بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
رییس سندیکای مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضرورت اصلاح نرخ داروها به جای افزایش/ وضعیت دارویی ها در سال ۹۸ بهتر از ۹۷ خواهد بود

هزینه انرژی ارزان، هزینه استهلاک پایین، امکان تامین ۶۷ درصد از مواد موثره دارویی و ۱۰۰ درصد مواد بسته بندی از بازار داخل و نیز حجم دپوی مناسب مواد اولیه مهمترین نقاط قوت صنعت دارو است
کد خبر : ۱۸۹۸۴۲
به گزارش بورس نیوز، صنعت دارو از جمله صنایعی است که برخی اهالی بازار خوشبینی زیادی نسبت به آن برای سال ۹۸ دارند و علت این خوشبینی چند مورد است.
احتمال افزایش نرخ دارو، وجود بازار داخلی برای فروش محصولات، امکان صادرات به سبب داشتن مزیت رقابتی بهای تمام شده پایین، ممنوعیت واردات محصولات دارویی که امکان تولید آن در داخل کشور هست و نداشتن رقیب قدرتمند خارجی، و همچنین کاهش دوره وصول مطالبات از جمله دلایل جذابیت صنعت دارو برای سرمایه گذاری است.
اما این صنعت، پتانسیل پنهان دیگری هم برای جذابیت دارد. صنعت دارو جزو صنایع مشمول دریافت ارز دولتی است و به اندازه سایر صنایع و متناسب با دلار نیمایی رشد نکرده است. در صورت دریافت ارز دولتی در سال ۹۸، این صنعت بهای تمام شده پایینی خواهد داشت و در صورت تغییر احتمالی مقررات و حذف ارز دولتی، سهام این صنعت پتانسیل یک پرش قیمتی خواهد داشت. چرا که با توجه به موقعیت استراتژیک دارو در این صورت، حتما نرخ فروش دارو متناسب با بهای تمام شده اصلاح خواهد شد.

فرامرز اختراعی رییس سندیکای مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص چشم انداز صنعت دارو در سال ۹۸ بیان کرد: شرایط برای تولید مواد موثره دارویی بهتر از سال ۹۷ است.
سال گذشته، به دلیل یک مشکل نرم افزاری که در اولویت بندی مواد اولیه دارو ایجاد شده بود، تقریبا تا مهرماه امکان واردات مواد اولیه دارو را نداشتیم. اما سرانجام پس از پیگیری های مکرر، مواد اولیه دارو جزو اولویت گروه یک قرار گرفت و با وجود آنکه مدت کمی با زمان اعمال مرحله دوم تحریم ها داشتیم، و به رغم مشکلات دیگری از جمله کمبود نقدینگی و عدم همکاری بانک ها و... واردات مواد اولیه دارو از سر گرفته شد. 

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر به لحاظ مقررات داخلی محدودیتی برای واردات مواد اولیه دارو نداریم و امیدواریم سال ۹۸، روند تولید دارو بهتر از سال ۹۷ باشد. 

فعال صنعت دارو تصریح کرد: ارز مورد نیاز صنعت دارو جهت واردات مواد اولیه فعلا بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی است؛ اما ارز دولتی تمام نیاز ارزی شرکت های دارویی را تامین نمی کند. حلال ها، خدمات داخلی، و مواد بسته بندی با ارز دولتی تامین نمی شود. 
اختراعی با اشاره به بهای تمام شده پایین تولید دارو در کشور به عنوان یک مزیت رقابتی گفت: با توجه به اینکه هزینه انرژی در کشور ارزان است و ضمنا بخش عمده ماشین آلات شرکت های دارویی، ماشین آلات قدیمی است که هزینه استهلاک بالایی ندارند و همچنین امکان تامین ۶۷ درصد از مواد موثره دارویی و ۱۰۰ درصد مواد بسته بندی از بازار داخل و نیز حجم دپوی مناسب مواد اولیه در انبارها، به نظر می رسد بهای تمام شده صنعت دارو در سال ۹۸ تفاوت چشمگیری با سال ۹۷ نخواهد داشت و احتمالا قیمت دارو متناسب با افزایش بهای تمام شده تغییر خواهد کرد. 

وی تاکید کرد: یقین دارم با شرایط فعلی، بازار دارو در سال ۹۸ ثبات بیشتری داشته و صنایع وابسته به دارو هم سودآوری مناسبی خواهند داشت. البته حاشیه سود واردکنندگان دارو به مراتب بیش از تولیدکنندگان دارو و نیز حاشیه سود تولید کنندگان دارو بیش از تولیدکنندگان مواد اولیه دارو خواهد بود.
ضرورت اصلاح نرخ داروها به جای افزایش/ وضعیت دارویی ها در سال ۹۸ بهتر از ۹۷ خواهد بود
 اختراعی با تاکید بر ضرورت اصلاح قیمتی داروها به جای افزایش نرخ، اظهار داشت: برخی اقلام دارویی، حاشیه سود مناسبی نداشته و یا حتی ممکن است زیان ده باشند. با توجه به اینکه زیان ده بودن یک یا چند قلم دارو ممکن است باعث حذف آن دارو از سبد تولیدکنندگان شود، به منظور حفظ تعادل و ثبات بازار، اصلاح قیمت ها ضروری است و به نظر می رسد این مهم در سال ۹۸ بیشتر مورد تمرکز قرار بگیرد.
وی افزود: منطقی کردن نرخ دارو، بهترین اقدام خواهد بود و امیدواریم در سال ۹۸ وزارت غذا و دارو نسبت به منطقی کردن نرخ داروها اقدام کند. نرخ برخی داروها، پایین بوده و از سوی دیگر برخی داروهای تحت لیسانس از امتیاز قیمت بالایی برخوردارند و سال ها است شرکای خارجی تعهداتی داده اند که به آن عمل نکرده اند. اصلاح قیمتی هم در مورد بعضی داروهای زیان ده و هم در مورد برخی داروهای تحت لیسانس و گران قیمت، از بار مشکلات صنعت دارو و نیز مصرف کنندگان خواهد کاست.

وی در خاتمه گفت: یکی از فرآیندهای اصلاح نرخ دارو، اصلاح نرخ داروهای وارداتی و نیز اصلاح نرخ داروهای مشابهی است که توسط چند شرکت مختلف تولید می شود و از نرخ گوناگون برخوردار هستند. با توجه به استانداردهای تولید دارو، تمامی داروهای مشابه، کیفیت منطبق بر استاندارد بین المللی دارند و سازمان غذا و دارو بر کیفیت داروهای تولیدی نظارت دارد. بنابراین در صورت تولید یک نوع داروی مشابه با دوز یکسان توسط شرکت های مختلف، می بایست قیمت ها نیز تقریبا یکسان باشد و اختلاف قیمت های فاحش، توجیه ندارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر