بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
شاید بتوان بازار ارز را یکه‌تاز اقتصاد کشور در سال 97 دست‌کم تا به امروز نامید که در این میان ارزی به نام دلار بیش از همه ارزها خودنمایی و دلبری می‌کند. بر این اساس شاید کمتر کسی فکر می‌کرد قیمت دلار در مدت چند ماه از مرز 6000 تومان هم فراتر رود و باز هم کمتر کسی فکر می‌کرد در نیمه شب یک روز بهاری و بدون مقدمه ناگهان ارز تک‌نرخی و عدد 4200 تومان پای دلار نوشته شود.
کد خبر : ۱۷۴۹۶۸
به گزارش بورس نیوز، به هر حال چه قیمت واقعی دلار 4200 باشد یا کمتر و بیشتر از این عدد، فعلا مدیران اقتصادی دولت یازدهم بر دادوستد دلار به این قیمت پافشاری دارند و می‌گویند با افرادی که بخواهند دلار را از این قیمت بیشتر بفروشند، سفت و سخت برخورد می‌کنند. از سوی دیگر هر چند سابقه تک‌نرخی بودن ارز در کشور خیلی زیاد نیست، اما در معدود دفعاتی هم که این اتفاق افتاده خیلی با دوام نبوده است و دلار در مدت کوتاهی باز هم در چند راهی چند قیمتی بودن قرار گرفته است و باید منتظر ماند و دید وعده این بار دولتی‌ها مبنی بر تک‌نرخی کردن و تک‌نرخی ماندن دلار تا چه اندازه دوام و قوام خواهد داشت. با همه این احوال بر کسی هم پوشیده نیست که مرگ و شیون یکباره تک‌نرخی شدن ارز یکی از واجبات شفافیت و بهبود شرایط اقتصادی کشور است و دست‌کم موجب می‌شود افرادی که با استفاده از رانت‌های خود، ارز مبادله‌ای می‌گرفتند و پس از آن در بازار آزاد اقدام به فروش آن می‌کردند فعلا دستشان از این موهبت مفسده‌انگیز کوتاه است.

از نگاهی دیگر باید گفت نوسان یا تعادل بازار ارز بی‌شک و بروشنی آثار مستقیمی بر سایر بازارها از جمله خودرو، مسکن، سکه و طلا و البته بازار سهام دارد که در این میان به‌صورت مشخص بازار سرمایه تاثیرات خاصی را از نوسانات بازار ارز دریافت خواهد کرد.

در وهله نخست این که هر چند بازار سهام پارسال یکی از سال‌های تقریبا خوب خود را در چند سال گذشته با ثبت رشد 25 درصدی برای شاخص بورس سپری کرده، اما فعلا نگاه‌ها به سمت چهارراه استانبول و بالا و پایین رفتن نرخ ارز است و سودای کسب سود بیشتر نیز موجب شده تا بخشی از نقدینگی از تالار حافظ به سمت بازار ارز روانه شود. از سوی دیگر تاثیرپذیری معاملات بازار سهام از افزایش و کاهش قیمت دلار نیز موضوعی قابل توجه است که اثرات آن بر صنایع و شرکت‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و بخشی از سهامداران را خوشحال و بخش دیگری را ناراحت کند. به عنوان مثال، زمانی که نرخ دلار رو به افزایش باشد، نمادهای معاملاتی مربوط به شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند،مورد توجه و اقبال معامله‌گران قرار می‌گیرد و زمانی هم که دلار کاهش یابد، شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج تامین می‌کنند، مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

بر این اساس، تک‌نرخی شدن ارز برای برخی دیگر از صنایع و شرکت‌های حاضر در بازار سهام از جمله خودرویی‌ها و سایر صنایعی که ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند موجب شده تا این شرکت‌ها دیگر به ارز کمتر از 4000 تومان دسترسی نداشته باشند و حالا باید دلاری را که پیشتر در محدوده 3800 تومان دریافت می‌کردند با بیش از 10 تا 12 درصد افزایش نرخ و به قیمت 4200 تومان دریافت کنند که این موضوع خبر خوبی برای این دسته از صنایع نیست.

ضمن این که برخی کارشناسان بر این باورند که فروش دلارهای صادراتی به قیمت 4200 تومان به بانک مرکزی، بخشی از جذابیت شرکت‌های صادراتی را نیز از بین خواهد برد و تاثیرپذیری سود این شرکت‌ها از قیمت‌های جهانی را افزایش خواهد داد که البته باید دید آیا شرکت‌ها به این تکلیف دیکته شده بانک مرکزی عمل خواهند کرد یا با عدم ورود ارز حاصل از صادرات به‌واسطه اقداماتی چون خرید مواد اولیه، سپرده‌گذاری ارز در خارج کشور، خرید سایر کالاها و ورود آن به کشور و تبدیل به ریال کردن آن، این دستورالعمل را دور خواهند زد؟

با این حال به نظر می‌رسد اثرات ارز تک‌نرخی بر برخی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه در کوتاه‌مدت، منفی خواهد بود، چراکه تک نرخی شدن، قیمت تمام شده شرکت‌های مصرف‌کننده ارز مبادله‌ای را افزایش خواهد داد و از سوی دیگر دلار 4200 تومانی، درآمد شرکت‌های صادرات‌محور را نیز کاهش خواهد داد و در صورتی هم که شرکتی علاوه بر دریافت و مصرف ارز مبادله‌ای، محصولات صادراتی خود را نیز به نرخ آزاد می‌فروخته، از دو طرف ضرر خواهد کرد که مجموعه این عوامل اثرات خود را در کوتاه‌مدت بر بازار سهام خواهد گذاشت.

به گزارش جام جم، البته تک‌نرخی شدن ارز روی خوش دیگری هم برای بازار سرمایه دارد، چرا که با کنترل و نظارت درست و دقیق بازار ارز و نیز قاچاق محسوب شدن نگهداری و خرید و فروش ارز، عملا بازار ارز و در پی آن سایر بازارها از جمله طلا و سکه از کانون توجه سرمایه‌گذاران حذف و بخشی از آنها به سمت بازار سهام جلب خواهد شد. ضمن این که با تک‌نرخی شدن ارز علاوه بر این که شفافت بیشتری به اقتصاد کشور تزریق می‌شود، تکلیف صنایع، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مشخص می‌شود که در این میان بازار سهام نیز از ثبات اقتصادی نفع خواهد برد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان گفت:

حضور سرمایه‌گذاران محلی و خارجی در منطقه آزاد قطر

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان گفت:

حضور سرمایه‌گذاران محلی و خارجی در منطقه آزاد قطر

ارسال نظر