بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افزایش تقاضای حداقل ۱.۲ میلیون تنی قیر در اثر سیل/ چشم انداز روشن صنعت قیر

طبق آمارها حداقل ۱۲ هزار کیلومتر راه و جاده در سیل تخریب شده و بازسازی آن، تقاضای داخلی قیر را افزایش خواهد داد. بازسازی هر یک کیلومتر جاده نیازمند ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن قیر خواهد بود.
کد خبر : ۱۹۰۴۸۵
به گزارش بورس نیوز، هفته گذشته صادرات ۶۸ هزار تن قیر از بورس کالا رقم خورد. روند صادرات قیر، سیر افزایشی است.

حسن تاجیک عضو علی البدل هیئت مدیره و عضو هیات رئیسه کمیسیون قیر در خصوص عرضه قیر در بورس کالا بیان کرد: حجم عرضه قیر در بورس کالا بستگی به حجم دپوی شرکت های تولیدی دارد و ممکن است بعد از تعطیلی ها، عرضه با حجم بالاتری انجام شود.

وی افزود: مصرف قیر جهانی سالانه ۱۴۰ میلیون تن است و سالانه ۴۰ میلیون تن قیر در بازارهای جهانی معامله می شود و مابقی در کشورهای مختلف تولید شده و در همان کشور مصرف می شود. ایران با تولید سالانه ۶ میلیون تن و صادرات ۳.۵ میلیون تن قیر، ۷ تا ۱۰ درصد بازار قیر جهانی را در اختیار دارد. 

تاجیک در پاسخ به این سوال که «آیا صنعت قیر امکان افزایش ظرفیت تولید دارد» اظهار داشت: بله، صنعت تولید قیر با تجهیزات فعلی شرکت ها، توان تولید تا حجم ۹ میلیون تن و صادرات مازاد تولید را دارد؛ ولی افزایش حجم تولید در گرو در اختیار داشتن مواد اولیه کافی است. مواد اولیه این صنعت توسط پالایشگاه های نفت تولید می شود. مواد اولیه ای که در حال حاضر از پالایشگاه ها دریافت می کنیم در حد همان تولید ۶.۵ میلیون تن است. از این رو می توان گفت صنعت تولید قیر هم توان افزایش ظرفیت تولید دارد و هم بازارهای صادراتی بالقوه زیادی در اختیار دارد که می تواند به آنها ورود کند و صادرات را افزایش دهد؛ مشروط بر آنکه مواد اولیه کافی در اختیار شرکت های تولیدی باشد.

وی افزود: به طور معمول با توجه به ارزش افزوده پایین تولید قیر، افزایش قیمت نفت خام، جذابیت تولید قیر در کشورهای خارجی را کاهش می دهد و اگر از این فرصت استفاده مناسبی کنیم، به رغم تحریم ها می توان صادرات قیر را گسترش داد.

این کارشناس صنعت قیر در رابطه با تاثیر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بر بازار قیر گفت: قیمت قیر تابعی از قیمت های جهانی است و بازارهای جهانی هم نه دلار ۴۲۰۰ تومانی می شناسد و نه با این نرخ کار میکند. بنابراین حذف ارز دولتی بر قیمت های این بازار اثری ندارد؛ اما نکته اینجا است که شیب صعودی نرخ ارز در بازار آزاد، صادرات را جذاب کرده و تولیدکنندگان ایرانی ممکن است برای افزایش سهم صادرات، اقدام به ارائه تخفیف در بازارهای جهانی کنند و قیمت های جهانی را کاهش دهند.

وی در مورد تاثیر سیل اخیر بر تقاضای داخلی قیر عنوان کرد: طبق آمارها حداقل ۱۲ هزار کیلومتر راه و جاده در سیل تخریب شده و بازسازی آن، تقاضای داخلی قیر را افزایش خواهد داد. بازسازی هر یک کیلومتر جاده نیازمند ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن قیر خواهد بود. 

تاجیک در خاتمه در مورد پیش بینی وضعیت صنعت تولید قیر در سال جاری گفت: اگر شرط پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان کمی تسهیل شده و مدام با بخشنامه و دستورالعمل های جدید، صادرات را محدود نکنند، می توان انتظار شرایط بهتری برای تولیدکنندگان قیر داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر