بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
ممنوعیت خودروهای خارجی درحالی اتفاق افتاد که شرکت های نمایندگی حدود 20 هزار خودرو خریداری کرده بودند، حال وزارت صنعت به فکر بازکردن راه برای ورود خودروهای خریداری شده افتاده است.
کد خبر : ۱۷۹۰۶۵
به گزارش بورس نیوز، ممنوعیت ورود خودروهای خارجی درحالی اتفاق افتاد که شرکت‌های نمایندگی بی خبر ‌اقدام به پیش‌فروش 20هزار خودرو کرده بودند. حال با این اتفاقات نزدیک به 15 شرکت وارد کننده خودرو مشغول جواب دادن به مشتریان هستند درحالی که بعضی از خریدکنندگان خودرو دست به دامان محاکم قضایی شده اند.

همین اتفاق ها باعث شد وزارت صنعت به فکر باز کردن راه ورود خودروهای خارجی پبش فروش شده بیفتد.

در همین رابطه کوروش مرشدسلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به مکاتبات انجام‌شده با وزارت صمت گفت: اطلاعات دقیقی از تعداد خودروهای پیش‌فروش‌شده در اختیار وزارت صمت قرار دارد و برهمین‌اساس وزارتخانه و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تمرکز بیشتری در حال بررسی موضوع هستند تا امکان ورود این تعداد خودرو به کشور فراهم شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با پیشنهاد طرحی برای حل مشکلات پیش‌رو گفت: دولت باید به این اوضاع کمک کند و در قدم اول برای ثبت سفارش هایی اقدام کند که کد 8 رقمی آنها صادر شده باشد و قانونا واردکنندگان خودرو می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود:همچنین در رابطه با ضابطه جدیدی که برای ارز پیش‌بینی‌شده است، واردکنندگان می‌توانند از ارز متقاضی استفاده کرده و بدون‌نیاز به دریافت ارز موردنیاز از بانک‌مرکزی، اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. البته شروط کنونی کاملا ایده‌آل است تا دولت نخستین قدم را برای عبور از این بحران بردارد.

مرشدسلوک در پاسخ به این سوال که آیا در صورت برداشته شدن این محدودیت تنها خودروهای داخل گمرک ترخیص می‌شوند یا خیر نیز افزود: برداشته شدن این محدودیت به این معنا نیست که تنها خودروهایی که در گمرک دپو شده‌اند، ترخیص شوند بلکه به تعداد تمام خودروهای ثبت‌سفارش‌شده و به استناد کد 8رقمی ثبت‌شده در سایت ثبت‌سفارش می‌توان خودروهای موجود در گمرک و در انبار کارخانه خودروسازی اصلی را وارد کشور کرد.

وی درباره تعدادکل خودروهای ثبت‌سفارش‌شده نیز گفت: درحال‌حاضر برای تمام برندها حدود 20هزار ثبت‌سفارش وجود دارد که اگر تا عید سال 98 وارد بازار شوند، حباب ایجادشده در بازارثانویه و دست‌دوم ترکیده خواهد شد. البته باید گفت 20 هزارثبت‌سفارش مربوط به 12 تا 15 شرکت واردکننده است.

به‌گفته کوروش مرشدسلوک بحث برداشته شدن محدودیت واردات خودرو بسیار جدی است. ضمن اینکه تقاضای سالانه برای خودروهای وارداتی حدود 70هزار دستگاه است که به‌دلیل بسته شدن درهای کشور روی خودروهای خارجی، بازار خودرو باعطش فراوانی روبه‌رو شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر