بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
در بررسی بازدهی صنایع و شرکت ها طی یکسال اخیر بدست آمد:

سالی برای تک نمادها و بازار توافقی ها

اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت، رقابت بانک ها بر سر اعلام سود بالای سپرده بانکی، کاهش بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت روند پیشرفت مذاکرات هسته ای هر یک به نوبه خود اثرات منفی را بر بازار سرمایه و تشدید رکود حاکم بر آن اعمال کرد.
کد خبر : ۱۶۱۹۹۵
نویسنده :
جمشیدی
معاملات بازار سرمایه در سال 94 با نوسانات متعددی همراه بود و تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون سیاست های اقتصادی دولت، نرخ سود سپرده های بانکی، مذاکرات سیاسی و اقتصاد جهانی قرار داشت و هر یک از این عوامل در برهه ای از زمان تبعات مثبت و منفی را بر بازار سرمایه اعمال کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت، رقابت بانک ها بر سر اعلام سود بالای سپرده بانکی، کاهش بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت روند پیشرفت مذاکرات هسته ای هر یک به نوبه خود اثرات منفی را بر بازار سرمایه و تشدید رکود حاکم بر آن اعمال کرد.

اما به هر حال به نظر می رسد آنچه که موجب شد تا بازار سرمایه از منجلاب رکود عمیق رهایی پیدا کند، به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی و رفع تحریم های بین المللی اعمالی بر کشور طی روزهای پایانی آذر ماه بوده است. عاملی که در کنار همت و تلاش دولت برای خروج از رکود اقتصادی و اتخاذ سیاست های پولی و مالی انبساطی و کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا اقتصاد و بازار سرمایه در مسیر رونق و بالندگی حرکت کنند و در این بین صنایع و شرکت ها نیز از فرصت های پیش آمده بیشترین بهره را بردند و مذاکرات و نشست های خود را با شرکت های هم گروه خارجی به نتیجه رساندند تا همکاری ها و فعالیت های آنها در بازارهای بین المللی توسعه یابد.

بر این اساس، معاملات ماه های پایانی سال گذشته بازار سرمایه با افزایش شاخص ها، نماگر ها و ارزش سهام اغلب شرکت ها سپری شد تا خاطره تلخ زیان سال قبل از آن سهامداران در بورس به دست فراموشی سپرده شود و اندکی از ضرر و زیان فعالان بازار سرمایه جبران شود و در نهایت سهامداران سال 94 را با طعم دلچسب سود و کسب بازدهی مناسب به پایان برسانند.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس از ابتدای سال 94 تا 24 اسفند ماه همان سال توانست با عبور از 17 کانال خود را از نیمه مدار 62 هزار واحدی به کانال 80 هزار واحدی برساند تا در این مدت رشد بی سابقه حدود 17 هزار واحدی را تجربه کند و بورس نیز بازدهی مثبت بیش از 25 درصدی را به سهامداران خود اعطا کرد.

در میان صنایع مختلف نیز، از میان بیش از 40 گروه فعال در بورس طی دوره مذکور تنها چهار صنعت بازدهی منفی محقق ساختند و مابقی گروه ها بازدهی مثبت بدست آوردند.

بر این اساس، گروه ابزار پزشکی به مدد رشد حدود 152 درصدی قیمت تک سهم فعال در آن یعنی شرکت کنتورسازی ایران عنوان پر بازده ترین صنعت را از سایر صنایع ربود و بعد از آن صنعت استخراج سایر معادن در پی افزایش 78 درصدی ارزش سهام تک نماد فعال در آن یعنی "کماسه" در جایگاه دوم پر بازده ترین صنایع قرار گرفت و رتبه سوم نیز به گروه قند و شکر با تحقق بازدهی مثبت 61 درصدی اختصاص یافت.

در مقابل اما، همانطور که عنوان شد چهار گروه موفق به کسب بازدهی مثبت نشدند که در این بین گروه تجارت عمده و خرده فروشی شامل تنها یک نماد با عنوان "بدکو" در جایگاه نخست کم بازده ترین گروه ها قرار گرفت. چرا که "بدکو" طی دوره مذکور با افت بیش از 46 درصدی قیمت سهام مواجه شد. پس از آن گروه استخراج ذغال سنگ با تحقق بازدهی منفی 13 درصدی قرار می گیرد. در ردیف های بعدی نیز به ترتیب صنعت سیمان با کسب بازدهی منفی هفت درصدی و گروه استخراج کانه های فلزی با بازدهی منفی حدود چهار درصدی جای می گیرند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس نیز شرکت های آزمایش و شیشه قزوین از جمله شرکت هایی هستند که بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند به گونه ای که هر یک با افزایش بیش از 450 درصدی ارزش سهام مواجه شدند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نماد معاملاتی "لازما" و "کقزوی" در بازار توافقی فرابورس معامله می شود. صرف نظر از این دو نماد می توان به بازدهی مثبت 311.76 درصدی شرکت پلی اکریل ایران اشاره کرد که این رقم نسبت به بازدهی سایر شرکت ها بیشترین مقدار محاسبه می شود. رتبه دوم پر بازده ترین سهام نیز به شرکت صنایع شیمیایی فارس با تحقق بازدهی مثبت 298.65 درصدی اختصاص می یابد و در ردیف سوم جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب بازدهی مثبت شرکت قند شیرین خراسان با افزایش 243.24 درصدی ارزش سهام می نشیند.

علاوه بر این 25 شرکت نیز رشد قیمتی بین 100 تا 200 درصدی را تجربه کردند که از میان آنها می توان به سهام شرکت های سرمایه گذاری ساختمانی بین المللی نام آوران مهندسی، پاک وش و داروسازی اکسیر اشاره کرد.

این در حالی است که شرکت پتروشیمی کازرون در پی افت 54 درصدی ارزش سهام به عنوان کم بازده ترین سهم شناخته می شود و در جایگاه نخست جدول قرار می گیرد. بعد از آن شرکت پارس پامچال با تحقق بازدهی منفی 52.5 درصدی و شرکت تکادو با کسب بازدهی منفی 51 درصدی به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص می دهند.

در پایان این گزارش می افزاید، طی دوره مورد بررسی بانک صادرات ایران، شرکت های سرمایه گذاری صنعت بیمه و لیزینگ رایان سایپا عنوان نقد شونده ترین سهام را از آن خود کرده اند.

همچنین داد و ستد بیش از 248 میلیارد و 331 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 540 هزار و 437 میلیارد ریال را رقم زده است و بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی بیش از 22 میلیارد و 688 میلیون سهم به عنوان پر گردش ترین سهم برگزیده می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
داریوش
ROMANIA
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
معاملات ماه های پایانی سال گذشته بازار سرمایه با افزایش شاخص ها، نماگر ها و ارزش سهام اغلب شرکت ها سپری شد تا خاطره تلخ زیان سال قبل از آن سهامداران در بورس به دست فراموشی سپرده شود و اندکی از ضرر و زیان فعالان بازار سرمایه جبران شود و در نهایت سهامداران سال 94 را با طعم دلچسب سود و کسب بازدهی مناسب به پایان برسانند!!!!! خودتان مبگید اندکی از ضرر جبران شده یعنی چی با طعم دلچسب سود ؟؟؟!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
ورود سهام بیمارستان های خصوصی به بورس