در سال گذشته افزایش نرخ تورم موجب رشد نرخ محصولات اغلب شرکتها شد؛ اما در این بین، برخی نتوانستند با تکرار مقدار فروش سالهای گذشته، جهش لازم در امر درآمدزایی داشته باشند. ولی شرکتهایی نظیر «افق» از دو سو به فروش بالا دست یافتند که برآوردها از تداوم این صعود حکایت میکند.
به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «فروشگاههاي زنجيره اي افق کوروش» با 1140 فروشگاه فعال در 31 استان، بیشترین سهم از فروشگاههای زنجیرهای را در اختیار خود گرفته و به سبب گستردگی جغرافیایی این فروشگاهها، جمعیت بسیار بزرگی را هدف قرار داده است.
«افق کوروش» برآورد کرده بود در سال 97 با فروش 53 هزار میلیارد ريالی، 1.5 درصد از بازار FMCG (کالاهای تند گردش) را تحت تملک خود درآورد که تقریبا به این هدف رسید. برآورد شده تا سال 1400 به سهم 3 درصدی دست یابد.
این شرکت در دروه 12 ماهه سال 97 موفق به
فروش بیش از 52 هزار میلیارد ريال گردید که به رقم مورد نظر بسیار نزدیک بوده است. این رقم نسبت به سال 96 رشد جالب توجه 80 درصدی را به معرض نمایش میگذارد.
این رشد بیش از هر چیز مرهون
افزایش نرخ محصولات است. افزایش تعداد شعب و بالا رفتن فعالیتها نیز در این امر دخیل بودهاند.
مقدار فروش در تمام ماههای سال 97 بیش از میزان سال 96 بوده و در مجموع 24 درصد رشد نشان میدهد.
میانگین نرخ فروش محصولات فقط
در فروردین ماه کمتر از سال قبل از آن بوده و از اردیبهشت ماه رالی افزایش نرخ
آغاز شد و یک نفس تا آبان ماه به نرخ 74964 ريال رسید و پس از آن، به ثبات رسید و
یک روند مشخص را دنبال کرد.
به این ترتیب، مبلغ فروش سال 97
در سطوح بالاتر از سال 96 قرار گرفت. در سه ماهه پایانی سال و با نزدیک شدن به
ایام تعطیلات نوروز، فروش «افق» نیز رشد کرد و توانست به مبالغی بیش از 6894
میلیارد ريال رسید.
این شرکت در آخرین گزارش خود برآورد کرده در سه ماهه نخست سال 98 به درآمد فروش نزدیک به 22 هزار میلیارد ريالی دست یابد. با نگاهی به فروش سالهای اخیر، این مبلغ برآورد شده کمیخوشبینانه به نظر میرسد. این مبلغ حدود 4 برابر فروش بهار سال 96 و 2 برابر درآمد بهار سال 97 است. هرچند که «افق» تصمیم دارد در سال جاری 300 فروشگاه دیگر را وارد چرخه عملیات خود کند اما باز هم به نظر میرسد کار سختی در تحقق این پیشبینی دارد.
تغییرات قیمت که متأثر از بهای تمام شده است و این نیز خود از افزایش قیمت کالا از سوی تامینکنندگان اثر میپذیرد؛ از همین رو، هیأت مدیره «فق» بر این باورند که روند افزایش نرخها همچنان ادامه خواهد یافت.
البته از این نکته نیز نباید گذشت که «افق» تصمیم دارد در آیندهای نزدیک حدود 80 درصد از فروشگاههای خود را از طریق اعطای امتیاز فرنچایز راهاندازی کند. با این اقدام، ضمن کاهش ریسک
سرمایهگذاری و هزینه تبلیغات، شرایط برای راهاندازی شعب جدی را با هزینه کمتر، تسریع میبخشد.
در کنار این موارد مثبت، فرنچایز معایبی همچون وابستگی شدید به صاحب برند و عدم وجود انعطاف در انجام برنامههای مدیریتی را نیز موجه این شرکت میکند.
تمرکز در خرید محصولات تندگردش و پرفروش برای بهرهگیری از صرفه ناشی از مقیاس (EOS)، تمرکز بر ایجاد برند
بینالمللی برای شرکت با ورود به بازارهای کشورهای منطقه و افزایش فروش اینترنتی از جمله برنامههای آتی «افق» به شمار میرود که میتواند به رشد درآمدهای عملیاتی کمک شایانی بکند.
در مجموع، وضعیت «افق» در سال 98 نیز مثبت ارزیابی می شود و با توجه به برنامه های بسیاری که در دست اجرا دارد، توان عبور از سطوح سال 97 را دارد. حال باید منتظر ماند و دید آیا می تواند این موضوع در ابتدای سال و در سه ماهه نخست نشان دهد.