بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
وزیر انرژی آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس عمومی آژانس، پیام رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به این شورا درباره موضوع هسته‌ای ایران را قرائت کرد.
کد خبر : ۱۸۰۰۶۷
به گزارش بورس نیوز، منابع خبری امروز (دوشنبه) گزارش کردند، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا  پیام «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور این کشور را در سخنرانی خود در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضار قرائت  کرد.

بنا بر این گزارش، این بیانیه مسائل مربوط به موضوع توافق هسته‌ای ایران (برجام) و پرونده خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره را شامل می‌شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه گفته است که ایران باید در خصوص دو مسئله تضمین ارائه دهد، اول اینکه برنامه هسته ای این کشور منحصرا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و همچنین این مسئله که هرگونه مسیر دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای «به صورت دائمی» مسدود خواهد شد.

این بیانیه‌ هیچ اشاره‌ای به خروج آمریکا از برجام نداشت اما تأکید می‌کرد، برجام یک «توافق معیوب» است و آمریکا صرفا به دنبال توافقی است که «به طور کامل به برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های مرتبط با اشاعه و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور می‌پردازد».

وزیر انرژی آمریکا در ادامه دلایل نقصان این توافق را اینگونه عنوان کرد که برجام «به سوءعملکرد مداوم ایران نپرداخته است. اگرچه نمونه‌های سوء عملکرد ذاتا هسته‌ای نیست.»

علاوه بر این، بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا تصریح می‌کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر همکاری ایران بر اساس راستی‌آزمایی قوی  اصرار داشته باشد.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود. اما مقامات ایرانی نیز بر ناکافی بودن تحرکات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و جبران چالش‌های ناشی از خروج واشنگتن از این توافق تأکید کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر این در پیام خود تأکید کرده است که اطمینان دارد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به آنچه ترامپ، آن را «توافق» اتمی حاصل شده میان دو کشور خوانده، پایبند خواهد بود. وی علاوه بر این می‌افزاید که «البته خلع سلاح اتمی کامل» شبه‌جزیره کره نیازمند راستی‌آزمایی است.

ترامپ همچنین در ابتدای پیام خود گفته بود، «آمریکا از همکاری‌های صلح آمیز هسته ای حمایت می‌کند که این شامل حمایت‌های واشنگتن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌شود و همچنین سرمایه‌گذاری های آمریکا در بخش توسعه رآکتورهای هسته‌ای».

متن نامه ترامپ به شورای عمومی آژانس علاوه بر ایران و کره‌شمالی، درباره سوریه نیز بخش‌هایی را شامل می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا در این نامه گفته است: «رژیم سوریه باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور پایبندی به توافقنامه پادمان همکاری داشته باشد».

بر اساس گزارش فارس، کنفرانس عمومی آژانس از امروز به مدت پنج روز (تا جمعه) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برپاست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر