بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی اگر به هر دلیلی انتظارات مردم تغییر یابد و پارامترهای سیاسی نیز حذف شوند حباب نرخ ارز تخلیه می شود.
کد خبر : ۱۸۰۳۹۲

به گزارش بورس نیوز، نرخ ارز در تمام بورس‌های دنیا از متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر شاخص قیمت سهام محسوب می‌شود به همین دلیل سیاست‌گذاران مالی و اقتصادی بوده‌اند توجه ویژه‌ای به این بخش دارند به‌عبارتی دیگر می‌توان گفت این نرخ بیانگر شرایط کلی اقتصادی کشور بوده و عاملی مهم برای مقایسه اقتصاد داخلی با اقتصاد سایر ملت‌ها به شمار می‌آید اما نرخ ارز در چندماه اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را در ایران تجربه کرده به طوری که تاثیرات ناشی از آن در دیگر بازارها نیز مشاهده می‌شود.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی به بورس نیوز ، در همین خصوص گفت: با افزایش نرخ ارز، میزان عرضه شرکت‌های صادرات محور نیز افزایش می‌یابد که این امر رشد شاخص این شرکت‌ها در بازارسرمایه را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز یکی از دلایل رشد بازار بورس در چند هفته اخیر محسوب می شود، افزود: بین نوسانات نرخ ارز و رشد شاخص کل بازار سرمایه تناسبی وجود دارد اما اینکه این افزایش نرخ ارز و رشد شاخص کل تا چه حد می‌تواند ادامه یابد بستگی به متغیرهای اقتصادی و غیر اقتصادی دیگری دارد .

حق‌شناس با اشاره به اینکه متغییرهای سیاسی و اقتصادی دیگری نیز در افزایش نرخ ارز  و طلا موثر هستند، گفت: دو عامل سیاست و انتظارات مردم از دولت و نظام سیاسی کشور نیز در افزایش روزانه نرخ ارز تاثیرگذارهستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اگر به هر دلیلی انتظارات مردم تغییر یابد و پارامترهای سیاسی نیز حذف شوند حباب نرخ ارز کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 92 نیز نرخ ارز سیر صعودی را در پیش گرفت اما با توجه به برگزاری انتخابات انتظارات مردم تغییر یافت و به تبع آن حباب نرخ ارز و سکه تخلیه شد لذا می‌توان گفت در شرایط فعلی نیزعوامل سیاسی و انتظارات مردم در افزایش نرخ ارز موثر هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر