بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
کارشناس بازار ارز و آتی سکه عنوان کرد:

دلار آبان ماه را چگونه پشت سر گذاشت؟

روند دلار در آبان ماه افزایشی بود و فقط در مقاطعی با حضور بازار ساز و عرضه سنگین دلار ثابت ماند. از عوامل رشد قیمت دلار می توان به افزایش شاخص دلار جهانی(dollar index)، کاهش قیمت انس، افزایش نرخ حواله درهم، تقاضای زائرین عتبات عالیات(اربعین)، حذف برخی از فروآرده های نفتی از لیست دریافت دلار دولتی و تاثیر روانی انتخابات ریاست جمهوری امریکا اشاره کرد.
کد خبر : ۱۷۰۸۸۲
نویسنده :
یارمحمدی

همان طور که پیش بینی شده بود، روند دلار در آبان ماه کاملاً صعودی و افزایشی بود. این ارز آبان را با قیمت 3593 تومان شروع کرد و در مرز 3680 تومان بسته شد. مهر ماه امسال کمترین رشد را در نسبت به مدت مشابه در سالهای 90 تا 94 داشتیم.

کارشناس بازار ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: روند دلار در آبان ماه افزایشی بود و فقط در مقاطعی با حضور بازار ساز و عرضه سنگین دلار ثابت ماند. از عوامل رشد قیمت دلار می توان به افزایش شاخص دلار جهانی(dollar index)، کاهش قیمت انس، افزایش نرخ حواله درهم، تقاضای زائرین عتبات عالیات(اربعین)، حذف برخی از فروآرده های نفتی از لیست دریافت دلار دولتی و تاثیر روانی انتخابات ریاست جمهوری امریکا اشاره کرد.

نیما کرامت در ادامه افزود: با کاهش قیمت طلای جهانی، سکه بازان برای حفظ ارزش موجودی خود به بازار ارز روی آورده و قیمت دلار را افزایش می دهند تا حداقل بتوانند از تاثیر انس بر قیمت آن بکاهند. با توجه به ثابت بودن نسبت دلار با درهم افزایش یا کاهش هر کدام بر دیگری تاثیر می گذارد. در آبان ماه قیمت درهم از مرز روانی 1000 تومان نیز عبور کرد و به 1014 نیز رسید که تاثیر بسیاری بر افزایش قیمت دلار داشت.

وی گفت: همچنین حذف 20 قلم از فرآورده های نفتی از لیست دریافت دلارهای دولتی نیز باعث می شود تقاضای مورد نظر به بازار آزاد منتقل شود و این ارز را گران تر خواهد کرد و از طرفی بهای تمام شده آنها افزایش پیدا کرده و تورم را در پیش خواهد داشت و افزایش نرخ تورم نیز بر قیمت هر دلار آمریکا تاثیر گذار است. با حذف تدریجی کالاها از این لیست، بانک مرکزی در پی این است که با تک نرخی کردن دلار، قیمت کالاها به یکباره افزایش نیابد و تاثیر آن زیاد نباشد. البته قیمت دلار دولتی که از 3020 تومان در ابتدای سال به 3206 تومان افزایش یافته نیز در شتاب دادن این صعود حداقل از لحاظ روانی بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس بازار ارز تاکید کرد: فاصله گرفتن دلار از 3600 تومان باعث شد که یک عده با خیال راحت تر تقاضای خود را افزایش دهند و دلار را بیش از پیش بالا ببرند. از طرفی تقاضای آربیتراژ و دپو کردن دلار نیز در این قیمت ها کاهش پیدا کرده، اما به هر حال حضور فعال بازار ساز قیمت دلار را کنترل می کند و عرضه را در مواقع هیجانی افزایش می دهد.

کرامت با اشاره به بحث تک نرخی شدن ارز عنوان کرد: صادرات غیر نفتی کشور افزایش پیدا کرده و تقریباً نیمی از تقاضای ارز بازار را تنها بانک مرکزی تامین می کند، IMF (صندوق بین المللی پول) نرخ تورم را برای سالهای 2016 و 2017 به ترتیب 7.4 و 7.2 درصد پیش بینی کرده که برای تک نرخی شدن ارز موقعیت مناسبی ایجاد می کند. اختلاف بین دلاردولتی و آزاد نیز کم شده و از سال 94 به بعد ثابت باقی مانده و قاچاق ارز به خارج از کشور سخت شده است و اما آن یک مورد مهم که امکان دارد تک نرخی کردن دلار را به تعویق بیاندازد، سرعت پیشرفت ارتباطات بین المللی اقتصاد است و تسهیل جابجایی و انتقال ارز در این سطح که امیدواریم این مورد نیز هر چه سریع تر انجام شده و بساط چند نرخی بودن دلار که فقط به نفع یک عده خاص می باشد، برچیده شود.

وی تصریح کرد: همان طور که می دانید اقتصاد راه خود را می رود و به فرمان سیاست نیست؛ مهم ترین نکته در مورد تک نرخی کردن ارز این است که این نرخ به صورت متعادل باشد تا به تجارت خارجی و تولید و اشتغال کمک کند و قطعاً این نرخ به صورت دستوری به دست نمی آید. به نظر می رسد که نرخ واقعی و ذاتی دلار از قیمت های فعلی بالاتر باشد چرا که افزایش متناسب را در چند سال اخیر نداشته است.

کرامت در خاتمه افزود: پیش بینی می شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش هزینه های دولت، با توجه به اینکه منابع ارزی دولت نیز محدود است و کسری بودجه دارد، قدرت دخالت در بازار ارزکم شده و با افزایش تقاضای تجاری در آذرماه، افتی برای دلار متصور نیستم و در خوشبینانه ترین حالت برآورد می شود که دلار ثابت بماند و تک نرخی شدن دلار نیز باعث نزدیک شدن به قیمت واقعی و افزایش آن می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
خدا قوت،ممنون از مطالب کامل و مفیدتون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
با این سرعتی که دلار داره بالا میره شب عید 4 تومان رو میبینه،و با روی کار اومدن دولت جدید امریکا اوضاع معلوم نیست چی میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
سلام دلار را که تک نرخی نکردند هیج خودرو را هم نمی توانند تک نرخی کنند در بازار خودرو سفته بازی وبازار سیاه رایج است حالا جطوری می خواهند دلار را تک نرخی کنند دلار اوج سفته بازی ومادر همه مفاسد است
آتی کار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
از هر لحاظی در نظر بگیریم ،قیمت دلار هیچ پایینی نداره و همه جوره رو به بالاست،اقتصادی و سیاسی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
دلار داخلی بیشتر به خاطر افزایش شاخص دلار جهانی افزایش پیدا کرده و ربطی زیاد به مسایل سیاسی نداشته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
خودشون خیلی شفاف دارن میگن دلار تا شب عید 4 تومنو میبینه،دیگه تعارفی نیست