بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

چالشی برای جایگزینی فروش سنتی گندم / بورس‌کالا یا سامانه گندم!

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان گفت: قیمت نان مشخص بوده و به دلیلی اینکه مردم قدرت خرید دارند اما قدرت رقابت وجود ندارد بنابراین عرضه این محصول در بورس کالا راهکار موثری برای تعیین قیمت نان محسوب نمی شود اما در زمینه تعیین قیمت آرد برای قنادان و شیرینی پزی ها قطعا تاثیراتی به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۶۱۴۹

چالشی برای جایگزینی فروش سنتی گندم / بورس‌کالا یا سامانه گندم!

به گزارش بورس نیوز، اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در بورس کالا محسوب می‌شود که از یک سو نقدشوندگی معاملات بخش کشاورزی و از سویی دیگر رونق معاملات بورس کالا را به همراه دارد همچنین دولت نیز می‌تواند در جهت کنترل و تنظیم بودجه خود از این سیاست بهره مند شود چرا که با این کار دولت در مقابل پرداخت کل اعتبار مربوط به خرید تضمینی از خزانه، تنها بخشی از هزینه این خرید را که مربوط به مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت معامله شده در بورس کالا می‌شود را از خزانه پرداخت می‌کند اما نظرات منتقدان حاکی از آن بوده که این سیاست نیز مانند دیگر سیاست‌ها در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه شده است.

در این خصوص محسن لزومیان رئیس اتحادیه تولیکنندگان و صادرکنندگان نان ایران به بورس نیوز گفت: عرضه گندم در بورس کالا تغییری در قیمت محصولات نان صنعتی، نانوایی‌ها و آزادپزها را به همراه نخواهد داشت اما در خصوص سایر مصارف، موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه براساس سیاست‌های خرید تضمینی دولت چون قیمت گندم برای سال آینده 1600 تومان در نظر گرفته شده، تاکید کرد: اگر در این میان عده‌ای گندم را بخرند اما دوباره برای فروش در اختیار دولت قرار دهند، طبعا ایجاد فساد خواهد شد که به تبع آن ارزش افزوده محصول افزایش یافته و قیمت نیز روند صعودی را در پیش می‌گیرد.

لزومیان با اشاره به اینکه قیمت نان مشخص است، ادامه داد: مردم قدرت خرید دارند اما قدرت رقابت وجود ندارد بنابراین عرضه این محصول در بورس‌کالا راهکار موثری برای تعیین قیمت نان محسوب نمی‌شود اما در زمینه تعیین قیمت آرد برای قنادان و شیرینی‌پزی‌ها قطعا موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه هیات دولت باید گندم به قیمت هر کیلو 900 تومان به دست کارخانجات نان صنعتی و آزادپزها برسد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان با بیان اینکه کیفیت گندم 900 هزار تومانی با گندم عرضه شده در بورس کالا تفاوتی ندارد، تصریح کرد: قیمت محصولی که در تالار نقره ای عرضه می‌شود نوسانات زیادی را تجربه می کند.

لزومیان با اشاره به اینکه اکنون نانوایان باید از طریق سامانه گندم مورد نیاز خود را تامین کنند، افزود: اما به دلیل غیر استاندارد بودن این سامانه بسیاری از نانوایان با مشکلاتی مواجه شده اند.

وی با اشاره به اینکه این سامانه حدود یک ماه پیش ایجاد شده اما هنوز راه‌اندازی نشده است، ادامه داد: براساس این سامانه به شرکت سه‌نان که ماهیانه 1500 تن تولید دارد بیش از 8 تن سهمیه خرید اختصاص یافته اما مبنای این سهمیه بندی‌ها مشخص نیست.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان با اشاره به الزام دولت در خصوص تامین گندم از بورس کالا برای تولید محصولات، تصریح کرد: مردم و تولیدکنندگان جهت رفع نیاز خود مجبور به خرید این محصول هستند بنابراین عرضه گندم در بورس کالا تغییری در میزان تقاضای این محصول ایجاد نخواهد کرد.

لزومیان با اشاره به اینکه برخی محصولات شامل سیاست‌های قیمت گذاری نمی شوند، افزود: بعنوان مثال قیمت فروش هر کیلو شیرینی 30 یا 35 هزارتومان بوده و قیمت آرد در این زمینه نقش موثری ایفا نمی کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی خبر داد:

مشکلات تامین آرد تولیدکنندگان نان صنعتی

از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود؛

کاهش حجم بودجه با اجرای طرح «قیمت تضمینی گندم»

عضو هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران:

منافع بورس کالا برای صنعت فولاد چیست؟

ارسال نظر