بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
آشنایی با اصطلاحات رایج بورس موجب می‌شود فهم واژه‌های مالی برای شما مأنوس‌تر شده و امکان تصمیم‌گیری درست را برای شما ایجاد کند.
کد خبر : ۱۸۲۹۶۸

به گزارش بورس نیوز، آشنایی با اصطلاحات رایج بورس موجب می‌شود فهم واژه‌های مالی برای شما مأنوس‌تر شده و امکان تصمیم‌گیری درست را برای شما ایجاد کند.

پیش‌بینی سود

شرکت‌ها معمولا در پایان هر سال مالی، بودجه سال آینده خود را منتشر می‌کنند. یکی از مهمترین اطلاعات مندرج در بودجه شرکت‌ها، پیش‌بینی مقدار سود هر سهم آنان است، به عنوان مثال، شرکت الف در پایان سال 1395 پیش‌بینی می‌کند که در پایان سال مالی 1396، به ازای هر سهم، 100 تومان سود بدست آورد. این پیش‌بینی برای سرمایه‌‌گذاران حائز اهمیت است، زیرا می‌تواند چشم‌انداز شرکت را حداقل برای یک سال آینده، مشخص کند.

تعدیل سـود

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس موظفند بصورت مستمر و در دوره‌های سه ماهه، عملکرد واقعی خود را بررسی کرده و ضمن مقایسه عملکرد واقعی با بودجه پیش‌بینی شده، پیش‌بینی جدید خود از میزان سودآوری شرکت را براساس عملکرد واقعی به بازار منعکس کنند. به عنوان مثال، شرکت الف پیش‌بینی کرده است که در پایان سال مالی 1392، 100 تومان سود به ازای هر سهم بدست آورد.

اما پس از گذشت سه ماه از فعالیت شرکت و با بررسی عملکرد این سه ماه، پیش‌بینی خود را تغییر داده و از 100 تومان به 110 تومان افزایش می‌دهد. همین شرکت ممکن است پس از بررسی عملکرد 6 ماهه خود، به این نتیجه برسد که سود 110 تومانی قابل تحقق نیست و پیش‌بینی سود شرکت، باید به 95 تومان کاهش یابد. تغییرات این چنینی در سود پیش‌بینی شده را اصطلاحا تعدیل سود می‌گویند. سرمایه‌‌گذاران باید همواره در تصمیم‌گیری‌های خود، به تعدیل سود سهام توجه داشته باشند.

درصد تحقق سـود

شرکت الف را در نظر بگیرید. این شرکت در ابتدای سال 1396 پیش‌بینی کرده بود که در پایان سال، 100 تومان سود به ازای هر سهم بدست آورد. اگر در پایان سال، میزان سود تحقق یافته این شرکت به ازای هر سهم، 95 تومان باشد، به این معناست که شرکت الف توانسته است 95 درصد سود پیش‌بینی شده خود را محقق کند. هر اندازه درصد تحقق سود یک شرکت بالاتر باشد، نشان‌دهنده پیش‌بینی دقیق‌تر و عملکرد بهتر آن شرکت خواهد بود.

صف خرید و صف فروش

وقتی حجم تقاضا برای یک سهم در بورس، از حجم عرضه آن سهم بیشتر باشد، برای آن سهم صف خرید تشکیل می‌شود. تشکیل صف خرید برای یک سهم نشان‌دهنده اقبال سرمایه‌‌گذاران به آن سهم است.

در نقطه مقابل، وقتی حجم عرضـه یک سهم در بورس، بیشتر از حجم تقاضا برای آن سهم باشد، برای سهم مذکور صف فروش شکل می‌گیرد. تشکیل صف فروش برای یک سهم، می‌تواند حاکی از بی‌رغبتی سرمایه‌‌گذاران به آن سهـم است.

البته ذکر این نکته ضروری است که هر اندازه میزان نقدشوندگی در یک بورس بیشتر باشد، از حجم صف‌های خرید و فروش سهام در آن بورس کاسته خواهد شد، زیرا در همه شرایط اعم از افزایش و کاهش قیمت سهام، همواره متقاضی برای سهام وجـود دارد و این، یعنی روان بودن فرایند معاملات در بورس و قابلیت نقدشوندگی بالا. در بازار سرمایه ایران نیز در سال‌های اخیر، میزان نقدشوندگی بازار افزایش و از حجم صف‌های خرید و فروش، تا حد زیـادی کاسته شده است.

نکته جالب و البته مهم درباره صف خرید و فروش این است که باتوجه به تأثیر لحظه ای و بسیار سریع اطلاعات بر میزان عرضه و تقاضای سهام در بورس، معمولا بلافاصله پس از انتشار اطلاعات حائز اهمیت درخصوص سهام، صف خرید یا فروش برای آن سهم تشکیل می‌شود، بنابراین سرعت عمل سرمایه‌‌گذاران در تصمیم‌گیری برای خرید و فروش یک سهم در موفقیت آنها برای سرمایه‌‌گذاری بسیار حائز اهمیت است.

برای مثال، انتشار خبری درخصوص آزادسازی نرخ سیمان، می‌تواند موجب انتظار سرمایه‌‌گذاران برای افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌های سیمانی و در نتیجه، افزایش تقاضای آنها برای خرید سهام شود و همین امر، در فاصله کوتاهی، تشکیل صف خرید و افزایش قیمت سهام شرکت‌های سیمانی را بدنبال خواهد داشت، بنابراین سرمایه‌‌گذارانی که زودتر از دیگران برای خرید این سهم اقدام کنند، طبیعتا بیشتر از دیگران سود بدست خواهند آورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر