بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
مادامی که مشکل تحریم ها مرتفع نشده، مشکلات مرتفع نخواهد شد.
کد خبر : ۱۸۹۰۷۸
به گزارش بورس نیوز، گرانی این روزها داستان هزار و یک شب شده و تمامی ندارد. یک روز رب گوجه فرنگی صدر نشین افزایش قیمت ها است و روزی دیگر، قند و شکر یکه تاز افزایش قیمت هستند.
واکنش بازار سرمایه هم به این افزایش قیمت ها، صف خرید سهم های تولیدکنندگان محصولات غذایی است.
اما سهم تولیدکنندگان از افزایش قیمت ها چقدر است؟

شاهرخ ظهیری مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص افزایش قیمت محصولات غذایی و تاثیر آن بر سودآوری صنایع تولیدی بیان کرد: افزایش قیمت محصولات غذایی در کشور به معنای رشد سودآوری شرکت های تولیدکننده نیست. 

وی افزود: صنایع غذایی از سوی به سبب افزایش قیمت مواد اولیه، با افزایش بهای تمام شده مواجه اند و از سوی دیگر به علت تحریم ها در تامین بخشی از مواد اولیه و قطعات و تجهیزات و غیره دچار مشکل هستند؛ به عنوان مثال کمبود قوطی، تولیدکنندگان محصولاتی همچون رب گوجه‌فرنگی را دچار معضل کرده بنابراین نمی‌توان گفت تولیدکنندگان از شرایط موجود، منتفع می‌شوند.

فعال صنعت غذایی در ادامه اظهار داشت: بخشی از افزایش قیمت‌ها نیز ناشی از سواستفاده‌هایی بوده که توسط واسطه‌ها و فروشندگان صورت می‌گیرد ولذا بعضی فروشندگان محصولات غذایی از آشفتگی بازار سوءاستفاده کرده و مدام قیمت کالاها را افزایش می‌دهند که متاسفانه دستگاه های نظارتی در برخورد با افزایش قیمت‌ها چندان موفقیتی نداشته‌اند.

ظهیری در رابطه با راهکارهای ایجاد ثبات و آرامش در بازار محصولات غذایی گفت: «تحریم» معضل اصلی این روزهای اقتصاد کشور بوده و مادامی که مشکل تحریم‌ها مرتفع نشده، مشکلات مرتفع نخواهد شد؛ البته در شرایط فعلی می‌توان با همدلی بیشتر و جلوگیری از اقدامات و اظهارنظرهایی که به از التهاب بازار دامن می‌زند، آرامش بیشتری در بازار ایجاد کرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت با تشدید نظارت خود، مانع از سواستفاده‌ها شود و شرایط به گونه‌ای پیش رود که روابط بین‌المللی بهبود یابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر