بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
طی دو روز گذشته شاخص سهام انبوه‌سازان و سیمانی‌ها و البته اغلب گروه‌های ساختمانی علیرغم رشد سایر شاخص‌ها در تالار شیشه‌ای روند کاهشی را تجربه کردند.
کد خبر : ۱۷۷۶۰۶
کمال اطهاری کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره این ریزش شاخص ها گفت: مسکن از این جهت که کالای ریالی بوده  قابل مبادله با خارج نیست و به بازار داخلی وابستگی کامل دارد بنابراین این بازار را می‌توان تا حدودی متاثر از شرایط تولیدکنندگان و تخصیص ارز دولتی به این بخش دانست.

وی افزود: وقتی بهای ارز و کالا به روند افزایشی روبه‌رو می‌شوند، مسکن ارزش خودش را از دست داده و تنها ارزش مصرفی آن برای مشتریان بافی می‌ماند بدین ترتیب زمانی که بازار مسکن با کاهش ارزش دارایی خود مواجه می‌شود، نمی تواند در بورس دوام چندانی را داشته باشد و قیمت آن نیز روند نزولی به خود می‌گیرد.

اطهاری تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های صادراتی در بورس مانند فولادی‌ها که همواره خود را با قیمت‌های جهانی تطبیق می‌دهند و جزو کالای صادراتی محسوب می‌شوند، بهای سهام‌شان بالاتر رفته و در مقابل کالاهای داخلی نظیر سیمان و مصالح ساختمانی از آن جهت که مصرف داخلی دارند رو به کاهش هستند.

اطهاری با اشاره به اینکه بخش مسکن اکنون قفل است، تصریح کرد: در واقع این قفل‌شدگی به خاطر نهادهای کج کارکرد بوده که تاکنون نگذاشته‌اند طی سال‌های اخیر اقتصاد و دانش پایه وارد این صنعت شود؛ در طول این سال‌ها رشد بخش مسکن و رانت موجود در بخش مسکن مانع اصلی رشد اقتصادی ایران هم بوده  و از آنجایی‌که مسکن در همین مدت یک کالای رانتی محسوب شده بنابراین نرخ بهره را بالا برده و صنایع را هم بی بهره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از کل اعتبارات رانتی در این سال ها 10 درصد به صنعت داده شد و 50 درصد به اعتبارات مسکن تخصیص داده شده است افزود: اکنون بخش مسکن به دلیل اینکه رابطه متعارض یک بخش اقتصاد با بخش های دیگر در کشور وجود دارد و کل اقتصاد را در کل و در بخش مسکن قفل کرده است تنها درصورت عزم و اراده جدی دولت در این بخش و فاصله گرفتن از توسعه طبی و انحصارطلبی یک جانبه قابل تحقق خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر