بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی وزارت جهاد کشاورزی در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ با احتساب کل ردیف های اصلی و متفرقه ۳۸۳۳ میلیارد تومان است که رشد ۱۸.۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می دهد.
کد خبر : ۱۸۶۶۵۲
به گزارش بورس نیوز، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارتخانه با اعلام این مطلب گفت: این رشد ۱۸.۶ درصدی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی بدون احتساب اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی است که در سال ۹۷ در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت.

مهندس حسن قاسمی افزود: نیاز بخش کشاورزی در حوزه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای با توجه به اهداف و تکلیف برنامه ششم توسعه برای سال ۹۸ بسیار بیش از این مبلغ است.

وی در عین حال تصریح کرد: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی پیوست شماره یک لایحه بودجه سال ۹۸ وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه در قالب ۱۰ فصل، ۳۱ برنامه و ۱۱۶ طرح با اعتبار ۲۱۷۴.۵ میلیارد تومان است که نسبت به اعتبار مشابه قانون بودجه سال ۹۷ در قالب ۱۰ فصل، ۳۱ برنامه و ۱۱۷ طرح برابر با ۲۳۴۲.۳ میلیارد تومان، معادل ۷.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قاسمی اظهار داشت: به رغم محدودیت‌های بودجه سال ۹۸ برخی از ردیف ها با نگاه مثبتی دیده شده به طوری که برای بازسازی و نوسازی قنوات ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده که نسبت به رقم ۹۰ میلیارد تومانی سال ۹۷ حدود ۵۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۸ همچنین برای نخستین بار ۱۴۵ میلیارد تومان برای بهسازی آب بندان ها در استان های گیلان، مازندران و گلستان اعتبارات ملی و معادل همین رقم ۱۴۵ میلیارد تومانی نیز اعتبارات استانی دیده شده است.

مدیرکل برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار استانی برای بهسازی آب بندان در سه استان مذکور حدود ۱۵ درصد این مبلغ سهم بهره برداران است و این طرح دو ساله به منظور کاهش تنش آبی در فصل گرما و در راستای پایداری تولید اجرا خواهد شد.

وی از پیشنهاد اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی به کشت دانه‌های روغنی در لایحه بودجه ۹۸ خبر داد و گفت: این رقم در قالب اعتبارات مستقل پیشنهاد شده که ۲۵ میلیارد تومان آن هزینه‌ای و ۲۰ میلیارد تومان از محل تملک دارایی های سرمایه ای است.

قاسمی درباره اعتبارات مرغ لاین نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص کشور و اهمیت مرغ لاین، بودجه‌ای برابر با ۱۳.۸ میلیارد تومان برای مرکز مرغ لاین به منظور تحقیق و توسعه پیش بینی شده در حالی که این رقم در سال ۹۷ حدود ۴ میلیارد تومان بوده است.

وی اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای حمایت از افزایش بهره وری و توسعه زیرساخت های برنج در گیلان و مازندران و کشت های جایگزین در سایر استان‌های کشور را از جمله موارد جدید در لایحه بودجه ۹۸ عنوان کرد.

افزایش ۱۶.۱ درصدی اعتبارات هزینه ای


قاسمی درباره اعتبارات هزینه ای که شامل یارانه ها و اعتبارات جاری می شود،اذعان داشت: کل اعتبارات هزینه‌ای در کشور ۹ درصد در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ افزایش داشته و در بخش کشاورزی در سطح ملی اعتبارات هزینه‌ای ۱۶.۱ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد نشان می‌دهد.

وی اعتبارات یارانه‌ای برای نهاده‌ها،عوامل تولید،خرید تضمینی محصولات به غیر از گندم و تنظیم بازار بخش کشاورزی را ۷۵۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد که بیشترین میزان اعتبارات یارانه‌ای به نهاده‌ها و عوامل تولید مانند بذر،کود، نهال،واکسن و مبارزه بیولوژیک با آفات پرداخت شود.

وی افزود: پس از تصویب قانون بودجه،سهم بندی اعتبارات یارانه ای توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

قاسمی با بیان این که در لایحه بودجه سال ۹۸ در مجموع ۸ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان یارانه خرید تضمینی گندم از محل درآمدهای عمومی و ۶۱۴۵ میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات هدفمندکردن یارانه ها تامین می شود.

وی گفت: چنانچه این منابع برای خرید تضمینی گندم پاسخگو نباشد از جابجایی منابع یا سایر مکانیزم ها که در قانون بودجه پیش بینی شده برای تامین اعتبارات اقدام خواهیم کرد.

قاسمی در همین حال اختصاص ردیف خاص برای سازمان دامپزشکی را یکی از موفقیت ها در حوزه یارانه‌ها دانست و اظهار داشت: به منظور تقویت خرید واکسن و واکسیناسیون دام رقم ۱۲۶.۸ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ پیشنهاد شده که رشد معنی دار ۴۲ درصدی نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

وی رقم مربوط به خرید واکسن و واکسیناسیون در سال جاری را ۸۹.۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

پیشنهاد ۱۰۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از ریزگردها


مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی درباره تبصره‌های لایحه بودجه ۹۸ نیز گفت: در بند (ه) تبصره (۱) که به موضوع مالچ پاشی برای جلوگیری از ریزگردها می‌پردازد، اعتبارات این حوزه با ۱۶۲ درصد رشد نسبت به امسال، ۱۰۲۰ میلیارد تومان لحاظ شده است.

وی ادامه داد: دربند (ب) تبصره (۶) لایحه بودجه سال آینده، آمده که ۲۰ درصد فروش آب بهای شهری برای آبرسانی شرب عشایر لحاظ شود که این رقم معادل ۱۹.۳ میلیارد تومان می باشد.

قاسمی افزود: این رقم نسبت به سال ۹۷ که ۱۵ میلیارد تومان بوده ۲۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اذعان داشت: در بند (د) تبصره (۶) عوارض ماده (۵) قانون حمایت برق کشور با اولویت مناطق دامداری و عشایری در نظر گرفته شده که به این ترتیب اولویت این حمایت منجر به توسعه شبکه برق در حوزه دامداری و عشایری می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تبصره (۸) لایحه بودجه ۹۸ گفت: در این تبصره، ۸۵ درصد اعتبارات اجرایی سامانه های نوین آبیاری، شبکه های آبیاری و زهکشی کشاورزی و طرح های آب و خاک در اجرای بند (ب) ماده (۳۵) برنامه قانون ششم توسعه بلاعوض است.

وی با اشاره به اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: در تبصره (۱۳) لایحه سال آینده،بابت صندوق بیمه کشاورزی یک هزار میلیارد تومان لحاظ شده که نسبت به سال جاری تغییری نشان نمی دهد.

قاسمی افزود: در سال جاری نیز تا کنون ۷۰ درصد اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در بند (د) تبصره (۱۳) برای پیشگیری و مهار بیماری های واگیر دامی، بیماری های مشترک انسان و دام، مایه کوبی دام ها و بهداشت فراورده های دامی ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل تغییر نشان نمی دهد.

قاسمی با اشاره به بودجه تحقیقات گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و زیر موسسه های تحقیقات وابسته به آن از حدود ۷۰.۷ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ به حدود ۹۱ میلیارد تومان رسیده که از رشد ۲۸.۷ درصدی برخوردار بوده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات هزینه ای سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی در لایحه بودجه ۹۸ به ۱۰۳۵ میلیارد تومان رسیده است که رشد ۱۴.۵ درصدی را نشان می دهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در مجلس شورای اسلامی انجام می شود؛

آغاز بررسی بودجه سال 98 از شنبه آینده

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران خبر داد:

حل بخش عمده مشکل کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی

بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی؛

قیمت هر کیلوگرم مرغ چقدر شد

اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی عنوان کرد:

آخرین جزییات از قیمت‌گذاری مرغ در تهران

ارسال نظر