بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مصالح ساختمانی زیر داربست نرخ ارز/ اخم خصوصی‌ها با دریافت اوراق مدت‌دار در قبال مطالبات

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی گفت: افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر موجب گرانی اغلب مصالح ساختمانی شده که به تبع آن میزان سرمایه گذاری در این صنعت کاهش یافته و اغلب پروژه های در دست اجرا نیز فعلا متوقف شده اند.
کد خبر : ۱۸۰۰۹۳

به گزارش بورس نیوز، افزایش بیش از60 برابری قیمت‌ مسکن در 25 سال گذشته فضای و سوسه‌انگیز و جذابی را از بازار مسکن در پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد اما عدم وجود ثبات لازم و تأثیر‌گیری زیاد از اهرم‌های ریسک‌پذیر همچنان مانعی برای ورود سرمایه‌گذاران به این بازار محسوب می شود.

با وجود افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر و عدم وجود ثبات در شرایط کنونی نیز شاهد افزایش قیمت آهن‌آلات در کشور هستیم زیرا خرید و فروشی در این زمینه انجام نمی‌شود و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند محصولات خود را در انبار نگه دارند ازهمین رو شرایط نابسامان کنونی بازار سبب رکود بیشتر در این صنعت و هدایت سرمایه‌های مردم به سمت خرید و فروش ارز و طلا شده است.

جواد خوانساری عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی در رابطه با وضعیت فعلی صنعت ساختمان به خبرنگار بورس نیوز گفت: افزایش نرخ ارز موجب گرانی اغلب مصالح ساختمانی شده که به تبع آن میزان سرمایه گذاری در این صنعت کاهش یافته و اغلب پروژه های در دست اجرا نیز فعلا متوقف شده اند.

وی با بیان اینکه در صنعت ساختمان بخش خصوصی و دولتی سرمایه گذاری می کنند، گفت: معمولا دولت برای پروژه های زیربنایی کشور سرمایه گذاری می کند که هزینه های آن از بودجه کشور تامین می شود.

خوانساری با بیان اینکه اغلب پروژه های زیربنایی به دلیل کمبود بودجه دولت با اوراق مدت دار اجرا می شوند، گفت: اما شرکت های ساختمانی بخش خصوصی نمی توانند اوراق مدت دار را بابت مطالبات خود دریافت کنند زیرا به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت مصالح بخصوص آهن آلات و تاسیسات ساختمانی تغییرات زیادی را تجربه می کند بنابراین امکان اجرای این پروژه ها وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی با اشاره به اینکه به تبع افزایش نرخ ارز قیمت اکثر کالاها افزایش یافته است، گفت: مصالح ساختمانی نیز از این قائده مستثنی نبودند بخصوص ابزار و لوازم تزیینی ساختمان که بخش عمده ای از آن ها از دیگر کشورها وارد می شوند.

وی با بیان اینکه به تبع افزایش روزمره نرخ دلار قیمت شن، ماسه و سیمان نیز گران ترمی شوند، گفت: قیمت آهن در این مدت افزایش 2 برابری را تجربه کرده است.

خوانساری در پاسخ به این سوال که راهکار پیشنهادی شما به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، چیست؟ دولت باید با مذاکره و گفت و گو مسائل مربوط به تحریم ها و ارتباط ایران با دیگر کشورها را برطرف کند تا بسیاری از مشکلات تجاری کشور برطرف شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر