بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
فعال صنعت دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

شکوفه‌های امید بر تن دارویی‌ها/ مطالبات در قالب اوراق بدهی جای گرفت

فعال صنعت دارویی گفت: جو بازار، افزایش قیمت برخی داروها، قدرت رقابت بیشتر داروهای داخلی نسبت به مشابه خارجی، افزایش ارزش جایگزینی، و... علل اقبال دارویی‌هاست.
کد خبر : ۱۷۹۳۸۴
به گزارش بورس‌نیوز، سهم دارویی‌ها چند روزی است که موردتوجه اهالی بازار قرارگرفته و سبز شده و حتی در برخی نمادها شاهد صف‌های خرید سنگین هستیم. دارویی‌ها در ماه‌های اخیر از رشد بازار سرمایه بهره چندانی نبرده‌اند.

الیاس کهزادی عضو هیئت‌مدیره شرکت البرز دارو «بالبر» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد اقبال گروه دارویی، ناشی از جو بازار باشد؛ جریان نقدینگی در بازار سرمایه هر از چند گاهی به‌سوی یک صنعت حرکت می‌کند و این بار سهامداران جذب صنعت دارو شده‌اند.

وی افزود: البته برخی اقلام دارویی افزایش قیمت داشته اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، این افزایش قیمت در حدی نبوده که منجر به رشد سودآوری شرکت‌ها شود. 

وی اضافه کرد: همچنین به علت افزایش نرخ ارز، واردات بعضی دارو احتمالاً توجیه اقتصادی نداشته و نمونه‌های مشابه داخلی آن داروها شانس بیشتری برای کسب سهم از بازار دارو خواهند داشت؛ ولی این موضوع هم تأثیر کمرنگی بر جای خواهد گذاشت.

این فعال صنعت دارو افزود:  ارزش جایگزینی شرکت‌ها مانند تمامی شرکت‌های بازار سرمایه به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم، رشد داشته، ولی معمولاً بازار سرمایه، سهم‌ها را نه بر اساس ارزش جایگزینی، بلکه بر مبنای جریان آتی سودآوری قیمت‌گذاری می‌کند. اگر قیمت داروها افزایش یابد، می‌توان به رشد سودآوری دارویی‌ها خوش‌بین بود.

 این فعال صنعت دارو در ادامه گفت: بهترین اتفاق ممکن در صنعت دارو، آزادسازی قیمت‌ها بوده و با این شرایط حاشیه سود تولید کاهش‌یافته و اگر شرایطی فراهم شود که هم نرخ مواد اولیه با ارز آزاد تأمین شود و هم قیمت دارو از شمول قیمت‌گذاری خارج شود، صنعت دارو رشد چشمگیری خواهد داشت. البته در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: صنعت دارو کماکان با مشکل کمبود نقدینگی به سبب مطالبات معوق از بخش دولتی مواجه است؛ دوره وصول مطالبات صنعت دارو به یک سال رسیده و برخی مطالبات در قالب اوراق بدهی، تسویه می‌شود. 

کهزادی در خاتمه در خصوص محصولات جدید شرکت البرز دارو عنوان کرد: تولید محصولات جدید در البرز دارو طبق روال سنوات قبل انجام می‌شود. مهم‌ترین محصول جدیدی که در حال معرفی آن به بازار هستیم، داروی پلی پیل است که سال گذشته تولیدشده و امیدواریم بتواند سهم مناسبی در بازار دارو بیاید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر