه مالی و اعتباری کفاف تعهدات و بدهی های آن را می دهد؟ و در نهایت اینکه آیا لازم نیست برای رفع ابهامات موجود پیرامون این بحث و شفافیت بیشتر در روند معاملات و قیمت سهام بانک صادرات از سوی این مجموعه اطلاعیه شفاف سازی منتشر شود؟

در همین ارتباط مدیر نظارت بر ناشران شرکت بورس به خبرنگار بورس نیوز گفت: بنده از جزئیات این توافق اطلاعات دقیق و شفافی ندارم؛ بنابراین نمی توانم اظهار نظر دقیقی در رابطه با این موضوع داشته باشم.

امیر حمزه مالمیر افزود: البته به طور کلی در انجام هر توافقی مبنی بر ادغام این موسسه مالی و اعتباری با بانک صادرات و یا انتقال تعهدات و بدهی های آن به "وبصادر" رعایت صرفه و اصلاح سهامداران الویت هیأت مدیره این مجموعه خواهد بود. بطوریکه بایستی در ابتدا میزان تعهدات و بدهی های این موسسه به نسبت دارایی های آن ارزیابی شود و پس از آن بانک صادرات می تواند با رعایت حقوق سهامداران خود، ایفای تعهدات و بدهی های این موسسه را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب سهامداران بانک صادرات بایستی بدانند اینگونه نیست که بانک صادرات فارغ از اینکه میزان بدهی ها و تعهدات موسسه مذکور چه میزان بوده و آیا دارایی های آن کفاف بدهی هایش را می دهد یا خیر، پرداخت آنها را بپذیرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: البته برخی شنیده های بنده حاکی از آن است که انتقال دارایی ها و تعهدات این موسسه به بانک صادرات منتفی شده، اما آثار احتمالی چنین اقدامی در صورت اجرایی شدن نیز بستگی به نوع توافق انجام شده فی مابین دارد و در نهایت چنین امری با رعایت صرفه و صلاح سهامداران امکان پذیر است؛ اما چنانچه به حقوق سهامداران "وبصادر" خللی وارد شود، بازرس قانونی بانک می تواند نسبت به این امر موضع گیری کرده و آن را به عنوان بند حسابرسی در گزارش خود قید کند.

مالمیر در پاسخ به اینکه آیا لازم نیست بانک صادرات در رابطه با ابهامات به میان آمده در رابطه با انتقال تعهدات موسسه مالی و اعتباری میزان شفاف سازی کند؟، گفت: موضوع انتقال تعهدات این موسسه به بانک صادرات بستگی به آن دارد که آیا آثار آن در قالب اطلاعات با اهمیت می گنجد یا خیر؟ گرچه قرار نیست ناشران در رابطه با هر شایعه و ابهامی که در بازار مطرح می گردد، پاسخ داده و شفاف سازی کنند، اما می توان با اطلاع از کمیت و کلیت موضوع، نسبت به با اهمیت بودن آثار ناشی از آن و لزوم شفاف سازی از طریق بانک مذکور اقدام کرد. گرچه تاکنون بانک صادرات در این رابطه هیچ اظهار نظری نکرده است. اما اگر یقین حاصل شود که این امر در قالب اطلاعات با اهمیت می گنجد، از این مجموعه بورسی درخواست شفاف سازی و ارایه آثار احتمالی خواهد شد.

مدیر نظارت بر ناشران شرکت بورس در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: البته نکته مهم در خصوص تعهدات میزان آن است که انتقال بدهی های این موسسه به بانک صادرات تنها مربوط به مواردی می شود که قابلیت برگشت دارد، نه مواردی که قابل برگشت نیست. البته بایستی تا قطعی و روشن شدن کلیت این موضوع منتظر ماند و دید که آیا بانک صادرات و هیأت مدیره آن چنین تعهدی را می پذیرد یا خیر و پس آن صرفه و صلاح سهامداران بایستی رعایت گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بدون پشتوانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
ظهور دستورهای خرید "بدون پشتوانه" مهمترین عامل کساد در بازار بورس تهران است . وقتی که بنا به اظهار معاونت بازار سفارش های بدون پشتوانه در سیستم معاملات وجود داشته باشد . مفهوم آن این است که عده ای بدون پول سهام می خرند و با کمترین سود عرضه می کنند.
نمونه عینی مستند "بدون پشتوانه" را در نماد مبین به شرح زیر ملاحظه فرمایید:

اطلاعيه محدوديت سفارشگيري از هر كد معاملاتي در نماد معاملاتي مبين 94/2/14 08:20
به اطلاع كليه فعالان محترم بازار مي رساند، با توجه به محدوديت هاي سيستمي و جلوگيري از ورود سفارش هاي بدون پشتوانه به سامانه از امروز دوشنبه 1394/02/14 در نماد معاملاتي شركت پتروشيمي مبين (مبين) هر كد سهامداري چه از طريق معامله گر و يا دسترسي بر خط مجاز به ارسال سفارش به ميزان حداكثر 000ر100 سهم مي باشد و كليه سفارشات حذف خواهد شد، لذا مقتضي است كه معامله گران و دارندگان دسترسي بر خط محدوديت اعلام شده را رعايت نمايند. لازم به ذكرست حذف سفارش وارده در نماد فوق مشمول مقررات مربوطه مي باشد و بديهي ست در صورت عدم رعايت محدوديت اعلام شده طبق مقررات عمل خواهد شد. معاونت بازار
میزان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
مدیران میزان میگویند که داراییهای آنها بیشتر از سپرده های مردم است و میگویند که 14 سال موسسه سود خوبی برده است و وضع مالیشان عالی هست ولی الان با توجه به هجوم سپرده گذاران توان پرداخت یکجای سپرده ها را ندارند و میگویند از پدیده هم 300میلیارد تومان طلبکارند و باغ ویلاهای درجه یکی هم در سه راه فردوسی مشهد در اختیار سهامدارانش میباشد و مواظب باشید که آنها را از میدان به در نبرند و جزو اموال موسسه هست،و خیلی با ارزش هست ،من شنیدم حدود 1000میلیارد تومان قیمت سهام و آن زمینها هست،مراقب باشید که سرمایه های زیادی دارند و از همین الان حساب مدیران و کارمندانش را مسدود کنید،و حساب آنها و خانواده شان را در این 4 ماه چک کنید که خیلی پول جابجا شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
اگه وضع موسسه میزان خوب و سودده بود که خودش ادامه فعالیت میداد هرچه زیان دهه میندازن به صادرات
پوریا
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
نه برادر .

میزان املاک خیلی زیادی داره که با قیمت کارشناسی کم صادرات برداشته در حالیکه قیمت بازاری اون املاک خیلی بیشتره .

و در عوض بدهی های اون رو قراره بده .

این یعنی تعدیل مثبت در صادرات !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
به همین خیال باش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
در کل داری نظر کنفی میدهی . نمی دانم از کجا دستور می گیرید که تا سهمی می خواد تکون بخوره می ظاید تو سرش می زنید
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
اینطوری نیست که وبصادر براختی زیان موسسه را قبول کند یقینا دارایهای مشهود و غیر مشهود موسسه در نظر گرفته میشود که شایعات داراییهای میزان را خیلی بالا میدانند@@@@@
ارسلان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
ميزان داراييهاي خيلي خوبي داره
فقط چون هجوم مردم ناگهاني بوده
فشار قضايي و سياسي روش زياد بوده
و اكثر داراييهاش به صورت املاك و زمينهاي بكره و نقدشوندگيه پاييني داره اينجوري شده
رضا
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
یه قرون بده اش ب همین خیال باش
همت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
مگر صادرات محل خیریه است اگر هیت مدیره بانک این کار را بکنند نشان دهنده وابستگی است وهم خیانت به سهام داران است چون هیت مدیره برای سهامداران کار میکند نه برای رفع ورشکستگی شرکته انهم از جیب سهامداران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
چرا باید تاوان خلافهای پدیده و میزان را سهامداران وبصادر بدهند نگاهی به گزارش گاردین بندازید ببینید مشهد چه خبر است
ناشناس
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
شما درست می گویی پولی که از راه نامشروع به دست آید باید در پدیده و میزان دود شود وبه هوا رود واقعا برای کسانی که مشهد را به این روز انداختند متاسفم
سیدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
کل وامی که پدیده گرفته 300 میلیارد بوده نه بیشتر نمیدنم چرا گیر به پدیده میدن همش تو هر قضیه ای اونایی که مشهدی هستن میدونن این قضیه یه دفعه با شایعه شروع شد اما بسیاری از قضات هم قبل شایعه پولشون رو از میزان کشیدن بیرون که از قبل بهشون گفته بود اما خیلی از سپرده گذاران این موسسه سپرده های یکساله وحتی 5 ساله دارن که الان حاضرن با همین سود 20 درصد پولشون رو تو بانک صادرات بذارن وفقط سودشون رو بگیرن یعنی راضیا که اصل پولشون از بین نره این یعنی یه نقدینگی میتونه وارد صادرات بشه بحث املاک بحث جدایی هست البته املاک داره ولی اوضاع ملک چندان مساعد نیست که بگی الان کلی ارزش داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
معمولا تو این ادغام ها ، ادغام کننده باج زیادی میگیره.
بانک صادرات مطمئنا بنگاه خیریه نیست و میدونه چیکار کنه.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
آقای این کار در سهام مبین یعنی خلاف قانون ، یعنی اختالس
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
نیاز به شفاف سازی نیست گل آلود باشد تا دوستان ماهی گیری کنند.