بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
در گفتگو با کارشناس سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات عنوان شد:

آنچه در پس پرده تحریم، در انتظار پتروشیمی هاست

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران تا دو سال آینده، پس از رفع تحریم های بیمه، حمل و نقل و مبادله ای می تواند 20 تا 25 درصد افزایش یابد، بعلاوه،30 میلیارد دلار فرصت های سرمایه گذاری خارجی در بخش پتروشیمی ایران وجود دارد که رفع تحریم ها منجر به جذب این سرمایه ها جهت تسریع در تکمیل پروژه های پتروشیمی خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۹۶۳۴
نویسنده :
یارمحمدی

ایران دومین عرضه کننده ذخایر گاز طبیعی در جهان است و این ذخایر گازی بسیار غنی از اتان هستند. با توجه به اینکه بقیه کشورهای خاورمیانه منابع محدودی از اتان را در اختیار دارند، این یک فرصت بزرگ برای بخش پتروشیمی ایران بعد از تحریم ها خواهد بود.

کارشناس سرمایه گذاری شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: سرمایه گذاری در ایران مشمول ریسک های عظیم سیاسی بوده اما از مزایای اصلی آن می توان به هزینه های پایین مواد اولیه کراکرهای بخار و دسترسی به بازارهای آسیا و اروپا اشاره کرد.

نسرین اسکندری در ادامه با اشاره به گفته های شریفی نیک نفس، مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، گفت: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران تا دو سال آینده، پس از رفع تحریم های بیمه، حمل و نقل و مبادله ای می تواند 20 تا 25 درصد افزایش یابد، بعلاوه،30 میلیارد دلار فرصت های سرمایه گذاری خارجی در بخش پتروشیمی ایران وجود دارد که رفع تحریم ها منجر به جذب این سرمایه ها جهت تسریع در تکمیل پروژه های پتروشیمی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در خاورمیانه در مجموع 30.2 میلیون تن ظرفیت اتیلن وجود دارد، که تقریبا 6.5 میلیون تن آن توسط ایران تولید می شود، عربستان با 15.7 میلیون تن تولید، نیمی از تولیدات اتیلن منطقه را به خود اختصاص داده و در حال حاضر ایران رتبه دوم را در منطقه با سهمی 22 درصد از مجموع تولیدات را دارد.

اسکندری در رابطه با سهم ایران از افزایش ظرفیت تولید تا 5 سال آینده گفت: سهم ایران تقریبا به 30 درصد از ظرفیت اتیلن تا سال 2020 خواهد رسید که انتظار می رود تا سال 2020 ، 6.2 میلیون تن اتیلن به ظرفیت ایران اضافه شود. همچنین پلی اتیلن 50 تا 60 درصد از تقاضای اتیلن را به خود اختصاص می دهد و بنزین اتیلن، اسید اتیلن، کلرید اتیلن و آلفا الفین بقیه تقاضای اتیلن را تشکیل می دهند در حالی که درصد کمی از اتیلن برای مصارف دیگر کاربرد داد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: ظرفیت پلی اتیلن در خاورمیانه در سال 2015، 18.7 میلیون تن بوده که عربستان سعودی و ایران به ترتیب با 42 و 26 درصد دو تولید کننده عمده در منطقه هستند و در حال حاضر ظرفیت این محصول در کشور 3.1 میلیون تن می باشد و انتظار می رود در سه سال آینده 3 میلیون تن ظرفیت جدید ایجاد شده و کل ظرفیت را به 6.1 میلیون تن برساند. همچنین انتظار می رود تا سال 2020 سهم ایران در ظرفیت پلی اتیلن در خاورمیانه به 32 درصد افزایش یابد و کل ظرفیت به 7.8 میلیون تن برسد.

وی در رابطه با دورنمای تولید این محصولات در کشور گفت: تحلیلگران پلتس انتظاری برای افزایش اتیلن و پلی اتیلن ایران در سال جاری ندارند و در حال حاضر با به بهره برداری رسیدن کارخانه های PE در کشورهای امتداد سواحل غربی در سال جاری، انتظار افزایش عرضه مخصوصاً برای ترکیه که از سمت شمال شرقی با این کشورها همسایه است، و همچنین انتظار افزایش صادرات به خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی از سوی این کارخانه ها، وجود دارد. بنابراین می توان گفت که فرصت های حضور در تمام بازارهایی که ایران در 4 سال گذشته به دنبال توسعه آنها بود، به واسطه ی تحریم ها با چالش روبه رو شد. با این حال با رفع تحریم ها، انتظار بر این است که در سال 2016 شاهد افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران باشیم.

این کارشناسان بازار سرمایه در پایان تأکید کرد: در 21 دی ماه سال جاری شاهد افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی بودیم که با در مدار قرار گرفتن این 2 فاز، روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و سالانه‌ ١.٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع LPG و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تأمین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ تولید خواهد شد، با توجه به کمبود خوراک گاز اتان در مجتمع های پتروشیمی کشور، راه اندازی این فازها می تواند تحولی سازنده در بحث تأمین خوراک پتروشیمی ها و به تبع آن، افزایش تولید آنها ایجاد نماید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
ROMANIA
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
بورس نیوز تشکر یقینا تاپیکو و سایر سهام حالا حالا رشد باید بکنند>>>