بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
یک هفته، یک نگاه

یک گام رو به جلو

در هفته ای که گذشت در غیاب تعداد بسیار زیادی از نمادها همچون بانک ها، پالایشی و ذغال سنگی روند معاملات خالی از هیجان برای خرید سهام پیش رفت و در شرایطی که انتظار می رفت تا نمادهای متوقف که زمان غیبت آنها در بورس بسیار طولانی شده، به تابلوی معاملات باز گردند اما همچنان در مسیر بازگشت به بورس باقی ماندند.
کد خبر : ۱۷۳۵۴۰
نویسنده :
جمشیدی

در هفته ای که گذشت بازار سرمایه چندان رقم نداشت و علیرغم انتشار گزارش های مناسب از سوی شرکت های فعال بورسی برای سال مالی آینده همچنان روند معاملات در مسیر نزولی سپری شد و به جز تعداد انگشت شماری از تک سهم ها مابقی سهام شرکت ها افت قیمتی را تجربه کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در هفته ای که گذشت در غیاب تعداد بسیار زیادی از نمادها همچون بانک ها، پالایشی و ذغال سنگی روند معاملات خالی از هیجان برای خرید سهام پیش رفت و در شرایطی که انتظار می رفت تا نمادهای متوقف که زمان غیبت آنها در بورس بسیار طولانی شده، به تابلوی معاملات باز گردند اما همچنان در مسیر بازگشت به بورس باقی ماندند. در شرایط فعلی به نظر می رسد حبس سرمایه سهامداران آن هم با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و تعطیلات پیش روی ناشی از شروع سال جدید بیش از پیش بر دغدغه و نگرانی های اهالی بازار سرمایه افزوده و سهامداران بیش از پیش مأیوس نموده است.

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته گروه صنعتی ایران خودرو آگهی عرضه 70 درصد از سهام شرکت فنر سازی خاور از پرتفوی سرمایه گذاری "خگستر" را روی سامانه کدال منتشر کرد و بدین ترتیب "خودرو" یک گام دیگر رو به جلو جهت واگذاری دارایی های خود برداشت. انتشار این آگهی در حالی طی سه شنبه هفته گذشته سبب افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه خودرو و تشکیل صف خرید سهام در برخی از نمادهای خودرویی شد که روند صعودی چندان پایدار نماند و روز بعد روند تعادلی در گروه خودرویی تشکیل شد و در مابقی گروه ها نیز رویداد با اهمیتی رخ نداد.

بر اساس اطلاعات موجود، طی معاملات هفته گذشته شاخص کل بورس با افت حدود 300 واحدی همچنان در محدوده 77 هزار واحد باقی ماند و در این مدت بورس بازدهی منفی کمتر از یک درصدی را محقق ساخت. از میان صنایع مختلف نیز گروه مخابرات با کسب بازدهی مثبت 12 درصدی به عنوان پر بازده ترین صنعت معرفی شد و در کنار آن گروه پیمانکاری صنعتی با تحقق بازدهی مثبت پنج درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داد. ردیف های بعدی نیز به گروه های کاشی و سرامیک و نیز استخراج سایر معادن اعطا شد.

در مقابل اما، گروه فعالیت های کمکی به نهادهای واسط بازدهی منفی 12 درصدی را بدست آورد و عنوان کم بازده ترین صنعت را از آن خود ساخت. بعد از آن هتل و رستوران با کسب بازدهی منفی هشت درصدی و گروه رایانه با ثبت بازدهی منفی سه درصدی در جایگاه های دوم و سوم از نظر کم بازده ترین گروه قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز شرکت هایی همچون لوله و ماشین سازی ایران، مرجان کار، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، آتیه داده پرداز و پتروشیمی اصفهان بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند.

یک گام رو به جلو

این در حالی است که بیشترین افت ارزش سهام در شرکت هایی همچون کارگزاری بورس، پست بانک ایران، پگاه خراسان، البرز بالک،خدمات کشاورزی و داده پردازی ایران رقم خورد.

یک گام رو به جلو

در پایان این گزارش می افزاید، طی معاملات هفته گذشته رتبه نقد شونده ترین سهام به شرکت های سایپا، ایران خودرو دیزل، زامیاد، سرمایه گذاری سایپا و آذرآب اعطا شد و داد و ستد بیش از چهار میلیارد و 855 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 14,009 میلیارد ریال را به ثبت رساند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر