بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
بانک مرکزی تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردين ماه 96 را اعلام کرد؛

کاهش قیمت خرید و فروش در مقابل افزایش نرخ اجاره بها

"تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردين ماه سال 1396 " ، حاکی از این است که در ماه مورد گزارش متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 43.7 ميليون ريال بود.
کد خبر : ۱۷۴۳۳۶
نویسنده :
کیوان فر

گزارش برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور پیرامون "تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردين ماه سال 1396 " ، حاکی از این است که در ماه مورد گزارش متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 43.7 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان4.3درصد کاهش و 3.6 درصد افزايش نشان میدهد.

به گزارش بورس نیوز، طبق گزارش منتشره از سوی اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزیدر فروردين ماه سال 1396 ، تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران به 5.4 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش نشان مي دهد.

کاهش 8.5 درصدی حجم معاملات مسکن در تهران

در فروردين ماه سال 1396 ،تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران به 5384 واحد مسکوني رسيد که در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش نشان مي دهد. بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده به تفکيک عمر بنا در فرورديماه سال 1396 حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 45.7 درصد بيشترين سهم از واحدهاي مسکوني معامله شده را به خود اختصاص داده اند . سهم مذکور در مقايسه با فروردين ماه سال قبل 6.6 واحد درصد کاهش يافته و در مقابل به سهم واحد هاي با قدمت بالاتر افزوده شده است.

کاهش قیمت خرید و فروش در مقابل افزایش نرخ اجاره بها

توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردين ماه سال 1396 حاکي از آن است که از ميان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16.5 درصدي از کل معاملات ، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق 4 و 2 به ترتيب با سهم 10.1 و 9.2 درصدي در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند. در مجموع 72.8 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر بوده و 12 منطقه باقي مانده 27.2 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

بیشترین افزایش و کاهش قیمت در تهران مربوط به کدام مناطق است؟

در فروردين ماه سال 1396 ،متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 43.7 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 3.4 درصد کاهش و 3.6 درصد افزايش نشان مي دهد. بيشترين رشد متوسط قيمت در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 22 معادل15.7 درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت به منطقه 1 معادل 13.8 درصد تعلق دارد.

کاهش قیمت خرید و فروش در مقابل افزایش نرخ اجاره بها

در ميان مناطق 22گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي مسکوني معامله شده معادل81.2 ميليون ريال به منطقه 3 و کمترين آن با 19.7 ميليون ريال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور در مقايسه با ماه مشابه سال قبل به ترتيب 8.3 درصد افزايش و 3.2 درصد کاهش نشان مي دهد.

کاهش قیمت خرید و فروش در مقابل افزایش نرخ اجاره بها

تحولات اجاره بها

در فروردين ماه سال 1396 شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 11.1و 9.2 درصد رشد نشان مي دهد. ماهيت قراردادهاي اجاره مسکن که غالباً یکساله تنظیم مي گردند و نيز اثرپذيري شاخص اجاره بهاي مسکن از سياست هاي کنترل و مهار تورم، سبب تغيير متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. خاطر نشان مي نمايد سهم هزينه مسکن (اجاره بهاي مسکن اعم از شخصي و غیرشخصي) در محاسبات شاخص کل بهاي کالاها و خدمات مصرفي (براساس سال پايه 100=1390) معادل 28.4 درصد مي باشد.

کاهش قیمت خرید و فروش در مقابل افزایش نرخ اجاره بها

در پایان این گزارش می افزاید، در فروردين ماه سال 1396 حجم معاملات واحدهاي مسکوني و متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع واحد مسکوني در شهر تهران به ترتيب به 5.4 هزار فقره و 43.7 ميليون ريال رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 8.5 درصد کاهش و 3.6 درصد افزايش نشان مي دهد. بررسي تحولات بازار اجاره بهاي مسکن در فروردين ماه سال 1396 نيز مويد تغيير متناسب اجاره بها با نرخ تورم در اين دوره می باشد، به طوريکه شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 11.1 و 9.2 درصد رشد نشان مي دهد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
تنها راه نجات مسکن کاهش قیمت هست
ناشناس
UNITED STATES
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
مسکن تو رکوده افزایش اجاره بها هم بخاطر تورمه.
خرید ملک را تحریم کنید فقط رهن و اجاره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
همه مردم خرید مسکن را تحریم کنید اگر متحد باشیم و فقط رهن کامل کنیم قیمت مسکن سقوط سنگینی می کند مهم اینه که سقف بالا سر داشته باشی سند بنامت باشه که چه الباقی پول را بزاریم بانک یا بورس بیایید حال پولدارایی که چندین خانه دارن را با ارزان شدن قیمت مسکن بیشتر بگیریم (توی این رکود رهن کامل کردن 100% به ضرر مالکه فروش هم که خریدار نیست)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
ایجاد بورس مسکن برای تنظیم بازار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
من پیشنهاد می کنم یک رونقی به بورس دولت بدهد وگرنه کلاهش پس معرکه است 6 میلیون سهامدار داریم که 4 میلیون فعالند با خانواده حدود 10 میلیون آرا را به نفع رقیب روحانی تغییر می دهد.
سقوط مسکن نزدیکه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
110000 واحد مسکن مهر تا هفته آینده افتتاح می شود باید یک شوک بزرگی به قیمت مسکن در ایران وارد کند بهرحال اکثر خریداران مستاجر بودن و این تعداد عظیم به تعداد عرضه ها یکدفعه اضافه میشه می تونه موجب ترکیدن حباب قیمت مسکن شود و باعث شادی مستاجرا و جوانان آینده ساز مملکت شود