بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
کارشناس بازار آتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

نبود تعادل در عرضه و تقاضا در بازار سکه/ عدم توقف جذب نقدینگی در بازار سرمایه

طی روزهای اخیر، بازار آتی سکه رکورد تازه‌ای را تجربه کرده به‌گونه‌ای که قیمت سه سررسید از سررسیدهای این بازار به بالای 3 میلیون تومان رسید.
کد خبر : ۱۷۷۷۵۷
به گزارش بورس نیوز، حافظ عزیزی نقش، کارشناس بازار آتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره صعود قیمتی سکه گفت: رشد قیمت سکه متوقف نخواهد شد چراکه عرضه‌ای در بازار وجود ندارداما تا قبل از 20 خرداد ماه، دولت اقدام به عرضه سکه می‌کرد و از این طریق، تاحدودی توانسته بود نیاز بازار را رفع کرده، از التهابات آن جلوگیری به عمل آورده و نقدینگی را جذب کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت هر دو راه عرضه سکه، پیش‌فروش ازطریق بانک مرکزی و عرضه مستقیم ازطریق بانک کارگزار، را بسته و هیچ عرضه‌ای از طرف دولت صورت نمی‌گیرد و در حال حاضر عرضه سکه به صفر رسیده اما تقاضا همچنان به قوت خود باقی است.

عزیزی نقش تاکید کرد: نتیجه عدم تعادل ایجاد شده بین دوطرف عرضه و تقاضا در بازار سکه، افزایش قیمتی آن را رقم زده است.

این کارشناس بازار آتی در ادامه گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سکه، بالا رفتن قیمت انس طلا و دلار است که قیمت سکه، با افزایش قیمت دلار روند صعودی به خود می‌گیرد که این افزایش قیمت موجب می‌شود بین قیمت سکه تمام شده (یا اصطلاحا آب شده) و سکه معامله شده زیاد شود و در بازار سکه حباب ایجاد شود.

وی در خصوص احتمال جذب نقدینگی از بازار سرمایه به بازار سکه گفت: جا‌به‌جایی منابع به چنین شکلی نخواهیم داشت و افزایش قیمت سکه موجب سرازیر شدن نقدینگی از بازار سرمایه به بازار سکه نخواهد شد.

وی تصریح کرد: افرادی که جذب بازار سکه شده‌اند، شناخت زیادی نسبت به بورس ندارند و دلیل عدم ورودشان به بازار سرمایه همین است.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال 97 تا کنون، روزی یک هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده که بخش اعظم این نقدینگی در شبکه بانکی و در قالب سپرده بوده و بخشی دیگر جذب بازار سکه و ارز شده و بخش دیگری از آن وارد بازار سرمایه شده است.

وی در آخر افزود: پیش‌بینی من این است که طی چندماه آینده بیش از 20 هزار میلیارد نقدینگی وارد بورس شود که دلیل آن این است که بازار سکه و ارز رشد خود را کرده و به حد اشباع خود رسیده‌اند اما بازار سرمایه همچنان قابلیت رشد و گسترش دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر