بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
با بررسی آمارهای موجود بررسی شد:

کارنامه یکساله صندوق های سرمایه گذاری مشترک

حدود 50 صندوق با تحقق بازدهی منفی طی یک سال فعالیت خود در بازار سرمایه سبب تحمیل زیان بر سرمایه گذاران و کاهش سرمایه آن ها می شود.
کد خبر : ۱۷۳۸۹۶
نویسنده :
جمشیدی

در سالی که گذشت بازار سرمایه و سهامداران اوضاع نابسامان را پشت سر گذاشتند و در این بین نهادهای مالی مرتبط با بورس همچون صندوق های سرمایه گذاری مشترک عملکرد نا مناسبی را در کارنامه عملکرد یک سال اخیر خود به ثبت رساندند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، از میان بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری که در سال گذشته در بازار سرمایه فعالیت داشتند، حدود 30 صندوق بازدهی مثبت به دست آوردند که از میان ان ها بیشترین بازدهی مثبت متعلق به صندوق های ایساتیس و نیکان پارس است. به گونه ای که صندوق سرمایه گذاری ایساتیس با ثبت بازدهی مثبت 47 درصدی در صدر جدول رتبه بندی صندوق ها از نظر کسب بازدهی مثبت قرار می گیرد. عمر فعالیت این صندوق 2060 روز و دارایی نقد آن حدود 30 درصد محاسبه می شود. در کنار آن صندوق نیکان پارس با کسب بازدهی مثبت حدود 43 درصدی با عمر فعالیت 1518 روز و دارایی نقد یک درصدی در جایگاه بعدی می نشیند.

همچنین صندوق سرمایه گذاری بانک اقتصاد نوین با تحقق بازدهی مثبت بیش از 25 درصدی در جایگاه سوم قرار می گیرد و صندوق بین المللی مهر آفرین پارس با ثبت بازدهی مثبت 24 درصدی در ردیف بعدی جای میگیرد. علاوه بر این دو صندوق گنجینه مهر و فیروزه بازدهی حدود 20 درصدی را به ثبت می رسانند و جایگاه های بعدی را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس این گزارش، 9 صندوق سرمایه گذاری همچون نیکوکاری کشتی، نیکوکاری دانشگاه تهران، اپادانا، ارگ، پارسیان، میراث ماندگار پاسارگاد، رشد سامان، آسمان یکم و خارمیانه بازدهی بین 10 تا 20 درصدی را به سرمایه گذاران خود اعطا می کنند. بدین ترتیب 17 صندوق نیز به بازدهی مثبت کمتر از 10 درصدی بسنده می کنند.

این در حالی است که مابقی صندوق ها یعنی حدود 50 صندوق با تحقق بازدهی منفی طی یک سال فعالیت خود در بازار سرمایه سبب تحمیل زیان بر سرمایه گذاران و کاهش سرمایه آن ها می شود. به طوریکه بیشترین بازدهی منفی 42 درصد محاسبه می شود و توسط صندوق سرمایه گذاری با عمر فعالیت 1369 روز و دارایی نقد یک درصد رقم خورده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر