بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
در گفتگو با مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان ایران عنوان شد:

ممنوعیت واردات داروهای خارجی به شرط افزایش کیفیت محصولات داخلی

در حال حاضر حدود 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی داشته و تنها 5 درصد داروهای مصرفی وارد می شوند که این داروها از نظر قیمتی 40 درصد بازار را در اختیار دارند، با توجه به صحبت وزیر بهداشت، واردات داروهایی که مشابه داخلی با کیفیت رقابت با نوع خارجی داشته باشد را ممنوع خواهند کرد و این موضوع علاوه بر کیفیت به نیاز و تقاضای مردم نیز بستگی دارد.
کد خبر : ۱۵۴۵۰۱
نویسنده :
یارمحمدی
وزیر بهداشت چندی پیش در رابطه با وابستگی ایران به واردات دارو و مواد اولیه دارویی گفته بود، هنوز 4 درصد داروهای مصرفی و 50 درصد مواد اولیه دارویی را از خارج وارد می کنیم لذا از این پس به هر دارویی که مشابه داخلی داشته باشد، اجازه واردات بی رویه نمی دهیم.

در همین ارتباط مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر حدود 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی داشته و تنها 5 درصد داروهای مصرفی وارد می شوند که این داروها از نظر قیمتی 40 درصد بازار را در اختیار دارند، با توجه به صحبت وزیر بهداشت، واردات داروهایی که مشابه داخلی با کیفیت رقابت با نوع خارجی داشته باشد را ممنوع خواهند کرد و این موضوع علاوه بر کیفیت به نیاز و تقاضای مردم نیز بستگی دارد.

حمید خیری در ادامه افزود: در حال حاضر اغلب پزشکان در نسخه های بیماران خود از برندهای خارجی استفاده می کند چرا که به کیفیت و اثر گذاری این داروها اعتقاد دارند و بیماران نیز به دنبال دارو با همان برندی که پزشکشان معرفی کرده هستند و کمتر مشابه داخلی آنرا خریداری می کنند، این موضوع خود باعث کاهش تقاضا برای برخی داروهای داخلی شده، البته لازم به ذکر است در برخی موارد خاص که امکان وارد کردن داروی خارجی مورد نظر، نباشد یا قیمت بالاتری داشته باشد، بیمار تن به خرید داروی داخلی می دهد.

وی تأکید کرد: مسلماً اگر ساخت داروهای با کیفیت و قابل رقابت با موارد مشابه خارجی در ایران افزایش یابد این مشکلات برطرف خواهد شد. برای این کار نیاز به ابزارهای پیشرفته ساخت دارو وجود دارد و در صورتی که تحریم های بین المللی و مشکلات نقل و انتقال پول به کشورهای خارجی از میان برداشته شود، شرکت های دارو سازی راحت تر می توانند مواد اولیه با کیفیت ، ابزارها و تجهیزات مطابق با تکنولوژی روز دنیا را خریداری و وارد کشور کنند تا از نظر کیفیت و کمیت، نیاز داخلی را تأمین کنند و از وابستگی کشور به مصرف داروهای خارجی کاسته شود.

خیری در رابطه با کیفیت تولیدات داخلی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم از ورود داروهای مشابه که در داخل تولید می شوند، جلوگیری کنیم، ضروری است که فرآیند کیفیت تولید ارتقا پیدا کند تا تولیدات داخلی مورد اقبال واقع شوند، زیرا با توجه به وضعیت موجود اگر تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار نباشند و پزشکان نیز برندهای خاصی را نسخه نمایند و ما از ورود اینگونه برندها به داخل کشور جلوگیری کنیم، مسلما این داروها به صورت قاچاق و در اکثر اوقات به نوع تقلبی وارد کشور می شوند.

همچنین با توجه به اینکه ما دومین مصرف کننده دارو در میان کشورهای آسیایی هستیم و از طرفی میزان داروهای قاچاق طبق برآوردهای انجام شده در کشورهای این منطقه 47 درصد می باشد، بیم آن می رود که چنانچه کیفیت فرآیند تولید تغییر پیدا نکند و از ورود داروهای خارجی که تولید مشابه داخلی دارند جلوگیری نشود، میزان مصرف این گونه داروها به صورت قاچاق و در بسیاری از موارد مصرف نوع تقلبی آن ها در کشور بالا می رود.

وی ادامه داد: در این راستا ضروری است که از پزشکان خواسته شود در ارتباط با نسخه نویسی در جهت مصرف داروهای داخلی اهمیت بیشتری به خرج دهند و رسانه های عمومی نیز در جهت آگاهی دادن به مردم عزیز اهتمام بیشتری ورزند.

این مقام مسئول در خاتمه در رابطه با نرخ دارو در کشور گفت: در رابطه با تغییر نرخ دارو همواره انجمن داروسازان ایران تمایل خود بر حضور نماینده انجمن در شورای قیمت گذاری را اعلام کرده تا داروسازان با توجه به شرایط این صنعت در رابطه با قیمت این داروها اظهار نظر داشته باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
GERMANY
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
چه راهکار بچه گانه ای
ممنوعیت واردات بزور.
توسعه و فروش محصولات بنجل داخلی به بهانه ی حمایت.

اون از خودروهای شاهکارمون ، این هم از داروهامون که وقتی میخوری 8 تا عارضه ی دیگه پیدا میکنی.

اینقدر خودمون میدونیم چقدر عقب افتاده هستیم ، که اگه درهای جهان به رومون باز بشه ، همه ی صنایع ورشکست میشن.

اقتصاد مقاومتی و دشمن تراشی یکی از اهدافش همینه - اینکه مردم متوجه حقایق نشن و بتونن به زور هر بنجلی را 3 برابر قیمت به مردم بفروشند و سودهای نجومی کنند.