نرخها به کمک «غپاک» آمدند / رشد سود در گرو کنترل هزینهها
به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «لبنيات پاستوريزه پاک» تا پایان دی ماه سال 97 بالغ بر 5772 میلیارد ريال درآمد فروش کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال 96 حدود 13 درصد رشد نشان می دهد. البته این میزان 93 درصد کل درآمد دوره 12 ماهه سال قبل نیز است.
بررسی ها بیانگر این است که با رشد نرخ تورم به دنبال آن افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت، مقدار فروش افت کرده و به کمتر از میزان سال گذشته رسیده است. در دوره 10 ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افت 4000 تنی مقدار فروش هستیم. طبق روال سال 96، در ماه های اخر سال مقدار فروش باید افزایش یابد.
«غپاک» کسری مقدار فروش محصولات لبنی را با افزایش نرخ جبران نمود و از افت درآمدها جلوگیری کرد. نرخ فروش محصولات تا تیر ماه روند آرامی را سیر می کرد اما از مرداد ماه با شیب نسبتا تند، وارد مدار صعود شد. البته از آبان ماه مجددا نرخ ها تنزل یافته اما در مجموع، تمام نرخ های سال جاری بیش از سال گذشته است.
به این ترتیب، مبلغ فروش «غپاک» به جز فروردین، در تمام ماه های سال جاری فراتر از سطوح سال گذشته بود و در نیمه دوم سال به سقف های بالاتری دست یافته است.
با توجه به روند مشاهده شده، قطعا در سال 97 «غپاک» درآمدی در حدود 7000 میلیارد ريال کسب خواهد کرد. اما در صورتی که همانند دوره 9 ماهه نتواند هزینه های خود را کنترل کند، این رشد درآمد چندان در مبلغ سود خالص نمود پیدا نمی کند. شرکت های تولیدکننده محصولات لبنی در سال جاری با رشد قابل توجه شیر خام مواجه شدند که همین امر مانع بزرگی بر سر رشد سودآوری شرکت ها تلقی می شود.