به گزارش بورس نیوز، سعید محمدزاده گفت: واگذاری امور راهآهن به بخش خصوصی با پتانسیل بالا موجب توسعه پایدار اقتصادی در کشور است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از تمام توان راهآهن برای جذب سرمایهگذاران و حضور آنها استفاده میکنیم تا بتوانیم به توسعه حملونقل ریلی دست یابیم، ابراز داشت: در نظر داریم تا تامین مالی برای تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: بر اساس برنامههای راهآهن، با همت بخش خصوصی، اختصاص ۲۱۰ قطار فوقالعاده برای ایام اربعین برنامهریزی شده است. به طوری که از تعداد ۵۰۰ قطار به ۷۲۶ قطار در این ایام رسیدهایم. البته نیمی از این قطارها در مسیر تهران کرمانشاه در حرکت خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه سبب توسعه پایدار کشور میشود، اقتصاد پایدار کشور است. دردناک است اگر بدانیم راهآهن باید ۳۰ درصد جابجاییها را انجام دهد اما تنها ۱۲ درصد این کار را انجام میدهد. اگر فقط به موضوع صرفه جویی سوخت بیندیشیم این موضوع درک میشود.
محمدزاده تاکید کرد: توسعه حملونقل ریلی رخ نمیدهد مگر با سرمایهگذاری بخش خصوصی. به همین منظور باید تلاش کنیم حضور سرمایهگذاران در این بخش تسهیل شود.
وی ادامه داد: از همین رو تلاش کردیم همه ریسکهای ممکن را به دولت منتقل کنیم تا بخش خصوصی با اعتماد بیشتری وارد این حوزه شود. برای مثال، در برنامه ششم با همت دولت و با تدبیر مجلس، مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه حملونقل ریلی صفر محاسبه میشود.
بیرانوند: انتشار صکوک اجاره برای خرید لکوموتیو
معاون برنامهریزی و اقتصاد راهآهن جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: صکوک اجاره خرید ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری با همکاری سازمان بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه منتشر شد.
در ادامه مراسم، نورالله بیرانوند ابراز کرد: از سال ۱۹۸۷ مفهوم جدیدی وارد گفتمان سازمان ملل شد که توسعه پایدار نام داشت؛ توسعه پایدار توسعهای است که بدون خدشه به حقوق نسلهای آینده ایجاد میشود.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار از سه بعد تشکیل شده، گفت: این سه بخش شامل توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه برپایه توجه به محیط زیست است و کشورهای توسعهیافته برنامههای توسعه خود را بر این محور استوار میکنند.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: در کشور ما سیستمهای حملونقل به اندازه کافی یکپارچگی و انسجام بین بخشی ندارند و سفر کمهزینه را برای صاحبان بار و مسافران فراهم نمیکنند.
بیرانوند با بیان اینکه ایران در پل ارتباطی بین شرق و غرب قرار دارد، به اهداف سند چشمانداز و برنامه ششم اشاره کرد و گفت: سهم رهآهن تا سال ۱۴۰۰ باید در بخش حمل بار به ۳۰ درصد و جابه جایی مسافر به ۲۰ درصد ارتقا یابد.
وی اضافه کرد: همچنین باید به رقم ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن - کیلومتر بار داخلی دست یابیم.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: ۱۲ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای تأمین ناوگان و نوسازی تا سال ۱۴۰۰ لازم است که ۵۴ درصد آن باید توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد نیز توسط راهآهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین شود.
بیرانوند تأکید کرد: برای تحقق اهداف راهآهن تا سال ۱۴۰۰ در بخش زیربنایی ۲۰ میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است.
وی با اشاره به فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت در راهآهن توضیح داد: تلاش کردیم این فرصتها در قالب ۷ سرفصل ارائه شود که شامل تأمین ناوگان ریلی، تقویت حملونقل بار، تأمین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: مدرنسازی راهآهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین نظیر هوشمندسازی راهآهن و استارتآپها از دیگر سرفصلهای فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت در راهآهن است.
بیرانوند ادامه داد: در توسعه خدمات مسافری، توسعه خدمات حملونقل همگانی با محوریت ریل (TOD) مدنظر است.
معاون شرکت راهآهن افزود: برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژهها، راهآهن سه کار محوری انجام داد که اولین آن افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژهها بود. کاهش ریسک سرمایهگذاری و دنبال کردن مشارکت در تأمین مالی، دیگر گامهای راهآهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی است.
بیرانوند افزود: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راهآهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است. نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری میتواند براساس مکانیزم بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایهگذاری داشته باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راهآهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایهگذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرحهای ریلی افزایش یابد.
بیرانوند تاکید کرد: معافیتهای مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است.
وی به تبیین روشهای اصلی تأمین مالی در راهآهن پرداخت و گفت: این مورد در شش مورد برنامهریزی شده است که شامل سرمایهگذاری مستقیم داخلی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است.
بیرانوند در پایان تاکید کرد: سال گذشته با همکاری بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه نسبت به انتشار اوراق صکوک مختلف اقدام کردیم. در این راستا صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری منتشر شد.