بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
در گفت‌وگو با عضو هیات مدیره کانون کارگزاران مطرح شد:

سرمایه‌گذاری در کارگزاری‌ها توجیه‌پذیر نیست/ شاید ادغام به کارگزاری‌ها برسد

برخی سهامداران حقیقی و قدیمی کارگزاری‌ها، در حال واگذاری سهام خود به حقوقی‌ها هستند و به نظر می‌رسد روند نزولی سودآوری کارگزاری‌ها آنقدر ادامه خواهد داشت که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کارگزاری حتی برای حقوقی‌ها توجیه نداشته و به سمت ادغام برخی کارگزاری‌ها خواهیم رفت.
کد خبر : ۱۸۹۱۱۰
مقایسه ای بین صنعت کارگزاری ایران با سایر کشورها

به گزارش بورس نیوز، عدم صدور مجوز از سال ۱۳۸۵ موجب تشکیل نوعی انحصار در صنعت کارگزاری شده و معامله مجوزهای کارگزاری در قیمت های حداقل ۱۲ میلیارد تومانی، انتقاداتی به عدم صدور مجوز وارد می‌کند.

علیرضا تاج‌بر مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: فعالیت کارگزاری‌ها از اواخر دهه ۴۰ و همزمان با راه‌اندازی بورس تهران، آغاز شده و باید گفت رشد و توسعه بازار سرمایه، مرهون تلاش کارگزاری‌ها به ویژه کارگزاری‌های خصوصی است؛ حتی بسیاری از ابزارهای رایج در بازار سرمایه از جمله صندوق های سرمایه گذاری و ابزارهای آتی و... توسط کارگزاری ها پایه گذاری شده‌است.

تاج بر در رابطه با انتقاداتی که به انحصار در صنعت کارگزاری و عدم صدور مجوز جدید وارد می شود، اظهار داشت: قبل از پاسخ به این انتقاد، بهتر است نگاهی به آمار کارگزاری های کشور و مقایسه آن با تعداد کارگزاری های فعال در سایر کشورها داشته باشیم. در حال حاضر ۱۰۸ شرکت کارگزاری در کشور مجوز فعالیت دارند و هزار شعبه کارگزاری و ۶ هزار نیروی شاغل در این صنعت در نقاط مختلف کشور، فعال هستند. 

وی با نگاهی به دیگر کشور، اضافه کرد: در بورس توکیو ۹۵ کارگزاری؛ بورس کره ۶۲ کارگزاری؛ در بورس استرالیا ۵۸ کارگزاری؛ در بورس آلمان ۱۸۷ کارگزاری؛ در بورس مالزی ۴۹ کارگزاری؛ در بورس سنگاپور ۶۵ کارگزاری؛ در بورس سوییس ۱۰۷ کارگزاری؛ در بورس استانبول ۹۳ کارگزاری؛ در بورس دبی ۵۸ کارگزاری؛ در بورس ابوظبی ۵۰ و مسقط ۲۳ شرکت کارگزاری مشغول فعالیت هستند. فعالیت ۱۰۸ شرکت کارگزاری در کشور ما در حالی است حجم بورس توکیو بیش از ۴۰ برابر بورس تهران است.

وی افزود: علاوه بر این صنعت کارگزاری، صنعت چندان سودآوری نیست. به دلیل افزایش مداوم ریسک‌ها و نیز هزینه‌ها و همچنین حجم پایین معاملات، تا پایان سال ۹۶ حدود ۴۰ درصد کارگزاری ها زیان‌ده بوده و در مجموع بازده حقوق صاحبان سهام بیش از ۶۰درصد کارگزاری‌ها کمتر از ۲۰ درصد بوده ضمن آنکه مجوز فعالیت کارگزاری‌ها در سایر حوزه ها و ابزارها مثل صندوق‌های سرمایه گذاری لغو شده و قرار است کارگزاری‌ها فقط در حوزه تسهیل معاملات در بورس‌ها فعال باشند. 

این فعال صنعت کارگزاری تصریح کرد: کار به جایی رسیده که بعضی سهامداران حقیقی و قدیمی کارگزاری‌ها، در حال واگذاری سهام خود به حقوقی‌ها هستند و به نظر می‌رسد روند نزولی سودآوری کارگزاری‌ها آنقدر ادامه خواهد داشت که سرمایه‌گذاری در شرکت های کارگزاری حتی برای حقوقی‌ها توجیه نداشته و به سمت ادغام برخی کارگزاری‌ها خواهیم رفت. با این شرایط صدور مجوز جدید برای تشکیل کارگزاری به هیچ عنوان توجیه ندارد و علاقمندان به سرمایه گذاری در صنعت کارگزاری می توانند از طریق خرید مجوز یکی از کارگزاری های فعال فعلی، وارد این عرصه شوند.

وی در پاسخ به این سوال که « با توجه به قیمت هایی که برای واگذاری مجوزها پیشنهاد می شود، آیا قیمت پیشنهادی مجوزها، منطقی است؟» گفت: به هر حال با در نظر گرفتن هزینه هایی که در این سال ها از سوی کارگزاری ها صرف شده، قیمت های مطرح شده عجیب نیست.

سرمایه‌گذاری در کارگزاری‌ها توجیه‌پذیر نیست/ شاید ادغام به کارگزاری‌ها برسد

تاج بر در خاتمه تاکید کرد: صورت های مالی شرکت های کارگزاری از طریق وبسایت کانون کارگزاران قابل دسترس بوده و به خوبی نشان می دهد بازدهی صنعت کارگزاری نسبت به بسیاری از صنایع، پایین است. در بورس های دنیا، معمولا نرخ کارمزد شناور است که البته در بورس ما امکان اخذ کارمزد شناور هم وجود ندارد. همچنین کارگزاران تحت نظارت بوده و اتفاقا در بسیاری موارد، کارگزاران از سایر اشخاص در معاملات خود آزادی عمل کمتر و مسئولیت بیشتر دارند. هر گونه تخلف، از سوی سازمان بورس و ناظران بورس ها پیگیری شده و کارگزاران متخلف، مشمول پرداخت جرایم سنگین خواهند شد. به این ترتیب، این صنعت آنقدر سودآور نیست که صنعت جذابی برای سرمایه گذاری باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
افزایش سرمایه وتجارت اومد وقتش رسیده یه مطلب براش بزنی