بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر : ۱۷۳۹۰۸
نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به لایحه هوای پاک، سن معاینه فنی خودروهای شخصی و دولتی را به چهار سال و عمومی را به یک سال کاهش دادند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی ماده ۶ لایحه فوق را به شرح زیر تصویب کردند: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده های هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می شوند، در دوره های زمانی منظم و توسط مراکز مورد تایید سازمان الزامی است.

تبصره ۱- دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین می شود.

دوره های انجام معاینه فنی پس از این دوره و تعرفه انجام معاینات براساس مقرراتی است که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف است در صورتی که دارنده وسایل نقلیه موضوع این ماده، با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی، از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی مذکور خودداری نماید، ضمن متوقف نمودن خودرو، در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جهت دارنده خودرو اقدام نماید.

تبصره ۲- در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی یا مأموران و ناظران بر عملکرد آنان، برخلاف مقررات موضوع این ماده، اقدام به صدور گواهی خلاف واقع جهت دارندگان وسایل نقلیه موضوع این ماده نمایند، به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده (۵۴۰) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۲ /۳/ ۱۳۷۵) مصوب محکوم می شوند.

تبصره ۳- مراکز معاینه فنی که از ضوابط تاسیس، فعالیت و بهای خدمات مربوط تخلف نمایند با اعلام سازمان، وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی به پرداخت جریمه نقدی معادل سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم و در صورت تکرار تخلف حسب مورد به تعلیق پروانه فعالیت از یک ماه تا یک سال یا لغو دائم پروانه فعالیت محکوم می شوند.

وجوه حاصل از اجرای این ماده حسب سازمان شهرداری ها و دهیارهای کشور یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود و در چارچوب قوانین بودجه سالانه جهت ساماندهی، آموزش و ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی به مصرف می رسد.

تبصره ۴- نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موضوع این ماده توسط وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی تعیین می گردد.

تبصره ۵- صدور گواهی معاینه فنی وسائل نقلیه ریلی، هوایی و دریایی براساس استانداردها و ضوابط سازمان های بین المللی مرتبط توسط دستگاه اجرایی ذی ربط انجام می گیرد و مسئولیت کنترل و نظارت بر گواهینامه مذکور به عهده سازمان است.

تبصره ۶- فروشندگان خودرو مکلفند در هنگام انجام معامله، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام نمایند.

ماده فوق با ۱۴۳ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
وضع برخی قوانین در جهت حمایت از اقشاری خاص، با نام‌های همچون لایحه هوای پاک، انسان را بخنده وامیدارد! حتی یک کوک هم میداند که معاینه فنی، هیچ تأثیری در کاهش آلودگی خودرویی ندارد و صرفاً منبع درآمدی برای مراکز به اصلاح فنی است!! زیرا میدانید و میدانیم که خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی پر ایرادترین خودروها، معاینه فنی میگیرند! و این نیز مانند قانون ثبت معاملات در دفاتر رسمی، فقط در جهت حفظ منافع سردفترداران و جهت درآمدزایی برای آنان بود و هیچ سودی نداشت!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
سلام نمایندکان مجلس به حقوق اساسی مردم احترام نمی کذارند و قانونهای باند بازی و سفته بازانه تصویب میکنند مثل رای اعتماد به وزیر راه