بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: تهیه کالا از بورس کالا نیز بسیار با سختی صورت گرفته و مشکل است؛ به نحوی که نقدینگی قطعه‌سازان کفایت این افزایش قیمت را نمی‌دهد و ال‌سیان نمی توانند چند برابر قبل، قیمت مواد اولیه را بپردازند.
کد خبر : ۱۸۳۴۴۰

به گزارش بورس‌نیوز، مازیار بیگلو، با اشاره به مشکلاتی که هم اکنون پیش روی صنعت خودرو ایران و قطعه‌سازان قرار دارد، گفت: مشکلات صنعت خودرو و به تبع آن قطعه‌‌سازان، به صورت مشترک مرتبط با تامین مواد اولیه مورد نیاز با منشاء داخلی یا خارجی است، چراکه در مورد مواد اولیه داخلی، قیمت‌ها دو تا سه برابر افزایش یافته و برخی از عرضه‌کنندگان، عملا در بازار این مواد اولیه را عرضه نمی‌کنند؛ پس دلال‌ها وارد عمل شده و قیمت‌ها را افزایش داده‌‌اند.

وی افزود: از سوی دیگر، تهیه کالا از بورس کالا نیز بسیار با سختی صورت گرفته و مشکل است؛ به نحوی که نقدینگی قطعه‌سازان کفایت این افزایش قیمت را نمی‌دهد و ال‌سیان نمی توانند چند برابر قبل، قیمت مواد اولیه را بپردازند؛ پس روند تهیه مواد اولیه برای صنعت با کندی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، مواد اولیه وارداتی نیز با افزایش قیمت ارز و ترخیص از گمرکات که مشمول پرداخت مابه التفاوت شده است، با سختی برای ال‌سیان تامین می‌شود؛ ضمن اینکه تخصیص ارز در سامانه نیما و سنا بسیار به سختی انجام گرفته و مدت زمان طولانی از قطعه‌سازان می‌گیرد، به نحوی که گاهی اوقات، یک قطعه‌ساز تا ۴ ماه در نوبت تخصیص ارز می‌ماند؛ پس تمامی این مشکلات دست به دست هم داده و کار را برای خودروساز و قطعه‌ساز سخت می‌کند، و این طور است که آمار تولید خودرو و قطعه رو به کاهش است.

بیگلو، شرایط استفاده از ارز صادراتی برای واردات قطعات را نیز با سختی‌های بسیار مواجه دانست و ادامه داد: هم اکنون واردات بدون انتقال ارز امکان‌پذیر نیست؛ پس بسیاری از تولیدکنندگان، مجبور هستند که نه تنها ارز را با قیمت بالاتری تهیه کنند، بلکه مخاطرات واردات بدون انتقال ارز را هم که به نوعی غیرقانونی محسوب می‌شود، بپذیرند. مشکل دوم این است که فرآیند دریافت ارز از سامانه نیما نیز برای واردات بسیار زمان‌بر است و همانطور که اشاره کردم، حتی تا ۴ ماه هم ال‌سیان در نوبت ارز معطل می‌مانند.

وی اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که اگر حتی فرض بر این باشد که قطعه‌ساز و خودروساز با ارز بالاتر از نرخ نیما، مواد اولیه خود را تهیه کنند، با قیمت‌های کنونی، فروش قطعه و خودرو برای آنها با زیان کامل همراه است؛ چراکه مواد اولیه آنها سه برابر شده؛ اما قیمت خودرو و قطعه بر مبنای همان سال ۹۵ و ۹۶ است؛ پس بسیاری از قطعه‌سازان با شرایط کنونی امکان تولید ندارند؛ چراکه قطعه‌ای که تولید می‌کنند با ۷۰ درصد زیان برای قطعه‌ساز، تولید شده است؛ پس تا مشکل قیمت حل نشود، تولید کماکان رو به کاهش می‌رود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: قیمت مواد اولیه تولید قطعه در کشور به صورت میانگین ۲.۵ برابر شده است؛ البته در ظاهر عرضه در بورس به صورت قطره چکانی صورت نمی‌گیرد؛ اما موارد و موانعی که وجود دارد. گاهی گفته می‌شود که باید برای خرید ال‌سی گشایش شود، گاهی اوقات بورس کالا سامانه‌هایی را تعریف می‌کند که همه باید در آن سامانه‌ها وارد شوند، بعد مجدد سامانه را لغو می‌کنند و دوباره ال‌سی طلب می‌کنند؛ یا اینکه فروشنده تقاضای فروش نقدی می‌کند و بنابراین فضا همچنان برای قطعه‌سازان مبهم است.

بیگلو در پایان از برگزاری جلسه‌ای در روزهای آینده با وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: وزیر جدید صنعت از نزدیک در جریان مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازان قرار دارد و بنابراین امیدواریم که مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودرو را گام به گام حل‌وفصل کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر