بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آزادسازی صادرات رب گوجه‌فرنگی در برابر تعهد عدم افزایش‌قیمت

چند روز پیش صادرکنندگان رب گوجه فرنگی کشور طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آزادسازی صادرات این محصول شدند و در مقابل، متعهد شدند تا پایان سال جاری قیمت رب افزایش نخواهد یافت.
کد خبر : ۱۸۳۷۷۶
درخواست آزادسازی صادرات رب گوجه فرنگی در برابر تعهد عدم افزایش قیمت
به گزارش بورس‌نیوز، اکثر سهم های گروه غذایی هفته جاری را با رنگ سبز به پایان رساندند. افزایش قیمت محصولات، تاثیر کمرنگ تحریم ها بر روند تولید و فروش و دارا بودن بازار فروش مستمر از جمله دلایل جذابیت غذایی ها است. در بین محصولات غذایی مختلف، رب گوجه فرنگی در چند ماه اخیر رشد قیمت شدیدتری در کارنامه خود ثبت نمود و درآمدهای گزافی را به جیب شرکت‌های تولیدکننده روانه کرد. 

یکی از تولیدکنندگان موفق در این حوزه، شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان است که رشد ۱۵ درصدی در سود خالص تحقق یافته دوره ۶ ماهه و رشد ۳۲ درصدی درآمد تحقق یافته در دوره ۷ ماهه را در کارنامه عملکرد امسال خود ثبت کرده است. همین موضوع واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.
 
احمد آزادمرد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص علل اقبال سهامداران به گروه محصولات غذایی بیان کرد: تاثیر تحریم ها بر نقل و انتقال ارز، بر تمامی صنایع یکسان است؛ ولی صنعت محصولات غذایی این پتانسیل را دارد که در صورت عدم امکان انتقال ارز، در ازای صادرات مواد غذایی، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت را وارد کند. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال صنعت غذایی برای بسته بندی محصولات نیازمند مواد اولیه قوطی است و در صورتی که امکان تهاتر فراهم باشد، صادرکنندگان محصولات غذایی، مواد اولیه مورد نیاز صنعت را وارد خواهند کرد.

وی در مورد علت افزایش شدید قیمت رب گوجه فرنگی در کشور اظهار داشت: به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات فولادی، قیمت قوطی رشد چشمگیری داشته است. با افزایش نرخ ارز، صادرات گوجه فرنگی جذاب شد و قیمت تمام شده آن را نیز به دنبال خود افزایش داد. سندیکا به منظور کنترل بازار پیشنهاد توقف موقت صادرات گوجه فرنگی را مطرح کرد؛ ولی در نهایت هم صادرات گوجه فرنگی و هم صادرات رب گوجه فرنگی ممنوع شد! 

آزادمرد ضمن ابرار شکایت از این اقدام، اظهار داشت: ممنوعیت صادرات رب گوجه فرنگی، در شرایطی که صادرکنندگان برای ورود به بازارهای صادراتی هزینه و انرژی زیادی صرف کرده بودند، تصمیم خوشایندی نبود. البته چند روز پیش صادرکنندگان رب گوجه فرنگی کشور طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آزادسازی صادرات این محصول شدند و در مقابل، متعهد شدند تا پایان سال جاری قیمت رب افزایش نخواهد یافت.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در خاتمه تصریح کرد: ایران چهارمین صادرکننده رب گوجه فرنگی بوده و امیدواریم با حمایت از صادرکنندگان، فرصت رشد و ارزآوری به صنایع تولیدی داده شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر