بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
شرکت انتظار دارد که حق بیمه های دریافتی خود را نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش و به مبلغ 5000 میلیارد ریال افزایش دهد همچنین بیشترین تمرکز خود را بر کنترل ریسک وکاهش خسارت پرداختی وافزایش حاشیه سود شرکت از محل عملیاتی قرار داده تا بتواند روند سودآوری شرکت را برای سال های آتی حفظ نماید
کد خبر : ۱۵۲۸۸۴

نشست تحلیلی باشگاه مشتریان بورس نیوز روز یکشنبه مورخ هجدهم مرداد ماه سال جاری  در شرکت بیمه دی با حضور مدیر عامل محترم شرکت، سید مجید بختیاری برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در این جلسه ابتدا تاثیر رفع تحریم­ها بر صنعت بیمه و فرصتها و تهدید های آن مورد بررسی قرار گرفت. با عنایت به صحبت های مدیر عامل "ودی" حضور شرکت های بیمه خارجی در ایران مثبت ارزیابی شده وکاهش ریسک شرکت های بیمه ای داخلی از طریق مشارکت مجموعه­های خارجی در بیمه های اتکایی از جمله دستاوردهای ورود سرمایه گذاران جدید در صنعت بیمه می باشد. از سوی دیگر این مقام مسئول مهمترین چالشی که صنعت بیمه بعد از رفع تحریمها با آن مواجه خواهد بود را مقررات دست و پاگیر حاکم بر این صنعت عنوان کرد.

تضمین سود آوری

در ادامه جلسه تحلیل بنیادی صورتهای مالی "ودی" در حضور مدیران ارشد شرکت بررسی شد و اطلاعات مالی آن توسط تیم تحقیق و مطالعات بورس­ نیوز زیر ذره بین قرار گرفت و شفاف سازی های لازم توسط مدیر عامل و معاون مالی و سرمایه­ گذاری شرکت صورت پذیرفت.

بررسی شرکت در سالهای 92-90 (دوره بحران)

مشکلات به وجود آمده در سال های 1390 تا 1392 موجب گردیده تا در سال 1393، شرکت از نظر متغیرهای سطح (Level) یعنی میزان فروش بیمه و نسبت خسارت در وضعیت مساعدی قرار نداشته باشد.

عدم رعایت اصول حرفه­ای بیمه گری منجر به ارایه خدمات و محصولات بیمه ای نامناسب و بستن قراردادهای پر ریسک در سال های 1390 تا 1392 گردید. این قراردادها اگر چه در ابتدا به دلیل دریافت مبالغ قابل توجهی حق بیمه، جذاب به نظر می­رسید، اما در ادامه سختی و تلخی خسارت های هنگفت، این حلاوت و شیرینی را از بین برد و زیان های سنگینی را بر دوش بیمه گر تحمیل کرد.

به تدریج از سال 1391 شاهد ظهور بحرانها هستیم که در سال 1392 به اوج خود می رسد تا جایی که هزینه های خسارت به شدت افزایش یافته و شرکت مجبور به کنار گذاردن قراردادها و پرتفوهای زیان ده می شود. کاهش درآمدها در کنار افزایش شدید هزینه ها، وضعیت بسیار دشواری را در سال 1392 برای شرکت به همراه می آورد. عملکرد شرکت در این دوره بسیار ضعیف تر از میانگین صنعت است به نحوی که بیمه دی در سال 1392، بدترین عملکرد را در بین شرکت های بیمه ای کشور به نام خود ثبت می کند.

عمده مصائب و مشکلات در این سال ها، متاثر از قرارداد منعقده با کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی و در رشته بیمه های درمانی می باشد که بیشترین ضربه، خسارت و زیان را به شرکت بیمه دی تحمیل نمود. عدم بررسی کارشناسی و حرفه ای مشتری، قرارداد و ریسک های موجود و همچنین مبهم و غیرشفاف بودن قرارداد باعث شد تا از محل این قرارداد، شرکت متحمل 6،054 میلیارد ريال خسارت شود در حالی که عایدات ناخالص آن (بدون کسر کارمزد و سایر هزینه ها) فقط 4،365 میلیاردريال بوده است؛ یعنی حدود 1،689 میلیارد ريال زیان ناخالص!

دوره اصلاح و بهبود

از اواخر سال 1392 و با تغییر مدیریت شرکت، روند نزولی و ضعیف بیمه دی متوقف گردیده و شرکت وارد فرآیند اصلاح و احیا می شود. با تلاش فراوان، شرکت موفق به پرداخت خسارتها و بدهی های سنگین و معوق سنوات گذشته، بازسازی و اصلاح ساختارهای عملیاتی و جذب مشتریان جدید و افزایش چشمگیر درآمدها می شود. همچنین شرکت توانست ضمن کنترل هزینه­ها از پذیرش پرتفوهای پر ریسک و زیانده اجتناب نماید.

اگر چه شرکت در سال 1393 سودی از محل پرتفو و عملیات بیمه ای خود شناسایی نکرد اما عملکرد موفق این دوره موجب خروج از بحران و بهبود سریع اوضاع می گردد و علاوه بر رشد سریع فروش، سایر شاخص های عملکردی شرکت را نیز دوباره به نُرم و میانگین صنعت باز می گرداند.

عملکرد ماه های اخیر، نشان از تداوم این روند رشد و بهبود دارد و شرکت را به سرعت از انتهای فهرست شرکت های بیمه ای کشور، به صدر جدول شرکت های برتر بیمه نزدیک نموده است. تداوم رشد بالای فروش بیمه، در کنار کاهش نسبت خسارت منجر به شکل گیری پرتفویی سودآور برای شرکت بیمه دی گشته که علاوه بر ایجاد منفعت برای شرکت در سال جاری، سکویی برای جهش درآمدها و سودآوری شرکت در سال های آتی نیز می باشد.

سود آوری


دستاورد های مهم شرکت در سال 93

 افزایش شفافیت اطلاعاتی صورت های مالی

 کاهش ریسک شرکت و ضرایب خسارت پرداختی

 کسب رتبه نخست بیشترین کاهش خسارت در سال 93 در بین شرکت های بیمه ای و کسب رتبه هشتم سریع ترین رشد فروش.

 افزایش سطح توانگری شرکت (تغییر رتبه توانگری شرکت از 5 به 4 در مرحله اول و پیش­بینی می شود با فروش حق تقدم استفاده نشده شرکت، به رتبه 2 هم برسد) و به تبع آن افزایش توان رقابت آن در صنعت بیمه

 کاهش 18 پرونده مالیاتی به 2 پرونده مالیاتی

 کاهش هزینه های شرکت از جمله فروش ساختمان ایرانشهر شرکت که عملا صرفه اقتصادی برای شرکت نداشته و موجب تحمیل هزینه های بیشتر بر این شرکت بوده است.

 متمرکز نمودن تراکنش های مالی و عملیات حسابداری

 کاهش 300 حساب بانکی به 5 حساب بانکی

 بهبود روش های دریافت و پرداخت نامتمرکز و غیرشفاف گذشته.

 کاهش مخاطرات و فرصت های سوء استفاده مالی، افزایش سلامت مالی، جلوگیری از تقلب و افزایش حرفه ای­گری با راه اندازی و فعالیت جدی واحد حسابرسی و کنترل داخلی و واحد پولشویی


تمرکز شرکت بر بخش سرمایه گذاری

با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت های بیمه ای از فعالیت های عملیاتی این صنعت بالا نبوده معمولا شرکت های بیمه ای از محل ذخایر حق بیمه های دریافتی اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

با عنایت به صحبت های مدیر عامل" ودی" شرکت برنامه ریزی های منظمی برای سرمایه گذاری از این محل در نظر دارد و اقدامات اولیه آن از قبیل ایجاد بخش سرمایه گذاری مقتدر و تیم تحلیلی قوی در رزومه کاری تیم مدیریتی جدید قرار گرفته است.

سود آوری

برنامه سودآوری و خروج از زیان انباشته

اگر چه عملکرد تجاری و مالی شرکت در سال 1393 و همچنین سه ماهه اول 1394، بالاتر از میانگین صنعت بوده و به خصوص از نظر رشد فروش و کاهش ضریب خسارت، بیمه دی جزء شرکت های برتر بیمه ای کشور در یک سال گذشته بوده است با این حال در پیش بینی سود سال های آتی سعی شده تا حد امکان، جانب احتیاط رعایت شود و تصویری واقع بینانه و تا حدودی محافظه کارانه از درآمدها و هزینه های شرکت در آینده ارایه شود.

بررسی بودجه 94

با توجه به موارد مطروحه در قسمت های قبل و افزایش سطح توانگری مالی، شرکت انتظار دارد که حق بیمه های دریافتی خود را نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش و به مبلغ 5000 میلیارد ریال افزایش دهد همچنین بیشترین تمرکز خود را بر کنترل ریسک وکاهش خسارت پرداختی وافزایش حاشیه سود شرکت از محل عملیاتی قرار داده تا بتواند روند سودآوری شرکت را برای سال های آتی حفظ نماید. با توجه به روندی که شرکت در پیش گرفته انتظار افزایش سهم بازار شرکت در سال 94 از 2 به 4 درصد دور از ذهن نخواهد بود.

در نتیجه اقدامات صورت گرفته، شرکت بیمه دی توانست علیرغم چالش های متعدد، خود را بازسازی نموده و با افزایش قابل توجه فروش، پرتفوی بیمه ای مناسبی «از نظر اندازه و سودآوری» را جذب نماید به نحوی که با وجود کاهش 69 درصدی خسارت های پرداختی، حق بیمه تولیدی شرکت در سال 1393، رشد 124 درصدی داشته است.

اهداف و برنامه های آتی

پس از عبور از شرایط سخت و بعد از تغییرات و اصلاحات بنیادین در دو سال گذشته، اکنون بیمه دی در وضعیتی مساعد و آماده برای رشد پایدار و سودآور قرار گرفته و در تلاش است با نهادسازی و توسعه ارتباطات، توسعه شبکه های فروش و خدمات، نوآوری در محصولات و کارآمدی عملیاتی به سهم و جایگاه شایسته خود در صنعت بیمه کشور دست یابد. رسیدن به این افق و رهایی کامل از مشکلات گذشته راهی بسیار دشوار است که با درایت و همت مجموعه مدیران و کارکنان بیمه دی عبور از آن میسر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بیمه دی این مجموعه بورسی را یک شرکت رشدی قلمداد کرد که چرخه تجاری آن رو به بهبود بوده و با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار می­رود شرکت در سال های آتی به مرحله رشد و بلوغ خود برسد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
seyed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۸
این سهمی بود که بیشترین ضرر رو بهم زد ،همون موقع که سهام مدت زیادی معاملاتش متوقف شد بعد از شیش ماه با سی درصد افت قیمت باز شد
لطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
آفرین بر اقتدار و علم جناب آقای بختیاری که در حال حاضر شرکت بیمه دی را در جایگاه خوبی قرارداده اند