بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاکنون مسئولین کشور تمایلی برای عرضه نفت در بورس انرژی نداشتند و بیش از 10 سال است که به بهانه های مختلف موانعی برای این کار ایجاد می کنند.
کد خبر : ۱۸۰۵۲۹


به گزارش بورس نیوز ، تلاش‌ها برای عرضه نفت خام در بورس انرژی نزدیک به یک سال‌و‌نیم پیش به‌صورت جدی آغاز شد تا جایی که در شهریورماه سال گذشته برای نخستین‌بار شاهد عرضه نفت خام در بورس انرژی بودیم و حتی اطلاعیه عرضه نفت نیز آماده شد ولی درنهایت به دلیل اختلاف‌نظر در خصوص بندهای قانونی در فرآیند تسویه موجود در بدنه بازار سرمایه عرضه‌ای انجام نشد اما اکنون همه سختگیری‌های فنی و قانونی در این راستا مرتفع شد و هیچ مانعی برای عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود ندارد.

در این خصوص هدایت‌الله خادمی عضو گروه انرژی مجلس به بورس نیوز، گفت: اگر مسئولین اراده کرده و کارشکنی انجام ندهند عرضه نفت در بورس‌انرژی به‌خوبی انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای عرضه نفت در بورس انرژی فراهم است، افزود: بورس‌کالا می‌تواند نقش مؤثری در ساماندهی بازار نفت ایفا کند اما مسئولین تاکنون تمایلی برای عرضه نفت در بورس انرژی نداشتند؛ طی 10 سال گذشته همواره مسئولین به بهانه‌های مختلف موانع متعددی برای این کار ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا باید برای بخش‌خصوصی توانمندسازی‌های لازم انجام شود چراکه عرضه در بورس یکی از راهکارهای دورزدن تحریم‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه‌ صادرات بیشتر نفت را فراهم کند .

عضو گروه انرژی مجلس با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها برای عرضه نفت در بورس انرژی فراهم است، تصریح کرد: در شرایط فعلی برای مقابله با تحریم‌ها که یکی از پیامدهای آن کاهش صادرات نفت کشور بود باید این محصول در بورس انرژی عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: درزمینهٔ خریدوفروش نفت نیز دولت باید انعطاف‌پذیر بوده و معاملات ارزی و ریالی انجام دهد.

خادمی در پاسخ به این سؤال که آیا تولید نفت ایران پاسخگوی تقاضاها خواهد بود، گفت: تولید نفت ایران زیاد بوده و در صورت حذف تحریم‌ها می‌توانیم صادرات بیشتری انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه وجود تحریم‌ها زمینه کاهش صادرات نفت را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: در دولت قبل هم‌زمان با کاهش صادرات، کاهش تکلیفی تولید نفت را نیز تجربه کردیم در شرایط فعلی نیز صادرات نفت بازهم با کاهش مواجه شد لذا عرضه این محصول در بورس انرژی یکی از راهکارهای جبرانی در این زمینه محسوب می‌شود.

خادمی بابیان اینکه نگرانی‌هایی درزمینهٔ کاهش تعداد خریداران سابق نفت کشور پس از عرضه این محصول در بورس انرژی وجود دارد، تشریح کرد: اگر قیمت‌گذاری در بورس‌انرژی به‌گونه‌ای باشد که اختلاف زیادی میان قیمت این بازار و نرخ کنونی فروش نفت ایجاد شود ممکن است برخی از خریداران از خرید خود منصرف شوند.

وی بابیان اینکه برای جلوگیری از این مشکل وزارت نفت باید کف قیمت تعیین کند، گفت: قیمت‌گذاری برای عرضه نفت در بورس انرژی باید به‌گونه‌ای باشد که شکاف قیمتی باقیمت اصلی فروش نفت ایجاد نشود و میزان صادرات نیز کاهش نیابد.

خادمی با اشاره به اینکه بورس محلی برای عرضه و تقاضاست و این دو عامل تعیین‌کننده قیمت هستند، تأکید کرد: عرضه نفت در بورس کالا نباید لطمه‌ای به مشتریان وارد کند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت عرضه در بورس باید نزدیک به قیمت کنونی فروش نفت باشد، تشریح کرد: اگر نفت در بورس انرژی باقیمت کمتری عرضه شود خریداران به خرید از بورس روی می‌آورند که در این صورت تحریم‌ها شکسته می‌شود.

وی بابیان اینکه ما گرفتار اقتصاد تک‌محصولی هستیم، افزود: باید با تبدیل نفت خام آن به فرآورده‌های باارزش‌تر منافع مالی بیشتری برای کشور ایجاد کنیم نه اینکه صرفاً خام فروشی انجام دهیم.

عضو گروه انرژی مجلس بابیان اینکه دولت باید دست از سر نفت بردارد، گفت: تاکنون همه دولت‌ها ناکارآمد بوده‌اند به همین دلیل اختلاف اقتصاد ایران با اقتصادهای بزرگ دنیا بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور معیوب است،افزود: دولت باید اجازه دهد که بخش خصوصی درزمینهٔ فروش نفت کشور فعالیت کند و این محصول از طریق بورس انرژی نیز عرضه شود.

خادمی بابیان اینکه برخی از شرکت‌های بخش خصوصی ارتباطات خوبی با دیگر کشورها دارند، گفت: بسیاری از اتحادیه‌های فعال در بازار بورس نیز توانایی‌های بالقوه‌ای درزمینهٔ فروش نفت دارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر