بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
در بررسی روند معاملات سهامداران عمده شرکت های بورسی طی یک دوره:

سهامداران خریدار و فروشنده را بشناسید

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران حدود 500 هزار سهم "والبر"، 400 هزار سهم "وبملت" و کمتر از 100 هزار سهم "وپخش"، "دسینا"، "شنفت" و "ارفع" را به پرتفوی سرمایه گذاری خود افزود.
کد خبر : ۱۶۲۶۳۰
نویسنده :
جمشیدی
معاملات بازار سرمایه در روزهای ابتدایی هفته جاری بر خلاف انتظارات فعالان بازار سرمایه در مدار نزولی انجام شد و بسیاری از گروه ها با افزایش فشار فروش سهام مواجه شدند. در این شرایط حجم و ارزش معاملات بورس نیز طی سه روز ابتدایی هفته جاری نسبت به روزهای قبل از آن با کاهش مواجه شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاهش حجم و ارزش معاملات بورس در روزهای اخیر و در زمان حاکمیت روند منفی بر بورس حاکی از عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه و نیز عدم تمایل سهامداران برای فروش سهام در قیمت های فعلی است، هر چند که معاملات روز دوشنبه هفته جاری با افزایش تقاضا برای فروش سهام و تشکیل صف فروش در اغلب نماهای خودرویی پایان یافت. از این رو باید دید که در این مدت یعنی سه روز ابتدایی هفته جاری سهامداران حقوقی و عمده در بازار سرمایه چگونه عمل کردند و نقش آنها در خرید و فروش سهام در بورس چگونه بوده است؟

بر اساس اطلاعات موجود، طی دوره مذکور شرکت سرمایه گذاری بهمن به عنوان مالک حدود چهار درصدی گروه بهمن یک میلیون سهم آن را خریداری کرد. علاوه بر این، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران حدود 500 هزار سهم "والبر"، 400 هزار سهم "وبملت" و کمتر از 100 هزار سهم "وپخش"، "دسینا"، "شنفت" و "ارفع" را به پرتفوی سرمایه گذاری خود افزود.

همچنین بیش از یک میلیون سهم پتروشیمی شازند به پرتفوی شرکت بیمه ایران رفت و شرکت ترکویز پارتنرز خریدار هفت میلیون سهم "وتوصا" بود.

شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس نیز حدود یک میلیون سهم "وتوسم" را خرید و شرکت سرمایه گذاری مهر یک میلیون و پانصد هزار سهم "وسپه" را تحصیل کرد.

در نماد "ثشرق"، شرکت مدیران اقتصاد خریدار بیش از یک میلیون سهم آن بود و بیش از 9 میلیون سهم بانک پاسارگاد به سبد بورسی شرکت اندیشه سازان بسامان ونداد رفت.

در نماد "کاما" نیز شرکت گروه مالی سپهر صادرات خریدار حدود یک میلیون و پانصد هزار سهم آن بود و صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سپهر بیش از 31 میلیون سهم بانک صادرات را به پرتفوی سرمایه گذاری خود افزود.

این در حالی است که برخی از سهامداران در قامت فروشنده ظاهر شدند و اقدام به فروش سهام تحت تملک خود کردند.

بطوریکه شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی بیش از هشت میلیون سهم "وبانک" را به فروش رساند و شرکت سرمایه گذاری تدبیر چهار میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان را واگذار کرد.

شرکت سرمایه گذاری سمند چهار میلیون سهم "ختوقا" را از تملک خود خارج کرد و 23 میلیون سه "ذوب" توسط شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان به فروش رفت.

همچنین در نماد "کماسه" شرکت تأمین آتیه سرمایه انسانی گروه مالی فروشنده بیش از یک میلیون سهم آن سود و "تاپیکو" 14 میلیون سهم "وپترو" را عرضه کرد.

بر اساس این گزارش، شرکت کشاورزی کشت گستر شایسته حدود چهار میلیون سهم "فاذر" را فروخت و شرکت توسعه صنعتی مشفق فروشنده بیش از یک میلیون و پانصد هزار سهم "فلوله" بود.

در پایان این گزارش می افزاید، بررسی حجم خرید و فروش سهام توسط سهامداران حقوقی و عمده طی دوره مذکور حاکی از آن است که این گروه از سهامداران در مدت مورد بررسی برای فروش سهام بیش از خرید آن تمایل داشتند و حجم فروش سهام توسط آن ها در مقایسه با خرید قابل توجه می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
هر سهمی که می فروشیم بلافاصله رشد داره و هر سهمی رو که می خریم بلا......علت چیست.؟؟
امین
ROMANIA
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
خکاوه چی شد؟؟؟؟؟؟قرار بود بره بسمت 700