بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
مدیرکل سابق حوزه اروپا و آمریکای سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: روابط تجاری ایران و اروپا سابقه طولانی دارد و در راستای همین روابط بازرگانان و تجار در کشورهای مختلف اروپایی دارای پایگاه‌های مختلف هستند.
کد خبر : ۱۸۳۰۹۳

به گزارش بورسنیوز، اسدیان در همین مورد توضیح داد: روابط تجاری ایران و اروپا سابقه طولانی دارد و در راستای همین روابط بازرگانان و تجار در کشورهای مختلف اروپایی دارای پایگاه‌های مختلف هستند و علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های ایرانی دفاتری در این کشورها دارند و این شرایط برای کشورهای اروپایی نیز در ایران صدق می‌کند و آنها نیز رایزن بازرگانی، فعالیت‌های اقتصادی و بخش‌های فعال تجاری در ایران دارند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه کرد: این تحریم های یک طرفه هست و هیچ تاثیری بر روابط کشورهای اروپایی با ایران ندارد و تنها شکل کار را عوض خواهد کرد. برای مثال شرکت‌های بزرگ و معروف اروپایی ممکن است استراتژی خود را عوض کرده و تحت پوشش شرکت‌های کوچک‌تر با نام‌های جدید فعالیت بازرگانی خود را با ایران ادامه دهند.

این کارشناس بازرگانی خارجی در ادامه تصریح کرد: قطعا برای این شرکت‌ها منطقی نیست که بازار بزرگی مثل ایران را از دست دهند و به همین علت بخش خصوصی نیز همین مسیر را دنبال می‌کند.

اسدیان همچنین تقویت بخش بازرگانی سفارت‌های ایران در کشورهای اروپایی را یکی از راهکارهای برون‌رفت از این شرایط دانست و افزود: در همین راستا لازم است بخش‌های بازرگانی، رایزنی و سفارتخانه‌های کشور را تقویت کرده و سفرایی را به کشورهای اروپایی اعزام کنیم که دید اقتصادی وسیع داشته باشند.

او در ادامه نقش رایزن‌های اقتصادی را در این مورد موثر خواند وگفت: براساس آمار، در حال حاضر تنها در یک کشور اروپایی (ایتالیا) یک رایزن بازرگانی از طرف ایران اعزام شده که لازم است با گسترش این امر گستره فعالیت‌های اقتصادی را افزایش دهیم.

مدیر کل سابق حوزه اروپا و آمریکای سازمان توسعه و تجارت ایران درباره تاثیر حضور رایزن‌های اقتصادی در اروپا اضافه کرد: حضور این رایزن‌های اقتصادی علاوه بر اینکه به یافتن راهکارهایی برای رفع نیازهای کشور از طریق این کشورها کمک خواهد کرد به بررسی راه‌های افزایش صادرات و واردات با نگاه به شرایط موجود منجر خواهد شد.

وی در همین مورد توضیح داد: با اعمال تحریم‌های آمریکا ممکن است،برخی کالاهای صادراتی با افزایش هزینه‌های حمل و نقل مواجه شوند که اگر صادرات و واردات به صورت توامان انجام شود مشکلات حمل و نقل حل خواهد شد. بنابراین وزارت صمت با کمک اتاق بازرگانی می‌تواند نیروها و شرکت‌هایی را در کشورهای اروپایی مستقر کند تا فعالیت‌های بازرگانی میان ایران و این کشورها گسترش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر