بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
ظاهرا تسهیلات ارزی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دریافت شده تا بابت بدهی بخش دولتی به صنعت دارو تزریق شود. همچنین صحبت هایی هم از مصوبه پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردتومان بابت مطالبات داروسازان شده است.
کد خبر : ۱۸۲۱۴۰
سهم برکت که از ابتدای مردادماه امسال رشد مطلوبی در کارنامه خود ثبت کرده بود چند روزی است که منفی شده و افت قابل ملاحظه ای داشته است. این در حالی است که اکثر شرکت های دارویی گزارش ۶ ماه قابل قبولی ارائه دادند.

علی فلاح پور دبیر کمیته صادرات شرکت گروه دارویی برکت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص روند صادرات دارو بیان کرد: حجم صادرات صنعت دارو نسبت به صادرات سایر صنایع رقم با اهمیتی نیست؛ کمتر از ۵ درصد کل حجم فروش دارو در کشور روانه بازارهای صادراتی می شود. البته همین حجم اندک هم مدتی است به دلیل ممنوعیت صادرات دارو تقریبا متوقف شده است.

وی در خصوص دلایل پایین بودن حجم صادرات دارو گفت: حجم صادرات و برنده شدن مناقصات دولتی در حوزه دارو در کشورهای هدف صادراتی به دلیل نداشتن گواهی های GMP در خطوط تولید در مقایسه با کشورهای مطرح غربی در حوزه صنعت دارو  پایین می باشد.قیمت تمام شده و کیفیت داروهای ایرانی، قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را دارد؛ ولی حجم صادرات به دلیل عدم رعایت برخی استانداردهای لازم در خطوط تولید دارویی ها چندان زیاد نیست. 

وی افزود: البته با توجه به الزامات وزارت بهداشت، اکثر شرکت های دارویی در تلاش برای بروز رسانی خطوط تولید خود مطابق با استانداردهای جهانی هستند؛ اما این موضوع هزینه بر است. مثلا روی برخی داروها باید آزمایشاتی از جمله آزمایشات بیو اکی والانسی صورت گیرد. انجام آزمایشات بیواکی والانسی در داخل کشور علیرغم وجود چند مرکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی فعال در این زمینه، به دلیل اینکه این مراکز توسط کشورهای هدف صادراتی مورد قبول نمی باشند امکان پذیر نمی باشد. و ناچار به انجام این آزمایشات در سایر کشورها و با هزینه های گزاف می باشیم.

این فعال صنعت دارو در مورد تاثیر صادرات غیر رسمی و افزایش تقاضای که در کشورهای همسایه به سبب افت ارزش پول ملی ما رخ داده اظهار داشت: هر چند در ماه های گذشته، تقاضای برخی داروها در داروخانه ها افزایش یافته بود و داروهای خریداری شده از کشور خارج می شد؛ اما با اقدامات به عمل آمده توسط وزارت بهداشت و درمان، خروج غیر رسمی دارو از کشور تقریبا متوقف شده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال با توجه به وضعیت عرضه و تقاضای دارو در کشور، فروش دارویی ها بهبود یافته و هم شاهد کاهش دوره وصول مطالبات بوده ایم و هم تخفیفات فروش و جوایزی که هنگام فروش دارو به شرکت های پخش یا داروخانه ها اعطا می شد، حذف گردیده است. از این رو می توان گفت گردش نقدینگی شرکت ها در سال جاری بهتر از سال قبل است.

دبیر کمیته صادرات «برکت» با اشاره به اتفاق مثبتی که ظاهرا در حال رقم خوردن است عنوان کرد: مهمترین چالش صنعت دارو در یکی دو سال اخیر، طولانی بودن دوره وصول مطالبات از بخش دولتی و دریافت اوراق به جای وجه نقد بوده است. ظاهرا تسهیلات ارزی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار دریافت شده تا بابت بدهی بخش دولتی به صنعت دارو تزریق شود. همچنین صحبت هایی هم از مصوبه پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردتومان بابت مطالبات داروسازان شده است. هنوز این موضوع اجرایی نشده؛ ولی تا حدودی قطعی شده و در صورت تحقق این اتفاق، بخش عمده مشکلات دارویی ها برطرف خواهد شد.
فلاح پور در خصوص پیش بینی وضعیت صنعت دارو گفت: وضعیت شرکت های دارویی نسبت به سال قبل بهبود یافته و با توجه احتمال پرداخت نقدینگی بابت مطالبات داروسازان، چشم انداز آینده روشن است و به نظر می رسد دارویی ها امسال بیش از سال گذشته، سودآوری خواهند داشت.

دبیر کمیته صادرات «برکت» در رابطه با وضعیت شرکت های این گروه بیان کرد: ارتقاء خطوط تولید مطابق استانداردهای GMP از اولویت های شرکت های زیرمجموعه بوده و در برخی شرکت ها هم اقداماتی صورت گرفته؛ اما با توجه به وضعیت تحریم ها و نگرانی بابت وقفه در تولید دارو در کشور، در حال حاضر تامین مواد اولیه مهمترین اولویت شرکت ها بوده و نقدینگی شرکت ها به خرید و دپوی مواد اولیه تخصیص یافته است تا در شرایط کنونی تحریم های ظالمانه کشور با کمبود دارو مواجه نگردد. اما به هر حال در زمینه رعایت استانداردهای GMP به موفقیت هایی دست یافته ایم. در نظر داشته باشید که وزارت بهداشت عراق نسبت به واردات دارو بسیار سختگیرانه تر از سایر کشورهای منطقه عمل می کند و طی بازدیدی که هیئت عراقی از چند شرکت زیرمجموعه «والبر» داشته، توانسته ایم Certificate یا پروانه صادرات را اخذ کنیم.
تا کنون به کشورهای عراق و سوریه و لبنان و چند کشور آفریقایی صادرات دارو انجام شده و با توجه به هزینه های حمل و نقل، کشورهای عربی منطقه گزینه مناسبی برای صادرات خواهد بود و امیدواریم به بازارهای صادراتی منطقه هم ورود کنیم.
وی در خاتمه گفت: در میان شرکت های زیرمجموعه هلدینگ سرمایه گذاری البرز، شرکت سبحان آنکولوژی بیشترین حجم تولید داروهای بیمارستانی را داشته و مطالبات بیشتری هم دارد. بنابراین در صورت دریافت مطالبات، این شرکت می تواند بیش از سایر شرکت های زیرمجموعه منتفع شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر