بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفت: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، اهمیت توزیع ریسک توسط شرکت‌های بیمه است لذا این بار باید صنعت بیمه در انتخاب شرکت‌های بیمه‌گر دقت بیشتری کند.
کد خبر : ۱۷۸۳۳۰
به گزارش بورس‌نیوز، بخش اول دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران روز ۱۳ مرداد و بخش دوم روز ۱۳ آبان امسال به اجرا درخواهد آمد. بخش اول تحریم‌ها تجارت خودرو و فلزات و بخش دوم معاملات نفتی و بانکی بیمه‌ای با ایران را در برمی‌گیرد.

تحریم صنعت بیمه از چند جنبه حائز اهمیت بوده نخست آنکه به نظر می‌رسد با اعمال تحریم‌های جدید شرکت‌های بیمه داخلی در انعقاد قراردادهای اتکایی با شرکت‌های بیمه خارجی یا P&I ها و... به مشکل بر خواهند خورد؛ حال‌آنکه انتقال بخشی از ریسک بیمه‌ها به خارج از کشور، ضروری بوده و پرداخت خسارت به نفت‌کش‌ها و کشتی‌های بزرگ که در آب‌های بین‌المللی تردد دارند، بدون کلوپ‌های P&I می‌تواند حیات یک شرکت بیمه‌ای را با مخاطره همراه سازد.

از سوی دیگر، با اعمال تحریم‌های بانکی احتمالاً شرکت‌های بیمه جهت انتقال حق بیمه قراردادهای اتکایی و نیز دریافت خسارت، با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

تعامل بیمه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد

سید رسول تاجدار مدیرعامل شرکت بیمه البرز در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر اعمال تحریم‌های جدید بر صنعت بیمه بیان کرد: درگذشته کشور یک دوره تحریم را پشت سر گذاشته که به‌مراتب سخت‌تر از تحریم‌های جدیدی بوده که آمریکا علیه ایران اعمال خواهد کرد و در این تحریم‌های جدید، متاسفانه تحریم‌های جدید بانکی و بیمه‌ای نیز اعمال خواهد شد؛ البته هیچ‌گونه همکاری بین صنعت بیمه ایران و آمریکا وجود نداشته، فقط ممکن است در موردقرارداد با برخی شرکت‌های بیمه بزرگ اروپایی که سهامداران آمریکایی یا مشتریان بزرگ آمریکایی داشته باشند، با مشکل مواجه شویم و برای انتخاب بیمه‌گران اتکایی محدودیت‌هایی اعمال شود، اما قطعاً این بار هم صنعت بیمه با همکاری وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی بر مشکلات فائق خواهد آمد.

وی ادامه داد: در دوران تحریم‌های قبلی، اقدامات مثبتی در صنعت بیمه جهت کاهش عوارض تحریم انجام شد که ازجمله این اقدامات می‌توان به ایجاد صندوق ویژه تحریم با پشتوانه یک میلیارد دلاری، تشکیل ظرفیت مشترک و روی آوردن به بازارهای نوظهور آسیایی اشاره کرد که نتایج مثبتی هم در پی داشت.

مدیرعامل شرکت بیمه البرز تصریح کرد: ولی نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، اهمیت توزیع ریسک توسط شرکت‌های بیمه است؛ بدون شک هر چه شرکت‌های بیمه‌گری که بتوان در قالب قراردادهای اتکایی ریسک‌های موجود را به آن‌ها منتقل کرد، بزرگ‌تر و معتبرتر باشند، دریافت خسارات احتمالی آسان‌تر خواهد بود لذا این بار باید صنعت بیمه در انتخاب شرکت‌های بیمه‌گر دقت بیشتری کند.

تاجدار تاکید کرد: این شرکت‌ها می‌توانند از میان شرکت‌های بیمه بزرگ کشورهایی همچون چین و هند و یا شرکت‌های بیمه متوسط اروپایی که مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند، انتخاب شوند.
وی در رابطه با دغدغه‌های نقل‌وانتقال ارز تصریح کرد: در حال حاضر مشکل خاصی بر سر راه انتقال ارز بین شرکت‌های بیمه ایران و طرفین خارجی وجود ندارد؛ چراکه تحریم‌های پولی از جانب اروپا نبوده و قراردادها، عمدتاً بر مبنای پایه پولی یورو منعقد می‌شوند.

مدیرعامل بیمه البرز در مورد اثر افزایش نرخ ارزبر عملکرد بیمه‌ها به بورس نیوز گفت: بخشی از دارایی‌های شرکت‌های بیمه، ارزی هستند (اعم از نقدی یا غیر نقدی)، که طبق بخشنامه سازمان حسابرسی با نرخ دلار 4200 تومانی در ترازنامه شرکت‌ها منعکس‌شده و فروش بیمه‌نامه‌های ارزی و پرداخت خسارات ارزی هم با نرخ دلار 4200 تومانی انجام می‌شود ؛ اگر شرکتی تعهد ارزی داشته باشد و ارز موردنیاز را در اختیار نداشته باشد، ارز موردنیاز صنعت با اخذ تأییدیه از بیمه مرکزی با نرخ 4200 تومان در اختیار شرکت‌های بیمه قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: اگر هم به سبب تورم، ارزش دارایی‌های بیمه‌شده مانند اموال و تجهیزات و... افزایش‌یافته باشد، افزایش ارزش دارایی با افزایش نرخ حق بیمه پوشش داده خواهد شد و دغدغه‌ای متوجه بیمه‌گر و بیمه‌گذار نخواهد بود.

تاجدار در خاتمه ضمن اشاره به ضریب نفوذ پایین صنعت بیمه و لزوم توجه بیشتر به خرید انواع بیمه‌نامه‌ها بالاخص بیمه‌های حوادث عنوان کرد: تا حادثه و سانحه‌ای رخ نداده و حادثه دیدگان ضرورت بیمه‌نامه را درک نکرده‌اند؛ شاید انگیزه خرید بیمه‌نامه هم چندان قوی نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد هیچ حادثه ناگواری رخ ندهد اما اگر حادثه‌ای رخ داد، از پوشش‌های بیمه‌ای مناسب برخوردار باشد تا حداقل آسیب دیدگان حادثه، نگران خسارت مالی نباشند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر