بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
احتمالا به زودی نرخ‌های پتروشیمی فجر اصلاح شده و افزایش خواهد داشت که این موضوع، درآمد شرکت را افزایش چشمگیری خواهد داد.
کد خبر : ۱۹۱۰۸۴
پرونده نرخ‌های «بفجر» به شورای رقابت رسید/ علت اختلاف معنادار نرخ فروش «مبین» و «بفجر»

به گزارش بورس نیوز، یکی از عجایب این روزهای بازار سرمایه، اختلاف نرخ محصولات پتروشیمی فجر با پتروشیمی مبین است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۴ به تدریج نرخ برق و بخار این دو شرکت که فعالیت کاملا مشابهی دارند، از هم فاصله گرفته و کار تا آنجا پیش رفته که میانگین نرخ برق «مبین» در سال ۹۷ ، بیش از ۱۰۰ درصد بیش از نرخ برق «بفجر» و میانگین نرخ بخار مبین در سال ۹۷ ، بیش از ۷۰ درصد بالاتر از نرخ های «بفجر» است. 

این اختلاف نرخ در بودجه ۹۸ معنادار تر شده و در مورد برق به حدود ۱۹۰ درصد و در مورد بخار به حدود ۱۶۰ درصد رسیده است؛ موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که گزارش عملکرد دو شرکت نیز با هم مقایسه شود.

در ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۷، «مبین» با رشد ۷۷ درصدی سود خالص تحقق یافته نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده و در حالی که سود خالص «بفجر» در همین مدت ۱۷ درصد افت نشان می‌دهد.

درآمد فروش مبین در ۱۲ ماهه ۹۷، نسبت به درآمد سال ۹۶ رشد ۷۳ درصدی نشان می‌دهد. ولی درآمد فروش ۱۲ماهه «بفجر» فقط ۲درصد بیش از درآمد سال ۹۶ بوده و این اختلاف رقم‌ها ناشی از همان فاصله نرخ های فروش دو شرکت است. 

یک منبع آگاه در شرکت پتروشیمی فجر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: با وجود آنکه محصول تولیدی دو شرکت پتروشیمی فجر و پتروشیمی مبین مشابه یکدیگر بوده و بهای تمام شده دو شرکت نیز تفاوت فاحشی با هم ندارد؛ ولی نرخ محصولات تفاوت چشمگیری دارد. 

وی ادامه داد: البته اختلاف نرخ محصولات در سال‌های گذشته محسوس نبوده، اما در یک سال اخیر که نرخ ارز افزایش داشته، اختلاف نرخ‌های «مبین» و «بفجر» فاصله معناداری پیدا کرده است.

پرونده نرخ‌های «بفجر» به شورای رقابت رسید/ علت اختلاف معنادار نرخ فروش «مبین» و «بفجر»

این مقام آگاه افزود: در سال ۱۳۸۹، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنای قیمت‌گذاری محصول پتروشیمی فجر را ریال و مبنای قیمت‌گذاری محصول مبین را ارز در نظر گرفت. آن زمان نرخ ارز نوسان چندانی نداشت و تفاوت فرمول قیمت‌گذاری، اهمیت زیادی نداشت. اما به دلیل نوسانات نرخ ارز در سال ۹۷ و افزایش نرخ ارز نیمایی، نرخ محصولات مبین افزایش یافت. در حال حاضر نرخ محصولات مبین منطقی است، ولی نرخ های پتروشیمی فجر بسیار ارزان است. 

وی در پاسخ به این سوال که "این اختلاف نرخ تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟" گفت: جهت اصلاح نرخ محصولات پتروشیمی فجر، درخواست اصلاح قیمت به شورای رقابت ارسال شده و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامدار اصلی، در حال پیگیری اصلاح نرخ است. احتمالا به زودی نرخ‌های پتروشیمی فجر اصلاح شده و افزایش خواهد داشت؛ این موضوع، درآمد شرکت را افزایش چشمگیری خواهد داد.

پرونده نرخ‌های «بفجر» به شورای رقابت رسید/ علت اختلاف معنادار نرخ فروش «مبین» و «بفجر»

وی تاکیدکرد: مهمترین مزیت دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین، این است که به سبب استقرار در منطقه ویژه اقتصادی برق را با قیمتی بالاتر عرضه می‌کنند و بخش عمده برق خود را با نرخ بازار برق در اختیار صنایع تولیدی قرار می دهند. مازاد نیاز صنایع تولیدی، (کمتر از ۱۰ درصد حجم تولید) در اختیار شبکه توزیع برق قرار می گیرد. بنابراین در صورت افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه ها، درآمد بفجر هم افزایش خواهد داشت. البته به دلیل شرایط آب و هوایی، بهای تمام شده تولید هم از سایر مناطق کشور کمی بالاتر است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر