بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر : ۱۶۷۱۳۸
اولین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی در موضوعات اقتصادی با محوریت بازار سرمایه توسط کارگزاری ملل پویا ( عمران فارس) با عنوان " چشم انداز صنایع معدنی در بازار سرمایه" با حضور مدیران عامل سرمایه گذاری صبا تامین، گوهران امید ، معاون سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ، مدیران صندوق ها و تحلیل گران برگزار شد.
در این جلسه علی متولی مدیرعامل کارگزاری ملل پویا از برگزاری چنین نشست هایی در هر دو هفته بار و دعوت از مدیران شرکت ها و کارشناسان بازار سرمایه خبر داد.
مرتضی علی اکبری معاون سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات هم تحلیلی جامع از حال و آینده دو صنعت فولاد و سنگ آهن در جهان و ایران ارایه کرد.
وی عواملی چون آزاد شدن معامله ارز توسط بانک ها ، کاهش نرخ تورم ، فعال شدن بخش مسکن، برنامه تک نرخی کردن ارز، بهره برداری از طرح های فولاد در سال 95 ، تقاضا برای خرید سنگ آهن با عیار بالا و برنامه کاهش هزینه های حمل و نقل از جمله عوامل موثر در بهبود قیمت سنگ آهن اعلام کرد.
این مدیر با تجربه، برگشت قیمت سنگ آهن به قیمت های 30 - 40 دلاری را بعید دانست و از پایداری 50 تا 55 دلاری قیمت ها سخن گفت.
علی اکبری وضعیت دو صنعت سنگ آهن و فلزات اساسی در بورس تا پایان سال جاری را مثبت پیش بینی کرد و اعلام کرد تا پایان هیچ صنعتی نمی تواند پرچمدار و لیدر بازار سهام باشد.
وی در این جلسه ، تحلیلی جامع از دو صنعت فوق ارایه کرد که چکیده آن به این شرح است:
مروری بر آمارهای جهانی فولاد در دو مقطع زمانی
بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در نیمه نخست سال 2016 در شرایطی که متوسط تولید جهانی با کاهش 1.9 درصدی به 794.8 میلیون تن رسید تولید فولاد خام ایران با افزایش 5.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8.8 میلیون تن رسید.
ظرفیت بهره برداری 66 کشوری که به انجمن جهانی فولاد گزارش می دهند، در ماه ژوئن 2016 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با 0.9 درصد کاهش به 71.8% رسیده است، که در قیاس با ماه مِی با افزایش 0.3 درصدی مواجه بوده است.
سال 2016 در ادامه روند رکود و کاهش قیمت های جهانی فولاد، قیمت های سنگ آهن هم در بازارهای بین المللی با کاهش مواجه بوده است. به نحوی که طی 6 سال قیمت های سنگ آهن به کمتر از 21 دلار کاهش یافت و طبق پیش بینی و نظر اکثر موسسات بین المللی مربوطه، روند کاهش قیمت سنگ آهن تا سال آینده میلادی هم ادامه خواهد داشت.
یکی از دلایل عمده کاهش قیمت سنگ آهن نیز، افزایش تولید شرکتهای بزرگ معدنی Riotinto و BHPBilton در جهان بود که با استفاده از فن آوری های جدید و کاهش هزینه ها، همچنان به افزایش تولید ادامه داده و قراردادهای لازم را با کشورهای چین، کره، ژاپن منعقد کردند.
در ایران هم با عنایت به اینکه قیمت های سنگ آهن تابعی از قیمت فروش شمش فولاد خوزستان است و قیمت این محصول روند کاهشی را در سال گذشته طی کرده، لذا قیمت های فروش کنسانتره سنگ آهن و گندله شرکت چادرملو در سال 94 نسبت به سال 92 به ترتیب با کاهش 29 و 37 درصد مواجه بوده اند. تولیدکنندگان کوچک کشور که عمدتا تولیدات آنها سنگ آهن دانه بندی و متکی به صادرات است در سال گذشته بعلت کاهش قیمت های جهانی و عدم نیاز فولادسازان داخلی به محصولات آنها ناگزیر به تعطیلی معادن روی آورده)حدود 30 درصد معادن کوچک تعطیل شده( و مابقی هم صادرات آنها نسبت به سال قبل 65 درصد کاهش داشته است.
پیش بینی تقاضای فولاد برای دو سال
کاهش قیمت کمودیتی که شامل نفت و مواد معدنی که تامین کننده بودجه توسعه ای بسیاری از کشورهای صادرکننده است، از عوامل رشد منفی تقاضای فولاد در سال جاری می باشد. طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، تقاضای این کالای استراتژیک در سال 2016 با افت 0.8 درصدی نسبت به سال قبل به 1488 میلیون تن و در سال 2017 با رشد 0.4 درصدی به 1494 میلیون تن برسد.
چین در سال 2016 شاهد کاهش 4 درصدی تقاضا و در سال 2017 نیز شاهد افت 3 درصدی تقاضا خواهد بود. در بین همسایگان ایران، ترکیه با رشد 3.3 درصدی تقاضا در سال 2016 و2017 وضعیت مطلوبی دارد. به علاوه رشد هند نیز در 2 سال آینده 5.4 درصد خواهد بود.
آماری از تولید فولاد ایران و سنگ معدن
میزان تولید فولاد خام ایران در سه ماهه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل روندی افزایشی و میزان تولید محصولات فولادی و سنگ آهن روندی نزولی داشته است.
بر اساس گزارش سه ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان تولید فولاد خام در سه ماهه اول سال 95 معادل 4 میلیون و 701 هزار تن بوده که نسبت به تولید4 میلیون و 317 هزار تنی سه ماهه اول سال 94 حدود 9 درصد افزایش یافته است. اما علی رغم افزایش تولید این محصول، میزان تولید محصولات فولادی و سنگ آهن کاهش یافته است.
میزان تولید محصولات فولادی در بهار 95 معادل 4 میلیون و 40 هزار تن بوده که نسبت به تولید 4 میلیون و 86 هزار تنی سال 94 حدود 1.1 درصد کاهش تولید داشته است. کاهش تولید سنگ آهن اما بسیار نامحسوس و تنها حدود 0.3 درصد بوده است. میزان تولید سنگ آهن در سه ماهه اول سال 95 برابر با 7 میلیون و 652 هزار تن بوده است.
مروری بر تولید جهانی سنگ آهن و روند فعلی قیمت سنگ آهن
قیمت سنگ آهن در دسامبر سال گذشته میلادی به 37 دلار در هر تن رسید. از آن زمان تاکنون قیمت ها روند صعودی داشته اند و عامل آن، افزایش اعتبارات و رونق بخش ساخت و ساز در چین بوده است. رشد بسیار اندک تولید جهانی سنگ آهن از امسال تا سال 2020 یک عامل حمایت از قیمت ها محسوب می شود.
فرصت های بازار فولاد از جمله وجود کشورهای درحال توسعه در همسایگی کشورمان همچون عراق و افغانستان به عنوان بازار صادراتی محصولات فولادی ساختمانی و پتانسیل تولید فولادهای آلیاژی و فولادهای مهندسی با هدف صادرات به کشورهای اروپایی و حتی کشورهای در حال توسعه خاورمیانه و آفریقای شمالی ، وجود همزمان معادن سنگ آهن و انرژی در کشور بدون نیاز به واردات آنها که باید به عنوان یک نقطه قوت نهایت استفاده را از این موقعیت در کاهش هزینه های تولید کرد، هستند.
جمع بندی
در پایان با توجه به صحبت هایی پیرامون مشکلات کلان اقتصاد جهانی و بازار سرمایه و بیان پتانسیل های بازار سرمایه و اظهار خوش بینی نسبت به روند آتی گروه معدنی و قیمت های جهانی و همچنین با بحث و بررسی در خصوص وضعیت بازار توسط کارشناسان حاضر و بیان پتانسیل های رو به رشد گروه خودرویی علی رغم وضعیت نامطلوب حال حاضر و گروه دارویی با توجه به افزایش میانگین سنی جمعیت در آینده جلسه پایان یافت.
انتهای پیام


  منبع: بورس پرس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر