بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
وزیر نفت از شرایط فعلی به عنوان سنگین‎ترین محاصره اقتصادی علیه ایران نام برد و افزود: امروز جمعی از همکاران شما بدون سروصدا تمام تلاش خود را به کار بسته‎اند تا تولید و صادرات نفت، گاز، فرآورده‎های نفتی و محصولات پتروشیمی را زنده نگه دارند.
کد خبر : ۱۸۴۳۸۷

به گزارش بورس نیوز، بیژن زنگنه، در نوزدهمین نشست تخصصی فرماندهان پایگاههای بسیج وزارت نفت، سالروز تشکیل بسیج (پنجم آذر) را تبریک گفت و با درود به روان پاک شهدای اسلام، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای صنعت نفت و به‌ویژه شهید تندگویان و آرزوی شفا و صبر برای جانبازان جنگ تحمیلی، به شرایط ویژه حاکم بر کشور اشاره کرد و گفت: امروز به معنای واقعی در یک جنگ سرد به سر میبریم.

وی با اشاره به وعده الهی در قرآن مبنی بر این‌که اگر به شما در نبرد گزندی رسد، به طرف مقابل هم گزند مشابهی میرسد، ادامه داد: شرایط فعلی، شرایط سختی است و گذر از این شرایط، به اقدام‌های ویژه و همچنین فداکاری و ازخودگذشتگی نیاز دارد.

زنگنه گفت: هدف آمریکا و متحدان منطقهای آن، این است که از طریق اعمال فشار و کمبودهای اقتصادی، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بگویند ما به بنبست رسیدهایم.

جای هیچگونه کوتاهی نیست

وی با تاکید بر اینکه باید هوشیار باشیم و با تمام توان و قدرت ایستادگی کنیم، یادآور شد: جای هیچگونه کوتاهی نیست، زیرا اگر یک لحظه کوتاهی کنیم، تمام زحمات و خونهایی که برای اسلام و انقلاب به زمین ریخته شده هدر خواهد رفت.

زنگنه بیشترین مسئولیت را متوجه نیروهای انقلابی دانست و گفت: ما به عنوان نیروهای انقلاب و کارمندان دولت، وظیفه قانونی و شرعی داریم که فشار معاش را بر مردم کم کنیم؛ این مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهیم و دولت در این زمینه همه تلاش خود را به کار بسته است.

به گفته وی، اکنون بیشترین فشاری که بر کشور وارد میشود، در این زمینه است که نتوانیم نفت، گاز، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی را صادر کنیم، زیرا میدانند از طرفی تولیدات ما بیش از نیاز داخلی است و برای درآمدزایی باید نسبت به صادرات اقدام کنیم و از طرف دیگر برای تامین برخی نیازها به ارز نیاز داریم.

زنگنه با بیان اینکه امروز، بخش نفت، گاز و پتروشیمی در خط مقدم جنگ سرد است، ادامه داد: در جنگ هر روز شهید و مجروح میآید؛ عواطف و احساسات و روحیه وطنخواهی و دینداری تحریک میشود، اما در جنگ سرد اینطور نیست. صدای شلیک و بمبی نمیآید، اما بدتر از آن به کشور فشار وارد میکنند.

ایران در سنگینترین محاصره اقتصادی

زنگنه از شرایط فعلی به عنوان سنگینترین محاصره اقتصادی علیه ایران نام برد و افزود: امروز جمعی از همکاران شما بدون سروصدا تمام تلاش خود را به کار بستهاند تا تولید و صادرات نفت، گاز، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی را زنده نگه دارند. باید هم بدون سروصدا کار کنیم، زیرا بارها گفتهام هر اطلاعاتی در این زمینه بدهیم به دشمن کمک کردهایم و آنها متوجه میشوند که چه در سر داریم؛ همانگونه که هیچ فرماندهای در جنگ، زمان و مسیر و ساعت حمله را اعلام نمیکرد.

وزیر نفت در ادامه، به رویکردهای اولویتدار دولت در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: زمانی که صادرات کم میشود، درآمد هم کاهش مییابد و به دنبال آن، عرضه کالا محدود میشود. بنابراین رویکرد مهم دولت، تامین نیازهای اصلی مردم در حوزههای مربوط به خورد و خوراک و دارو و تجهیزات پزشکی است؛ همچنین مواد مورد نیاز کارخانههای اصلی باید تامین شود تا این کارخانهها به فعالیت‌شان ادامه دهند.

زنگنه تاکید کرد: فراموش نکنیم که جنگ است. جنگ کشته و زخمی دارد؛ جنگ مشکلات دارد؛ باید تحمل داشت و صبر پیشه کرد. الان بیش از هر زمان دیگری، همکارانم را به شکیبایی توصیه میکنم. باید مردم را نیز به صبر و پایداری و مقاومت توصیه کنیم.

وزیر نفت بر امیدآفرینی نیز تاکید کرد و گفت: عدهای تمام تلاش‌شان این است آیندهای تیره و تاریک برای مردم ترسیم کنند و بگویند نابود میشویم. اصلا چنین چیزی نیست. همانطور که در قرآن آمده که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» و در جای دیگری آمده «إِن یَنصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ» یعنی اگر خدا شما را یاری کند، هیچکس بر شما غلبه نخواهد کرد. پس باید تلاش کنیم و بدانیم خدا پیروانش را یاری می‌دهد.

فساد را نگویید؛ فریاد بزنید

زنگنه به این واقعیت هم اشاره کرد که در شرایط فعلی، همانطور که همیشه در طول تاریخ بوده است، برخی در تلاشند از این وضعیت برای ثروتاندوزی خود استفاده کنند و سعی میکنند ببرند و بخورند و بار خودشان را ببندند. بخشی از اینها را میتوان با نظارتهای رسمی کنترل کرد که دولت هم انجام میدهد.

وی ادامه داد: امروز باید بدون هیچ چشمداشتی کار کنیم؛ امیرالمومنین در وصف ابوذر جملهای دارد که خیلی آموزنده است با این مضمون که «خدا رحمت کند ابوذر را که بسیار یاری میرساند و کم برمیداشت»؛ امروز ما هم باید اینگونه باشیم. نگوییم چرا ما هم مثل بقیه که برمیدارند و میروند، نباشیم؟ نگوییم چرا ما از بقیه عقب بمانیم؟ ما باید کار درست را انجام دهیم. ما نیروهای انقلابی هستیم؛ ما مدعی هستیم فرزند انقلابیم. پس باید بسیار خیر برسانیم و کم برداشت کنیم و باید بیش از هر زمان دیگری، نماد فداکاری و الگو باشیم. انتظار مردم هم همین است.

وزیر نفت به موضوع فساد هم اشاره کرد و گفت: همانطور که قبلا هم بارها تاکید کردهام، در مقابل فساد که همانند خوره و موریانه برای بدنه جامعه است، نباید کوتاه آمد؛ حال این فساد از جانب هر که میخواهد باشد. نمیگویم اگر از فسادی خبردار شدید به من بگویید؛ میگویم آن را فریاد بزنید. باید با فاسد برخورد کرد و این حساسیت در شرایط فعلی که مردم گرفتار حداقلهای زندگی هستند، دوچندان باید باشد.

وی تاکید کرد: این که یک عده دنبال پر کردن جیب خودشان هستند، نه شرعی است و نه انقلابی.

حضور خانمها را جدیتر بگیرید

زنگنه در صحبتهای خود، بر لزوم جوانگرایی در صنعت نفت و توجه بیشتر به حضور بانوان تاکید کرد و گفت: در جایی خواندم که پیامبر اکرم (ص) در آخرین لحظات زندگیشان گفتهاند که نمی‌دانم آیا رسالتم را در مورد زنان و بردگان به‌طور کامل انجام دادهام یا نه. ایشان درباره زنان و بردگان فرمودهاند چون آن زمان این دو دسته تحت ظلم بودهاند. در حال حاضر به برکت جمهوری اسلامی تحول عظیمی در حوزه زنان ایجاد شده است، اما هنوز شاهدیم که در برخی سازمانها هیچ مدیر زنی وجود ندارد. به طور مثال در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، یک مدیر خانم هم نداریم. باید به این فرآیند کمک کنیم،‌ زیرا حضور بانوان به مبارزه بیشتر با فساد هم کمک میکند.

وی گفت: آینده روشن است و مطمئن هستم به کوری چشم منافقان و دشمنان منطقهای که نمیخواهند موفقیت‏‌های ما را ببینند، با سرافرازی و سختکوشی و ایستادگی از این شرایط عبور میکنیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر