بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
دبیر انجمن تایرسازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

اخطار به نمایندگی‌های گران‌فروش/ وزارت صمت بروکراسی تولید کارخانه را بشکند

تولیدکنندگان تایر موظف هستند طبق قیمت‌های مصوب کالاهای خود را به بازار عرضه کرده اما مکانیزم‌های ناقص موجود در بازار به‌عنوان اصلی‌ترین عامل رشد قیمت شناخته می‌شود.
کد خبر : ۱۷۹۴۶۱

به گزارش بورس‌نیوز، درحالی‌که قیمت مصوب کارخانه‌های تایرسازی تغییر چندانی پیدا نکرده اما در بازار آزاد، نرخ تایر با افزایش چند برابری روبه‌رو شده و مهم‌ترین دلیل آن احتکار و نبود مکانیزم تنظیم بازار صحیح و واقعی است.

اما درحالی‌که گفته‌شده قیمت هر تن تایر از حدود 12.5 تا 13 میلیون تومان در 6 ماه گذشته به سمت تنی 20 میلیون تومان در حال حرکت بوده که این روند گروه تایر را مستعد رشد می‌کند.

مصطفی تنها دبیر انجمن تایرسازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص افزایش قیمت محصولات در بازار گفت: افزایش قیمت تایر در بازار ناشی از رشد بهای این کالا از سوی تولیدکنندگان نبوده بلکه مکانیزم‌های ناقص موجود در بازار به‌عنوان اصلی‌ترین عامل رشد قیمت شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان تایر موظف هستند طبق قیمت‌های مصوب کالاهای خود را به بازار عرضه کرده اما اینکه در بازار آزاد قیمت‌ها با رشد سرسام‌آوری روبه‌رو می‌شود، مقصر آن تایرسازان نیستند.

تنها با اشاره به اینکه نمایندگی‌های تایر نیز حق محاسبه این کالا باقیمت آزاد را ندارند، اظهار کرد: برخی از نمایندگی‌هایی که از قیمت‌های مصوبه تخطی کردند ، اخطار گرفته و در صورت تکرار سهمیه آن‌ها قطع و سپس نمایندگی آن‌ها فسخ خواهد شد.

دبیر انجمن تایرسازان با اشاره به اینکه موضوع احتکار، یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ تایر در بازار است، تصریح کرد: شائبه‌های کاهش تولید تایر، به سرمایه‌داران و دلالان این فرصت را اعطا کرده تا با احتکار تایر و دیگر کالاها، این اجناس را در فرصت زمانی بهتری به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری از بازار ببرند اما این چرخه می‌تواند از سوی وزارت صمت با کاهش بروکراسی تولیدکنندگان شکسته شود تا کارخانه‌ها بتوانند مواد اولیه و محصولات تولیدی خود را به‌راحتی در بازار عرضه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر