بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
مستطيل شيشه اي تالار

از این قشنگ تر نمی شد

امروز ارزش معاملات بازار سرمایه در دو بازار بورس و فرابورس با احتساب معاملات بلوکی و اوراق های بدهی به کمتر از 500 میلیارد تومان رسید که این رقم تفاوت بسیار زیادی با رقم ارزش معاملات روزانه 1200 میلیارد تومانی که برخی مسئولین اعلام می کنند داشت.
کد خبر : ۱۷۰۹۶۵
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.09.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 165 واحد افزایش به رقم 56549 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 16 واحد افزایش عدد 168786 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 55 واحد افزایش به رقم 28066 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 90 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپنا" با 36 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 831 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2928 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1979 میلیارد ریال رسید.

در اولین روز از معاملات بازار سرمایه در هفته جاری شاهد حرارت شاخص کل با رشد 155 واحدی و یخ زدگی بورس و قیمت سهام اغلب شرکت های به تبع حجم اندک معاملات و نزول قیمت سهام بودیم این در حالی بود که روند مذکور برای دو گروه معدنی و فلزی متفاوت بود و رشد قیمت های جهانی خصوصاً نرخ LME سبب اقبال شدید بازار به سهام گروه روی می شد.

بنا بر گزارش بورس نیوز، امروز ارزش معاملات بازار سرمایه در دو بازار بورس و فرابورس با احتساب معاملات بلوکی و اوراق های بدهی به کمتر از 500 میلیارد تومان رسید که این رقم تفاوت بسیار زیادی با رقم ارزش معاملات روزانه 1200 میلیارد تومانی که برخی مسئولین اعلام می کنند داشت.

از سوی دیگر رشد قیمت های جهانی فلزات خصوصاً فلز روی طی دو روز پایانی هفته گذشته باعث شد تا نگاه اهالی تالار به سمت سهام شرکت های این گروه جلب شود و همین موضوع صف های خرید میلیونی را در نمادهای مذکور به وجود آورد. اهالی تالار بر این باورند که اگر مدیران شرکت های گروه روی بنا را بر لحاظ قیمت های فروش فعلی محصولات در صورت های مالی گذارند احتمالاً خاطره ای دیگر از سال های نه چندان دور این شرکت ها تکرار خواهد شد.

در گروه خودرویی هم امروز ایران خودرو واحد محدوده زیر 300 تومان شد تا همچنان در نبود بازار گردان کار بلد و دلسوز به روند باری به هر جهت خود ادامه دهد،کلاً سهام خودرو این روزها مصداق بارز "چو تخته پاره بر موج، رها" می باشد. دیگر نمادهای این گروه نیز شرایطی بهتر از خودرو نداشتند و باید دید که آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا با بازگشت تک لوکوموتیو گروه خودرویی یعنی شرکت سایپا روند فعلی نیز تغییرخواهد کرد.

در گروه بیمه ای بورس همچنان روند مثبت و رشد قیمت سهام آنها پابرجاست، برخی از اهالی تالار علت این روند را قدرت نقدینگی و برخی بازی های معمول عده ای خاص می دانند و برخی دیگر علت را در شرایط بنیادین شرکت ها جستجو می کنند اما مهم نیست که چه عاملی سبب اتفاقات اخیر این گروه شده است بلکه مهم رنگ سبز این گروه در بین قرمز رنگ های بیشمار این روزهای بازار سرمایه است که حداقل امیدی هر چند بسیار اندک به آینده بورسی برخی سهامداران می دهد.

اما دارویی های بورس نیز امروز در روندی صعودی به سر می بردند و بعضاً نیز با تقاضای خرید مواجه بودند این گروه فارغ از ریسک ها و چالش هایی که دارد معمولاً جزء گروه های دارای فاندامنتال نسبتاً خوب در مقایسه با دیگر صنایع بورسی محسوب می شود که اغلب نیز گزارشات دوره ای قابل قبولی را ارایه می کنند البته به دلیل سرمایه اندک اغلب آنها نباید از بازی های بورسی احتمالی بر روی سهام آنها غافل شد، نمونه بارز آن را توضیح دادیم، "دعبید".

بر اساس این گزارش اگر بخواهیم در مجموع نگاهی به بازار سرمایه داشته باشیم باید گفت که نبود نقدینگی که در اثر عدم وجود دیدگاهی مثبت نسبت به آینده بورس وجود دارد سبب شده تا اندک سرمایه ای که در بازار سرمایه وجود دارد بصورت موردی آنهم کوتاه مدت در بین برخی تک سهم ها یا گروه های خاص دست به دست شود.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشت تفاوت نگاه اهالی بازار سرمایه با نگاه مسئولین اقتصادی است، اگر مسئولین ذیربط شاخص کل بورس را که اعداد و ارقلام آن اصلاً نشان دهنده وضعیت بازار سرمایه نیست کنار بگذارند خواهند دید که شرایط امروز بازار سرمایه با شرایط و آمارهای اقتصادی آنها اصلاً هم خوانی ندارد، قصد نداریم بگوییم شرایط اقتصادی خوب نیست و یا آمار و اطلاعات اعلامی غلط است، نه بلکه می خواهیم نظر مسئولین را به این موضوع جلب کنیم که اگر کشور در یکی از بهترین شرایط اقتصادی یک دهه اخیر باشد اما در صورتیکه نگاه مسئولین به بازار سرمایه برای اهالی تالار روشن نباشد و یا در تصمیمات اقتصادی، تدابیر بورسی دیده نشود هیچگاه روند بورس با اقتصاد یکسان نخواهد شد. چرا که ورود سرمایه به بورس نیازمند وجود شرایط خاص و اعتماد زا می باشد.

بازار سرمایه و در کل سهام شرکت های فعال بورسی منهای اوراق های بدهی اگرچه در ظاهر دارای تنوع های صنعتی بسیار و شرکت های متفاوت می باشد اما سهامداران حاضر در بورس افرادی مشخصی و با ذهنیتی تقریباً یکسان می باشند که تفکراتی شبیه به یکدیگر دارند. شاید توقف تنها 10 درصد از نمادهای بورسی رقم قابل توجهی برای رییس سازمان نباشد اما تفکرات سهامداران آن درصد از نمادهای متوقف که حتماً سهامدار دیگر شرکت ها نیز می باشند سبب می شود تا با تعمیم این اقدام به دیگر نمادهای فعال بورسی آنها برای خرید 90 درصد دیگر سهام که دارای نمادی فعال می باشند قدری محتاطانه و با تأمل بیشتر اقدام نمایند که این یعنی رکود در بازار سرمایه.

ریسک گریز بودن سرمایه و پول جزء مفاهیم اولیه علم اقتصاد است و بورس نیز بازاری پر ریسک در این علم محسوب می شود اما ریسکی که جزء ذات بازار سرمایه باشد برای اهالی این بازار قابل هضم است و اگر ریسکی فارغ از اتفاقات معمول و آن هم از بدنه خود بازار سرمایه به آن وارد شود بورس را دچار فرار سرمایه می کند.

واقعاً از این قشنگ تر دیگر نمی توانستیم توضیح دهیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد حسن زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
با سلام لیدر نارنجی وارد شود گروه خودرو پرواز خواهد نمود تمام اخبار مثبت است نسبت به گروه سایپا کمی صبر تحمل بشتر دوستان را طلب میکند با احترام مزدا3
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
از اول اصلا من سهامدار خرد اشتباه کردم که وارد بازار سرمایه شدم و به اقتصادی که هیچ برنامه ای ندارد دل خوش کردم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
جالبه در گزارش هیچ اشاره ای به ثاژن با اون حجم معاملتش و صف خریدش نشده!
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
زیاناتو با خرید کماسه و فروش در 280 جبران کنید .
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
این بازار فقط بدرد کسانی میخورد که اخبار رانتی دارند.ما حقیقی های خرد از همه جا بیخبر راه بجایی نخواهیم برد.
ابی گاو کش
ROMANIA
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
روحانی اگر از بازار حمایت نکند سهامداران بازار بورس که حدود 9 میلیون می شود با خانواده ریگه رای به روحانی نخواهیم داد بازار با سود حداقل 50 درصدی از بازار سود ببریم تا زیان 3 سال گذشته پوشش داده بشه و گر نه از رای خبری نیست سهامداران به گوش باشید
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
من فقط از اقای روحانی تشکر میکنم. ما هم خدایی داریم. هیچ چیزی از بورس باقی نمونده. فقط متوقف نکنید. رانت بخورید-دروغ بگید-گزارش مالی دروغ رو تایید کنید(آکنتور)-شاخص سازی هم کنید . ولی متوقف نکنید .
محمود پورمحمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
با سلام بنظر بنده عدم حضور ناظر بازار برتخلفات عمده موجود باعث سلب اعتماد سهامداران خرد شده با کدام شفافیت سرمایه های جدید به بازار روانه بشه ؟ ازطرفی بسته بودن طولانی مدت سهام های تاثیر بازار و عدم پاسخگویی مناسب یاعث ایجاد شبهه بیشتر شده فاصله شعار تا عمل بسیاره به قولی ... گوش اگرگوش تو و ناله اگر ناله ماست آنچه.........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
لیدر نارنجی پوش بیشتر از نصف اصل دارایم از اول سال تا حالا نابود کرده چطوری میخواد جبران کنه؟ رنا 330 بود شده 120 بقیه هم همینطور
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
دولت روحانی در حوزه اقتصادی و بازار سرمایه شکست خورده و احتمالا تاوانش را پس خواهد داد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۸
عطائی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۸
این روزها برای حفظ شاخص تبدیل حق تقدم به سهام یک عمر زمان میبرد البرز دارو 4 خرداد افزایش داد 14مهر افزایش به ثبت رسید اخیرا سپرده گزاری حق تقدم را از پرتفی من کسر و به سهام غیر قابل معامله تبدیل و میگوید برای تبدل به قابل معامله شدن شرکت باید تائید که این مرحله دو ماه زمان میخواهد این شده سرعت در نقد شوندگی بورس بین الملی تهران!
منو توپول
GERMANY
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
جناب کاربر عطایی
پس اگر بجای ما سهامداران بانک قوامین که 20 ماه هست افزایش سرمایه داده ولی همچنان در بلاتکلیفی بسر میبرد بودید چه میگفتید؟
غارتگران تمام منابع مالی وقوام را برده اند به گونه ایی که حتی توانایی ثبت افزایش سرمایه را ندارد!