بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
بررسی سناریوی صحت قیمت‌گذاری محصولات غیرنفتی با ارز بازارثانویه؛

تداوم صف‌های خرید گروه پتروشیمی، فولادی و معدنی‌ها/ تورم ۳۰ درصدی دور از ذهن نیست

مدیرسرمایه گذاری کارگزاری صبا تامین گفت: گروه پتروشیمی، فولادی و معدنی که عرضه محصولات در بورس‌کالا را در دستور کار دارند، می‌توانند در صورت کشف قیمت محصولات خود در این بازار با نرخ ارز بازار ثانویه، سود مناسبی برای سهامداران محقق سازند.
کد خبر : ۱۷۸۵۶۶
محمد امین قهرمانی مدیر سرمایه گذاری و عضو هیئت مدیره کارگزاری صبا تامین در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت:  با توجه به اینکه قبلا شرکت هایی که قیمت فروش محصول آنها تابع نرخ ارز بود (چه در بازارهای صادراتی و چه بورس کالا)، محصول خود را با نرخ دلار 4200 تومانی عرضه می کردند؛ اما نرخ دلار در بازار آزاد این روزها بسیار بالاتر از این نرخ شده؛ و نرخ دلار در بازار ثانویه هم احتمالا کمتر از 6500 تومان نخواهد بود؛ در صورت صحت خبر قیمت گذاری محصولات غیر نفتی بر مبنای دلار بازار ثانویه، منتفع شده و با افزایش سود مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت‌های فولادی در صورت کشف قیمت محصولات خود در بورس کالا با نرخ ارز بازار ثانویه، می تواند 150 تا 180 تومان سود محقق سازد اما اگر پی‌برایی منطقی سهم را 4 در نظر بگیریم، این سهم پتانسیل رشد قیمت تا 600 تومان را خواهد داشت بنابراین سایر سهم‌های گروه پتروشیمی و فولادی و معدنی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کردند نیز چنین شرایطی خواهند داشت.

کارشناس بازارسرمایه افزود: از این رو، در صورت صحت خبر، صف های خرید طبیعی بوده و احتمالا تداوم خواهد داشت و برخی سهم ها امروز به علت رشد قیمت بیش از 20 درصد در روزهای اخیر متوقف شده و احتمالا فردا بتوان اقدام به خرید کرد؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که اگر خبر صحت داشته و اجرایی شود، با توجه به جهش سودآوری در بعضی شرکت ها، سهم‌های جای رشد بسیار داشته و خرید از صف‌های خرید هم جذاب خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم، امکان تجربه تورم 30 درصدی وجود داشته و  قطعا نرخ بهره بانکی کمتر از نرخ تورم بوده و با منفی شدن نرخ بهره بانکی، جذابیت بازار سرمایه بیش از سپرده گذاری در بانک خواهد بود؛ با در نظر گرفتن پتانسیل بالای شرکت های بازار سرمایه در رشد سودآوری و اثر تورم بر این بازار، بازار سرمایه توان جذب بخشی از نقدینگی را از بانک ها و بازار ارز و طلا خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به تبعات تعیین قیمت محصولات غیرنفتی بر مبنای ارز بازار ثانویه گفت: گرچه این خبر می تواند گروه های فلزی و معدنی و پتروشیمی را با جهش سودآوری همراه کند؛ اما اثر منفی بر برخی صنایع همچون خودرو و قطعه سازی خواهد داشت. ضمن اینکه افزایش نرخ تورم، در سال آینده خود را در قالب کاهش در حجم فروش و افزایش بهای تمام شده نشان داده و می تواند رکود تورمی به دنبال داشته باشد. بنابراین فعلا سرمایه گذاری بلند مدت نمی توان انجام داد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

هجوم سرمایه برای سهام صادراتی‌های بورسی/ نازشست بورس به ارز داران و سکه‌بازان

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

هجوم سرمایه برای سهام صادراتی‌های بورسی/ نازشست بورس به ارز داران و سکه‌بازان

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حامد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
همه مدام انتقاد میکنن که ارز 4200 رانت و فساد ایجاد کرده و ضمینه را برای آزاد کردن ارز با ایجاد بازاری به اسم ثانویه دارن فراهم میکنن
هنوز 3 ماه از درخواست پتروشیمی ها برای خوراک ارزانتر نگذشته که دلار 3800 دولت براشون تصویب کرد حالا خواهان فروش محصولات خود به نرخ ارز آزاد وفروش ارز صادراتی خود به نرخ آزاد هستند خییلیی بخدا وقاحت میخواهد اینجور درخواستها
از بودجه دولت و بیت المال تخفیف در نرخ خوراک گرفتند , برق و آب و مواد اولیه با نرخ ارزان و یارانه ای گرفتن محصول تولید کردن صادر هم کردن حالا ارزشونو نمیارن میگن با ارز آزاد حاضریم دلارهارو برگردونیم
خب اینهم یجور دیگه رانت میشه بدتر از اون دلار 4200
جیب یسری دیگه قراره پر بشه
همین سیستم که دولت اجرا کرده خوبه فقط نمیشه تنها بر اساس اطمینان به وارد کننده و تولید کننده باشه باید نظارت قوی و رهگیری کالا از واردات و خرید مواد اولیه از بورس کالا تا رسیدن کالا به دست مصرف کننده دنبال بشه