بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مبارزه با «کرم خراط» نیازمند مشارکت جدی باغداران است.
کد خبر : ۱۸۲۱۵۱

به گزارش بورس نیوز، محمود کیا با اشاره به اینکه مبارزه با آفت «کرم خراط» نیازمند همکاری جدی باغداران در اجرای مدیریت تلفیقی است، گفت: کرم خراط از جمله آفات پلی‌فاژ بالقوه چوبخوار محسوب می‌شود که با توجه تغییرات اقلیمی از جمله بروز خشکسالی‌های متوالی، افزایش دما، خشکی آب دریاچه ارومیه، پایین آمدن سطح آب‌های زیر زمینی، زمستان‌های ملایم و آبیاری‌های نامنظم در شهرستان‌های شبستر، اسکو، آذرشهر، تبریز و در ۲ سال اخیر شهرستان مراغه فعال شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تداوم تغییرات آب و هوائی احتمال شروع فعالیت آن در دیگر شهرستان‌های آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.

کیا با اشاره به اینکه جمعیت خسارت زای این آفت در سال ۱۳۸۵ در برخی مناطق شهرستان شبستر گزارش و به تدریج در سایر شهرستان‌های استان مشاهده شد، گفت: از روش‌های تلفیقی برای مبارزه با این آفت استفاده می‌شود.

وی کنترل زراعی (تنظیم دور آبیاری و مدیریت تغذیه گیاه)، کنترل مکانیکی (هرس شاخه‌های با آلودگی بسیار بالا واز بین بردن لارو با استفاده از سیم‌های مفتولی) و مهار فرمونی (روش اخلال در جفت یابی و شکار انبوه پروانه‌های نر) همچنین کنترل شیمیایی (پوشاندن مدخل دالان‌های فعال لاروی با خمیر سمی و سمپاشی با محلول سمی) را از جمله روش‌های مبارزه با آفت کرم خراط عنوان کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تشریح کرد: سطح آلودگی در باغات گردوی شهرستان اسکو در سال زراعی جاری ۱۲۰۰ هکتار، آذرشهر ۱۰۷۰ هکتار، عجب شیر ۱۲۰۰ هکتار، شبستر ۹۰۰ هکتار، مراغه ۵۰۰ هکتار و تبریز ۴۰۰ هکتار است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه آفات چوبخوار، بیشتر درختان ضعیف را مورد حمله قرار می‌دهند، با تغذیه مناسب درختان و آبیاری منظم و تقویت بنیه درختان ضمن بکارگیری سایر روش‌ها می‌توان این آفت را مهار کرد.

مهندس کیا خاطرنشان کرد: در کنار روش‌های زراعی و مکانیکی همه ساله با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، آموزش چهره‌به‌چهره با باغداران، صدور اطلاعیه‌های فنی و نصب بنر در تمامی شهرستان‌ها در جهت اطلاع‌رسانی‌های لازم تلاش می‌شود.

وی با اشاره به توزیع خمیر سمی رایگان در چند سال اخیر در باغات استان به منظور مسدود کردن دالان‌های لاروی این آفت، از اجرای روش اخلال در جفت یابی با اشباع فرمونی به صورت پایلوت در ۲۰ هکتار از باغات شهرستان آذرشهر به مدت سه سال از سال ۹۲ تا ۹۵ خبر داد.

کیا ادامه داد: این روش در سال جاری در سطح ۲۹۷ هکتار شامل شهرستان اسکو ۸۸ هکتار، آذرشهر ۷۹ هکتار و عجب شیر ۱۳۰ هکتار با مشارکت باغداران اجرا شد که بررسی و تحلیل نتایج حاصله امید بخش است.

وی با اشاره به اینکه روش اخلال در جفت یابی با اشباع فرمونی برای هر هکتار ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد، گفت: درصدد جذب اعتبارات استانی برای مبارزه با این آفت هستیم.

مهندس کیا همچنین با اشاره به اجرای روش شکار انبوه به صورت پایلوت در سطح ۱۰ هکتار از اراضی شیبدار شهرستان اسکو در تلفیق با سایر روش‌های کنترلی در سال جاری، گفت: آزمایش‌های کاربردی سموم با مشارکت مرکز تحقیقات استان در خصوص تعیین سموم موثر بر روی این آفت در شهرستان‌های عجب شیر، آذرشهر و مراغه انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: این آفت جزو آفات خصوصی محسوب می‌شود و مبارزه با آن بدون مشارکت جدی باغداران در اجرای مدیریت تلفیقی آفت مقدور نخواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر