جلوگیری از واردات لاستیک بیکیفیت
به گزارش بورس نیوز، مجید کیانپور درباره ترخیص لاستیک غیراستاندارد از گمرک، گفت: نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی از جمله وظایف سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت است بنابراین بایستی با بررسی دقیق از واردات لاستیک بیکیفیت به کشور جلوگیری شود.
هدر رفتن پول و اعتبارات کشور به دلیل بیتوجهی به کیفیت کالاهای وارداتی
نماینده مردم درود و ازنا در خانه ملت درباره برخی شائبهها مبنی بر اینکه اعتبارات تخصیص یافته برای خرید لاستیک به درستی هدایت نشده بنابراین این اعتبارات صرف خرید لاستیک بی کیفیت از کشورهایی مانند چین شده است، گفت: هدر رفتن پول و اعتبارات کشور به دلیل بیتوجهی به کیفیت کالاهای وارداتی گناهی نابخشودنی است. ثبت سفارش و واردات لاستیک سابقه طولانی دارد بنابراین نمیتوان توجیهی برای این نقصان مطرح کرد. اطلاعات دقیقی و جامعی درباره میزان لاستیک وارداتی، مبادی ورودی، شرکتهای واردکننده، نوع لاستیک و... وجود دارد که میتوان براساس آن حتی کیفیت لاستیکها را پس از ترخیص از گمرک نیز پیگیری کرد.
وی با تاکید براینکه توجه به تاریخ تولید لاستیک معیاری ضروری برای واردات است، بیان کرد: تاجر و واردکننده لاستیک باید کیفیت تایرهای وارداتی را تضمین کند. در حال حاضر برخی لاستیکهای وارداتی را بدون آزمایش وارد بازار میکنند این در حالی است که باید تمام ارزیابیها و بررسیهای لازم بر روی کالای وارداتی انجام گیرد تا کالای باکیفیت وارد کشور شود.
لاستیکهای وارداتی باید گواهی کیفیت ضمانت داشته باشند
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در صورتی که تاجر یا واردکننده کیفیت لاستیک را ضمانت کند از یک سو استاندارد آن تضمین میشود و از سوی دیگر اگر در سایر مراحل نیز مشکلی در مورد این محصولات ایجاد شود پاسخگو خواهد بود. لاستیکهای وارداتی باید گواهی کیفیت ضمانت داشته باشند تا در صورت بروز مشکل به واردکننده مراجعه کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه لاستیکهای وارداتی باید عمر مفیدی داشته باشند، ادامه داد: تاریخ تولید لاستیک باید بر روی آن درج شود چرا که ممکن است هنگام تولید، این کالا از کیفیت خوبی برخوردار باشد اما پس از گذشت مدتی کیفیت خود را از دست دهد.
وی با بیان اینکه برای واردات لاستیک باید ضمانت مطمنی از واردکننده دریافت شود، تاکید کرد: وزارت صمت و سازمان استاندارد دو وظیفه بسیار مهم در زمینه واردات لاستیک برعهده دارند؛ نخست کنترل کیفیت و دوم توجه به تاریخ تولید لاستیک. هر لاستیک وارداتی باید دارای شناسنامه باشد تا واردکننده مسئولیت آن را برعهده بگیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اگرچه مسئولیت نظارت بر کیفیت لاستیکهای وارداتی برعهده وزارت صنعت و سازمان استاندارد است اما این وظایف نافی مسئولیت واردکننده نیست، یادآور شد: باید لاستیکهای وارداتی استاندارد جهانی داشته باشند.