بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
رئیس سازمان بورس گفت: تاکنون دولتی ها به حوزه تامین مالی پروژه های زیرساختی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی ورود می کردند که از این پس بازارسرمایه آمادگی لازم برای ورود خصوصی ها را نیز به این بخش فراهم می کند.
کد خبر : ۱۸۴۲۷۰

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه های حمل و نقل ریلی اظهار کرد: اثر زیرساخت ها فعلا در تمامی بخش های اقتصاد کشور قابل لمس بوده و حتی آثار بیرونی فراوانی بر اقتصادمان خواهد داشت و شاید در وهله نخست بازگشت سرمایه دارای ایهام باشد. اما در مرور زمان سرمایه به صورت پربازده بازخواهد گشت زیرا زیرساخت‌ها کمک می‌کند که چرخ فعالیت‌های اقتصادی همواره در گردش باشد.

وی ادامه داد: ویژگی تامین مالی مشخصه ای بلندمدت داشته و بنابراین در مقیاس پروژه های زیرساختی بزرگ می تواند کاملا به نفع توسعه حمل و نقل ریلی باشد بنابراین تاکنون که دولتی ها به این حوزه ورود می کردند بازار سرمایه آمادگی دارد که خصوصی ها وارد گود شوند.

وی با اشاره به اینکه نباید تامین سرمایه فقط برای دولتی‌ها انجام شود تاکید کرد: طی چهارسال گذشته 14 هزار میلیارد تومان حجم اوراق بدهی بوده اما این حجم امروز به 90 هزار میلیارد تومان رسیده که این اوراق به دولتی‌ها اختصاص یافته اما بورس تمایل دارد که بخش خصوصی به صورت کاملا جدی به این حوزه وارد شود. چراکه نسبت بهره‌وری و انجام عملیات در فعالان بخش خصوصی به مراتب بسیار بالاتر از دولتی‌ها است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این سازمان بیشتر راغب بوده تا با فعالان بخش خصوصی وارد کار شود چراکه این بخش شفافیت بالایی داشته و مهمترین قسمت مالیات‌دهندگان در چرخه اقتصادی نیز همین خصوصی‌ها هستند.

محمدی با اشاره به اینکه تامین مالی ارزان توسط بورس جزو اولویت‌های اساسی این سازمان است اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف برای شرکت‌های بورسی تامین مالی ارزان بوده و سعی می‌شود در همین راستا با شناسایی صحیح ابزارها گام و تامین مالی مناسب بنگاه‌های حاضر در بورس بگذاریم.

وی اضافه کرد: طبیعتا نادیده‌گیری بخش حمل‌و‌نقل در جاده، ریل، کشتیرانی و هوایی میسر نیست چراکه اگر این بخش حذف شود ما عملا صادرات را حذف کرده‌ایم. بنابراین اوراقی باید منتشر شود که برای تامین مالی راه‌آهن و دیگر حوزه‌های حمل‌و‌نقلی مفید واقع شود.

دبیر شورای عالی بورس در خصوص ابزارهای فقهی که می‌توان برای تامین مالی بهره برد نیز اشاره‌ای داشت و افزود: این کمیته ابزارهای مناسبی در اختیار داشته و می‌توان از تمامی آنها در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی اعم از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بهره برد و حتی می‌توان این ادعا را داشت که ایران در بین کشورهای اسلامی از متنوع ترین ابزارهای مالی بهره‌مند شده است.

حجم کل اوراق برای بخش ریلی به 500 میلیارد رسید

محمدی با اشاره به این موضوع گفت: در سال 90 تا 95 کل اوراق برای بخش ریلی 92 میلیارد تومان بوده اما از سال 95 این حجم با رشد قابل توجهی مواجه شده که بر همین اساس می‌توان اشاره کرد که در سال 95 به تنهایی به میزان 51 میلیارد تومان؛ سال96، 135 میلیارد تومان و در سال 97، 160 میلیارد تومان موافقت اصولی برای این حوزه تامین مالی کرده است.

وی اضافه کرد: اگرراه‌آهن راجع به تضامین خوبی که بورس می‌تواند ارائه دهد کمک کند این بازار طبیعتا می‌تواند کمک شایانی را برای فعالان بخش ریلی به ارمغان بیاورد و حتی از صندوق‌های پروژه و ابزارهای دیگر نیز کمک گرفت زیرا وظیفه قانونی ما کمک به تامین مالی انواع پروژه‌ها برای توسعه کشور است.

کمک به معرفی ابزارهای جدید در راه‌آهن

محمدی افزود: در بورس انرژی طبیعتا انرژی معامله می‌شود اما تاکنون کسی به این بخش فکر نکرده بود که شاید بتوانیم کالری هم معامله کنیم. شاید در بخش راه‌آهن نیاز به ابزارهای جدیدی باشد که بتوانیم از پتانسیل‌های این حوزه بهترین بهره‌وری را داشته باشیم. در همین راستا می‌توان ابزارهای جدیدی را در قالب ابزارهای سلف و فیوچرز معرفی کرد تا در سال‌های اینده به بازار بیاوریم.

وی ادامه داد: بورس مقرراتی کاملا شفاف داشته و شرکت‌های تامین مالی و مشاوران معتمد پروژه‌ها را مشخص و ریسک‌های آن را ارزیابی می‌کنند تا میزان ایفای نقش این بازار و پروژه‌ها معین شود که در همین بخش به همکاران تاکید شده باید کاملا به نفع سرمایه‌گذاری در کشور حرکت کرد؛ اما نباید به راحتی بله گفت. چراکه محدودیت‌هایی که ریسک‌ها برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند می‌توانند سرمایه‌های مردم را با چالش مواجه کنند.

ادامه دارد...

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس:

دولت به حوزه حمل و نقل ریلی یارانه دهد

در 6 روز آینده صورت میگیرد؛

اول بهمن، مرحله سوم نفت در بورس انرژی

​با حمایت شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت؛

اضافه شدن ۹۰۰ واگن باری و مخزن‎دار به شبکه راه آهن

ارسال نظر