بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر : ۱۶۳۰۴۴
به گزارش خبر خودرو ، هفته ای که گذشته بازار بورس بر مدار خودرویی ها نبود و عمده سهام شرکتهای خودرویی با افت بیش از 15 درصدی در قیمت مواجه گردید.

به گفته کارشناسان بازار ، افت صورت گرفته در قیمت سهام شرکتها ناشی از توقعی است که سهامداران از اتفاقات پیش رو در گروه خودرویی دارند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به وضعیت سهام شرکتهای خودرویی در هفته ای که گذشت اظهار داشت :  با توجه به اینکه در هفته های گذشته و پیش از ورود به سال جدید برخی حرف و حدیث مبنی بر واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی به تعدادی از شرکتهایی معتبر در عرصه خودروسازی و تکذیب این همکاری ها  در بازار مطرح گردید سهام داران نسبت به این خبر واکنش نشان دادند و این موضوع در بازار سهام شرکتهای خودرویی تاثیر گذاشت.

کیوان شیخی افزود : متاسفانه سهامداران در مقابل هر خبر واکنش لحظه ای نشان می دهند در حالی که این موضوع اتفاق کارشناسانه ای نیست لذا باید این شرکتها در کارها و تحلیل های بلند مدت خودشان بررسی کنند که چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

وی تصریح کرد : هر چند در کوتاه مدت برخی مذاکرات انجام می شود اما تا به وصول رسیدن این مذاکرات باید سهماداران صبور بوده و اجازه دهند که این اتفاقات به صورت منطقی و کارشناسی رخ دهد.

وی با ابراز تاسف از دیدگاه غالب در بازار سرمایه و رفتار هیجانی سهامداران اظهار داشت : متاسفانه سهامداران خصوصا اشخاصی که به صورت کوتاه مدت وارد بازار سرمایه می شوند به صورت هیجانی رفتار کنند که ضمن اینکه خللی در روند بازار سرمایه ایجاد می شود اما  در نهایت متضرر اصلی سهام دارانی هستند به جهت کسب سود به طور کوتاه مدت  وارد بازار سرمایه می شوند.

وی افزود : خوشبختانه نه تنها سهام گروه خودرویی بلکه کلیت اقتصاد روند مثبتی دارد اما باید به دست اندارکاران این صنعت کمی مجال داد که در مذاکرات با شرکتهای اروپایی بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد : مسلما دستیابی به همکاری های جدید در حوزه خودروسازی نیازمند زمان است و متاسفانه تلاطماتی که در بازار ایجاد شده ناشی از دیدگاه کوتاه مدت سرمایه گذاری توسط برخی از سهامدارانی است که می خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند.

این کارشناس ارشد بازار بورس همچنین مصوبه هیات وزیران در سال 94 مصوبه ای را عمال دیگری بر واکنش منفی بازار دانست و گفت :  برخلاف استانداردهای حسابداری که شرکتهای می توانند تجدید ارزیابی نموده و مستقیم به سرمایه شان تزریق کنند بر اساس این مصوبه هیات وزیران در سال جدید هر نوع تجدید ارزیابی از محل دارایی ها را باید به حساب سود و زیان جامع شرکتها منتقل شود  و دیگر به حساب سرمایه شرکت ها نباید منتقل شود و این مساله باعث شد که سهامداران واکنش منفی به بازار نشان دهند در حالی که خبر بسیار خوبی برای بازار سرمایه است.

شیخی افزود : مسلما در بلند مدت این مصوبه موجب کاهش هزینه استهلاک و افزایش سودآوری می شود اما این خبر موجب شد که سهام گروه خودرویی ها با صف فروش مواجه شود.

به گفته وی فقر تحلیل و فقر مباحث مالی و حسابداری باید به داد بازار سرمایه برسد چرا که کسانی که در بازار سرمایه هستند  با دانش مالی اندکی وارد شدند و نسبت به هر خبری واکنش بسیار مثبت و یا منفی را نشان می دهند .

وی گفت : در دو روز گذشته اغلب سهام شرکتهای خودرویی نیز با صف فروش همراه بود اما با حجم و ارزش بسیار بالایی همراه بود که این خود می تواند ناشی از ارزش سهام گروههای خودرویی است.

وی افزود : در کل با توجه به اینکه روند رو به رشدی دارد و سرقفلی این بازار مثبت است همچنان امیدواریم که  این بازار به پتانسیل های خودش در اقتصاد دست پیدا کند و مطمئنا گروه خودرویی لیدر سایر بازارهای موازی بورس اوراق بهادار خواهد شد.

وی تصریح کرد : به نظر می رسد هفته جاری بسیار متفاوتی برای بازار سرمایه خصوصا سهام شرکتهای خودرویی باشد چرا که در این مدت به شدت سهام این شرکتها تغییر کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
ههه. بورس نیوز جان تو هم که یه دونه به نعل میزنی به دونه به میخ. تا هفته قبل داشتی از تغییر ذائقه بورس میگفتی حالا باز مطلب میزنی به نفع خودرویی ها؟