بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، باید بهره وری در کشور افزایش یابد و هلدینگ ها می توانند این مهم را انجام دهند.
کد خبر : ۱۸۳۷۴۷

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، علی صحرایی در نخستین همایش ملی ارزش‌آفرینی هلدینگ‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است ضمن بیان این مطلب گفت: وجود هلدینگ‌ها در بازار سرمایه به دلیل داشتن منابع بسیار و سرعت در مانور، راهبری فعالیت‌های چندگانه و امکان افزایش دادن سرمایه‌گذاری بسیار مهم و ضروری است و ایشان می توانند بهره‌وری را افزایش دهند.

وی ادامه داد: تاسیس اولین هلدینگ کشور ما در دهه 70 شمسی رخ داد و هدف آن تسهیل خصوصی سازی  بود.

صحرایی با اشاره به آغاز فعالیت‌های همزمان توسعه ای در دو کشور ایران و کره جنوبی و پیشرفت روزافزون کره در مقابل ایران گفت: دلیل این مهم وجود هلدینگ‌های بزرگ در این کشور شرق آسیاست که باعث پیشرفت روزافزون صنعت و اقتصاد کره جنوبی شده است.

وی درباره حضور هلدینگ‌ها در بازار سرمایه ایران گفت: در بورس تهران 29 هلدینگ و در فرابورس 5 هلدینگ فعال هستند و تمامی این شرکت‌ها امتیازات راهبری بالاتری نسبت به میانگین سایر شرکت‌ها دارند.

مدیرعامل بورس تهران درباره پراکندگی هلدینگ‌ها در بازار سرمایه گفت: سهامداران هلدینگ ایرانی 685 هزار سهم هستند که در صنایع پتروشیمی، محصولات دارویی، خودرو و قطعات و واسطه‌گری مالی فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: هلدینگ های مهم کشوردر صنایع مختلف از جمله داروسازی و کشتی سازی فعال هستند. هلدینگ ها می‌توانند فعالیت چندگانه‌ای را داشته باشند و بهره‌وری را افزایش دهند، هلدینگ ها آمدند که به خصوصی سازی کمک کنند.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: تحقیقی در بلژیک انجام شده که اگر عوامل سرمایه را ۱۰ درصد افزایش دهیم در شرکت های غیر هلدینگی بهره وری ۱۰ درصد افزایش می یابد ولی در هلدینگ ها این رشد تا ۱۵ درصد هم امکان پذیر شده است. از مهم‌ترین مزایای هلدینگ کمک به طرح های توسعه ای کشور است.

صحرایی با اشاره به اهمیت هلدینگ ها در اقتصاد کشورها گفت: مزیت های نسبی هلدینگ ها این است که منابع بیشتری داند و تامین مالی پروژه‌های بزرگ مثل راه سازی و سد سازی فقط از عهده هلدینگ های بزرگ بر میاید. نقش هلدینگ‌ها در اقتصاد قابل توجه است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: هلدینگ ها جزو نهادهای مالی هستند و باید نزد سازمان بورس ثبت شوند و اعضای هیات مدیره آن صلاحیت های علمی و تخصصی را داشته باشند. هلدینگ ها در دنیا در صنایع بیمه ای و بانکی هستند. در کشور ما بخشی به درستی اعلام می شود که بانک ها باید واگذار شوند البته ما باید دقت کنیم که در این واگذاری ها زنجیره‌های کار بانک ها آسیب نبیند و منابع مازاد بانک ها واگذار شوند.

وی ادامه داد: هلدینگ ها در بازار سرمایه ایران  ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش بازار بورس تهران را دارند. در بین شرکت های برتر بورسی، هلدینگ ها برتر هستند هفت شرکت از ۳۰ شرکت بزرگ را هلدینگ ها تشکیل می دهند. نقش هلدینگ ها در بازار سرمایه بسیار پررنگ است. ۳۰ شرکت بزرگ ۷۵ درصد کل بازار را در دست دارند و در نتیجه نقش هلدینگ ها در بازار سرمایه بی بدیل است. بازار سرمایه به هلدینگ ها خدماتی خواهد داد، هلدینگ ها شرکت های تابعه خود را در بورس عرضه کرده و شفاف تر می شوند.

صحرائی اضافه کرد: مهم‌ترین دارایی معنوی بورس ها ایجاد ابزارهایی در ایجاد اعتماد زایی برای مردم است. سرمایه های خرد مردم در یک بستر قابل اعتماد وارد و موجب هم افزایی می شود.

مدیرعامل بورس تهران درباره تامین مالی هلدینگ ها گفت: هلدینگ ها امکان اخذ تسهیلات بانکی ندارند و تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام می دهند در سال ۹۵ هلدینگ‌ها دو هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی کردند و در سال ۹۶ این رقم به ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسید.




اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 98 مطرح کرد:

سد آناهیتا فاقد شبکه انتقال آب

هیات مدیره شرکت داروسازی تهران شیمی:

افزایش سرمایه نماد معاملاتی «شتهران»

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت:

رقم تامین دارو در بودجه 98مشابه سال قبل

ارسال نظر