بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
در هفته‌ای که گذشت، تعرفه ذوب کنسانتره روی در چین به حداقل خود در سال جاری میلادی رسید، همین امر موجب شد که تولیدکنندگان شمش روی، سطح تولید خود را کاهش دهند و در نتیجه زمینه افزایش قیمت شمش روی فراهم شد و در ابتدای هفته شاهد افزایش قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن بودیم؛ اما برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه این روند ادامه‌دار نشد.
کد خبر : ۱۷۷۱۳۳
به گزارش بورس نیوز، روند قیمتی و موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر از روز اول ماه مِی تا روز ابتدایی ماه ژوئن در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن از اول ماه مِی تا بیست و پنجم ماه مِی روند نسبتا نزولی را طی کرد و از 237 هزار و 275 تن به 228 هزار و 975 تن در روز 30 مِی رسید که این رقم نشان از کاهش 3.5 درصدی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن طی این 30 روز دارد.

در هفته‌ای که گذشت، تعرفه ذوب کنسانتره روی (TC) در چین کمترین میزان خود طی سال جاری قیمت‌گذاری شد و همین امر سبب شد که حاشیه سود بسیاری از شرکت‌های چینی تولیدکننده شمش روی کاهش پیدا کند و متعاقبا این شرکت‌ها دست به کاهش تولید بزنند. این تولیدکنندگان اعلام کردند که قسمتی از ظرفیت تولید خود را به‌دلیل عدم صرفه اقتصادی و نداشتن کنسانتره متوقف خواهند کرد. کاهش تولید شمش روی در چین زمینه را برای مثبت شدن آربیتراژ بین بورس لندن و شانگهای و در نتیجه واردات شمش روی از بورس فلزات لندن فراهم کرد و موجب ادامه روند نزولی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن شد.

اما در روز پایانی ماه مِی یعنی پنج‌شنبه 31 مِی، موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به 245 هزار و 750 تن رسید؛ یعنی نسبت به روز قبل خود افزایش 7.3 درصدی یافت. در روز پایانی معاملات هفته گذشته یعنی اول ژوئن، موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن با اندکی کاهش به 245 هزار و 650 تن رسید. سرمایه‌گذاران آمریکا در هفته گذشته اقدام به خروج سرمایه خود از بورس، نفت و یورو کردند و در ادامه اقدام به خرید طلا، نقره، دلار کانادا و پوند کرده‌اند. خروج سرمایه از بورس زمینه افزایش موجودی برخی کامودیتی‌ها را فراهم کرد.

روند قیمت نقدی شمش روی از ابتدای ماه مِی تا ابتدای ماه ژوئن در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده ‌می‌شود، قیمت شمش روی در ابتدای هفته گذشته روند افزایشی داشت. روز شروع معاملات هفته گذشته، سه‌شنبه 29 مِی بود که قیمت شمش روی با حدود یک درصد افزایش نسبت به روز پایانی هفته پیش خود یعنی جمعه 25 مِی، به 3 هزار و 80 دلار به‌ازای هرتن رسید. این روند افزایشی در روز بعد نیز ادامه یافت و قیمت شمش روی به 3 هزار و 107 دلار به‌ازای هر تن رسید. با وجودی که اعلام تولیدکنندگان شمش روی چین مبنی بر کاهش تولید خود انتظار رشد قیمت شمش روی در بورس فلزات لندان را ایجاد کرده بود، اما خروج سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها و اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی طلا و نقره، مجدد موجب از رونق افتادن بازار شمش روی در 2 روز پایانی معاملات شمش روی شد. همچنان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت شمش روی تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت‌ آمریکا است. در مجموع طی این هفته قیمت شمش سرب کاهش حدود 1.3 درصدی داشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر