بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
آنچه در مجمع شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنایع سیمان مطرح شد؛

کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنایع سیمان گفت: در سال 97 باوجود مشکلات موجود در صنعت سیمان، شرکت سیدکو با تحقق سود هر سهم تمامی شرکت های تابعه،تسویه کامل بدهی های سنواتی به سهامدار عمده شرکت اصلی، کاهش دوره وصول مطالبات مواجه شد.
کد خبر : ۱۹۳۰۴۵

به گزارش بورس نیوز، مرتضی داداش مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنایع سیمان(سیدکو)در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که با حضور 95 درصد سهامداران برگزار شد، گفت: در سال 97 صنعت سیمان کشور با مشکلاتی همچون راه اندازی و ورود کارخانجات صنعت سیمان به چرخه تولید بدون درنظر گرفتن میزان تقاصای کشور، کاهش مصرف داخلی به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور،کاهش پروژه های عمرانی و ساخت، عدم ارائه تسهیلات بانکی متناسب از سوی بانک ها، نوسانات نرخ ارز، محدودیت های مالی و بین المللی و اثرات آن برصادرات، عدم حمایت کافی دولت از صنعت سیمان، مشکلات مربوط به حمل و نقل جاده ای، کاهش میزان صادرات، مازاد ظرفیت کشورهای همسایه افزایش عوارض گمرکی، ایجادمحدودیت های صادراتی، رقابت ناسالم و کاهش شدید نقدینگی در شرکت های سیمانی مواجه شد.

وی در خصوص فعالیت های انجام شده در سال 97 نیز تصریح کرد: باوجود مشکلات موجود در صنعت سیمان، شرکت سیدکو درراستای تحقق سود هر سهم تمامی شرکت های تابعه،تسویه کامل بدهی های سنواتی به سهامدار عمده شرکت اصلی، کاهش دوره وصول مطالبات، کاهش هزینه های مالی و برطرف کردن بخشی از مشکلات ناشی از تسهیلات ارزی در شرکت های تابعه،حضور فعال در کارگروه قیمت گذاری شمال کشور جهت کنترل سهمیه های توزیع و رعایت نرخ های فروش،اجرای بخشی از مصوبات سنداستراتژی 5 ساله شرکت و راه اندازی B1 و اصلاح و یکسان سازی دینگ شرکت های تابعه جهت بازنگری ورفع اشکالات در سیستم ها بخصوص سیستم بهای تمام شده اقداماتی را انجام داده است.

داداش ادامه داد: استفاده از یارانه برق درراستای مصرف بهینه برق و راه اندازی خط سیمان سفید از دیگر اقدامات مهم این شرکت در سال 97 محسوب می شود.

مدیرعامل سیدکو خاطرنشان کرد: افزایش 7 درصدی درآمدهای غیرعملیاتی نسبت به سال گذشته، فسخ قرارداد دو قطعه زمین خریداری شده در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و موافقت واگذاری ملک مشابه از طرف مسئولین استان از مهم ترین اقدامات گروه صنایع سیمان کرمان درسال 97 است.

وی در خصوص سیمان شمال نیز گفت: در سال گذشته این شرکت توانسته تحقق بودجه پیش بینی شده و افزایش 11 درصدی فروش نسبت به سال گذشته را تجربه کند و همچنین پروژه گروه صنایع سیمان کرمانEPC با هزینه ای معادل 88 میلیاردریال و ظرفیت 150 تن درروز، بهره مندی از تشویق 10 میلیاردریالی به دلیل کاهش مصرف حامل های انرژی را اجرایی کند.

داداش افزود: سیمان فیروزکوه نیز افزایش ظرفیت عملی در دپارتمان های پخت و آسیاب‌های سیمان ، کاهش مصرف ویژه نسوز از طریق بهبود شرایط بهره‌برداری و تعمیرات تاور کرین و جرثقیل 80 تنی را به انجام داده است.

مدیرعامل سیدکو با اشاره به بهره‌مندی شرکت بین المللی ساوج بوشهر از اسکله اختصاصی و امتیازات زیاد در صادرات، گفت: EPS این شرکت در سال 97 رشد مطلوبی را تجربه کرد.

وی ادامه داد: در سال 97 شرکت بین المللی ساوج بوشهر اقداماتی از جمله افتتاح پروژه انتقال کلینکر توسط نوار نقاله از زیرسیلوهای صادراتی تا اسکله و کشتی و ثبت رکورد منحصر به فرد بارگیری روزانه 20 هزار تن،افزایش بازارهای جدید در سال 97، دریافت موافقت بانک پی سی ال لندن جهت استهمال وام 24 میلیون یورویی اخذ شده در سال 89 و همچنین بخشودگی جرایم ناشی از وام مذکور از سال 2015 به بعد، انعقاد قرارداد با نیروگاه برق زاگرس و کاهش 170 ریالی به ازای هر کیلو وات ساعت، صرفه جویی 63 درصدی در هزینه های آب مصرفی کارخانه ناشی از بهره برداری از پروژه آب شیرین کن باحجم 1200 مترمکعب در شبانه روز از کارهای به انجام رسانده این مجموعه در سال گذشته محسوب می شود.


براساس این گزارش؛ درادامه مجمع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می خوانید:


پیام هیات مدیره

ضمن عرض سلام و احترام حضور سروران گرامی و سهامداران و سهامداران محترم، خداوند متعال را شاکریم که بار دیگر در سایه الطاف بی دریغش توفیق خدمتگذاری را به ما عطا فرمود تاتمام توان خویش را در طبق اخلاص نهاده و درراستای توسعه و شکوفایی ایران در سایه حمایت های سهامداران محترم گام های بزرگی را برداریم.

آرمان شرکت در نیل به اهداف و رسال اخلاقی و جتماعی، همواره برارزش افزایی منافع صاحبان سهام استوار بوده و کلیه مدیران و کارکنان مجموعه با نگاه برنوآوری، رشد و بهبود مسمر فعالیت ها و کسب عایدات بیشتر ماموریت یافته اند. عملکرد و دستاوردهای شرکت در طول سال های فعالیت و همچنین موفقیت های حاصل شده دلیل براین مدعا بوده که شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان از جایگاه مناسبی در صنعت سیمان برخو ردار است.

در سال یکه گذشت شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان با شعار اسنان درست، رفتار درست و در سایه همراهی سهامداران محترم ضمن کنترل و رعایت سهمیه های توزیع مصوب انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، کاهش و کنترل هزینه های تولید در مجموعه و مدیریت منابع انسانی همچون سال های گذشته موفق شد تا به اهداف مالی و عملیاتی شرکت ر قالب بودجه تدوین شده دستیافته و رضایت سهامداران را جلب کند.

اینک ضمن تشکر از سهامداران محترم که با اعتمادوهمراهی خود دستیابی به اهداف شرکت را درسال گذشته میسرساختند تلاش خواهیم کرد تا در سال 88 نیز با تکیه برالطاف الهی و با پشتوانه مدیریتی درمجموعه،امین اعتماد همگان بوده و درسایه تعهد و تلاش، شاهد ادامه مسیر رو به رشد شرکت و تامین منافع و رضایت مندی ذینفعان باشیم.

سیمان بعنوان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نیازهای اساسی فعالیت های سازه ای است به طوری که از یک سو در بخش ساختمان از مصالح اصلی به شمار می رود و از سویی دیگر در اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی،راه سازی، سدسازی، کانال کشی و رویه های بتنی، نقش تعیین کننده ای دارد.از طرفی دیگر صنعت سیمان یکی از صنایعی است که به سرمایه بالایی نیاز دارد و بازگشت سرمایه ان طولانی مدت و مصرف انرِ نیز در آن بسیار باالا بوده به طوری که برای تولید هرتن سیمان به 60 تا 130 کیلوگرم از سوخت فسیلی یا مشابه آن و نیز 100 تا 110 کیلوواتت برق نیاز است.

به دلیل هزینه بالای حمل و نقل سیمان معمولاتولید و مصرف آن به صورت منطقه ای بوده و تقاضای سیمان رابطه نزدیکی با سطح توسعه اقتصادی کشور یا منطقه و جایگاه آن در چرخه اقتصادی دارد.

طبق برنامه راهبردی وزارت صمعت، صنایع سیمان، خودرو، فولاد، تایر و تیوب، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک بعنوان 7 صنعت منتخب استراتژیک محسوب می شوند که بیشترین نقش را در شاخص های متتخب از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغالزایی، صاردات، سهم از بازار، مزیت نسبی و زنجیره تامین و سطح دانش و فناوری دارند و در روند توسعه صنعتی به آن ها تکیه می شود.



صنعت سیمان در ایران


صنعت سیمان بعنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی را در توسعه زیربنای اقتصادی هر کشور دارد. ایران به لحاظ جمعیت هفدهمین کشور بزرگ دنیا و دومین کشور خاورمیانه در منطقه ای سوق الجیشی اوراسیا قرار دارد و حدود 10 درصد سیمان دنیا در این کشور و پانزده همسایه آن مصرف می شود.سیمان به دلیل کاربردهای فراوان و اهمیت تولید در بخش زیرساخت های توسعه ای هر کشور،سرمایه بر بودت و داشتن قابلیت صادرات از مهم ترین کالاهای توسعه اتی محسوب می شود. علاوه براین منابع معدنی قابل دسترس و توانایی ساخا حدود 80 درصد از تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید سیمان در در کشور نیز از مزایای تولید این محصول است.

کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو

باتوجه به اینکه سیمان قابلیت ارزآوری بالایی دارد. در صورت اجرای اقداماتی درخصوص ایجاد زیرساخت ها و رفع تحریم ها و برداشته شدن موانع بین المللی، این صنعت قابلیت بسیاربالایی در تاثیرگذاری برصادرات غیرنفتی دارد. رکود در بخش مسکن، کاهش پروژه های عمرانی افزایش نامتناسب ظرفیت تولید سیمان و مشکلات مربوط به بازارهای صادراتی می توانند دلایل اصلی روند نزولی شاخص های تولید و فروش صنعت سیمان محسوب شوند.

رشد بیش از پیش طرح های تولید سیمان و بهره برداری از طرح ها در سال های اخیر، ظرفیت تولید و میزان عرضه سیمان را مازاد برنیاز داخلی،افزایش داده است امکان صادرات به ویژه به عراق سبب شد که در سال های قبل بخشی از ظرفیت سنعت سیمان به این مهم تختصاص یابد. سهم بازار عراق از کل فروش صنعت سیمان قابل توجه بوده و آمار تجارت گمرکی نیز نشان می دهد که ماهش صادرات به عراق از دلایل عمده کاهش صادرات سیمان در سال گذشته بوده است. تلاش دولت عراق مبنی بر افزایش تولید سیمان و اقدامات کشور در ترکیه جهت تامین مصالح مودنیاز برای پروژه های مشترک خود در کشور عراق شرایطی را ایجاد کرد که بدون اتخاذ سیاست های کارآمد، بازگشت به شرایط گذشته صادرات سیمان به عراق به سهولت امکان پذیر نباشد.


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو
عملکرد صنعت سیمان در سال 97

در سال 97، تعداد 72 واحد تولیدی و باطرفیت تولید سالانه حدود 83 میلیون تن سیمان، موفق به تولید و تحویل نزدیک به 54.8 میلیون تن سیمان شده که از این میزان توزیع، حدودا 49 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و نزدیک به 6 میلیون تن آن صادر شده است.

کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو
مقایسه تولید، تحویل و وضعیت انباشته محصول در طی سال های اخیر در مجموع بیانگر فزونی عرضه به تقاضا در بازار داخل و کاهش تقاضای صادراتی بوده و مقایسه روند مذکور در ایران نشان می دهد که فعالیت این صنعت در سال های گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه بوده که باید ضمن توجه بیشتر به این صنعت، در جهت حل مشکلات آن تمهیدات جدی تری اتخاذ شود.


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو

کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو

تاریخچه شرکت


شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سهامی عام) در تاریخ 1382/12/13 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و تحت شماره 218006 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.
سرمایه اولیه شرکت یکصد میلیون ریال بوده که به موجب صورتجلسات مجامع فوق العاده مورخ 1384/11/11 و 1388/11/21 و 1392/06/23 و 1396/05/16 به مبلغ چهار هزار و هشتصد هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

شرکت پس از به ثبت رسیدن نزد مرجع ثبت شرکتهای شهرستان تهران به عنوان نهاد مالی تحت شماره 10964 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، در تاریخ 1392/1/21 مجوز فعالیت به عنوان شرکت مادر ( هلدینگ ) را دریافت نموده است.

همچنین شرکت به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخه 93/02/02 و مجوز سازمان بورس به شماره 267075/121 مورخه 93/02/20 و آگهی روزنامه رسمی مورخ 20/03/93 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردیده است.
این شرکت یکی از هلدینگ های شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) می باشد که مرکز اصلی شرکت در تهران واقع است.


سرمایه و ترکیب سهامداران


باتوجه به مجوز شماره 121/235291 مورخ 16/6/92 سازمان بورس و اوراق بهادار و مصوبه مجمع عممی فوق العاده مورخ 23/6/92 صاحبان سهام، سرمایه شرکت از مبلغ 2500 میلیاردریال به 4000 میلیاردریال افزایش یافته و درترایخ 19/1/93 دراداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده همچنین در سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 16/5/96 ، سرمایه شرکت از 4000 میلیاردریال به 4800 میلیاردریال افزایش یافته است.

ترکیب سهامداران عمده و سایرسهامداران شامل تعداد و درصد سهان هریک به شرح زیر است:


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو

موضوع فعالیت اصلی شرکت

سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع بطوری که به تنهایی به همراه اشخاص تحت کتنترل یا تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر را در اختیار قرار گرفته یا درآن نفوذ قابل ملاحظه یابد و شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر در زمینه یا زمینه های زیر فعالیت می کند.

1) صنایع بتونی

2) خدمات طراحی، مهندسی و ساخت ماشین آلات سیمانگ

3) تولید کیسه های کاغذی و پلی پروپلین



انجام فعالیت های زیر در ارتباط با اشخاص سرمایه پذیر موضوع بند1 فوق:


1) خدمات اجرایی در تهیه و خرید ماشین آلات و مواد اولیه برای اشخاص حقوقی سرمایه پذیر

2) خدمات طراحی و مهندسی اصولی و تضمین پروژه ها برای اشخاص حقوقی سرمایه پذیر

3) انجام مطالعات،تحقیقات و بررسی های تکنولوژیکی، فنی ،علمی، بازرگانی و اقتصادی برای بهره برداری توسط اشخاص حقوقی سرمایه پذیر

4) تدوین سیاست های کلی و راهبردی و مدیریتی اشخاص حقوقی سرمایه پذیر

5) شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در خصوص بند1 فوق به منظور معرفی به اشخاص حقوقی سرمایه پذیر

6) ارائه سایر خدمات فنی، مدیریتی،اجرایی و مالی به اشخاص حقوقی سرمایه پذیر


سرمایه گذاری باهدف کسب انتفاع و کنترل عملیات یا نفوذ قابل ملاحظه در سهام، سهم الشرکه و سایر اوراق بهادار دارای حق رای آن عده از اشخاص حقوقی که خدمات زیر را منحصرا به اشخاص سرمایه پذیر یا دیگران ارائه می نمایند.


موضوع فعالیت های فرعی

1) سرمایه گذاری در مسکوکات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی و سپرده های سرمایه گذاری نزد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز

2) سرمایه گذاری در سهامف سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای شرکت ها،

موسسات یا صندوق های سرمایه گذاری باهدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یابه همراه اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت موسسع یا صندوق رابر عهده نگرفته و یا در صورت در اختیار قرار گرفتن کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه، شخص حقوقی سرمایه پذیر در موضوعات غیر از موضوعات مذکور در بندهای 1و2 قسمت الف این ماده فعالیت کند.

3) سرمایه گذاری در سایر اوراق بهادار که به طور معمول دارای جق رای نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را به مالک اواق بهادار نمی دهد.

4) سرمایه گذاری در سایر دارایی ها از جمله دارایی های فیزیکی،پروژه های تولیدی و ساختمانی باهدف کسب انتفاع

5) ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار از جمله:

پذیرش سمت در صندوق های سرمایه گذاری

تامین مالی بازارگردانی اوراق

مشارکت در تعهدپذیره نویسی اوراق بهادار

تضمین نقدشوندگی، اصل یا حداقل سود اوراق بهادار


8) شرکت می تواند در راستای اجرای فعالیت های مذکور در این ماده درحدود مقررات و مفاد اسانامه اقدام به اخذ تسهیلات مالی یا تحصیل دارایی نماید یا اسناداعتباری بانکی افتتاح کند و به واردات یا صادرات کالا بپردازد و امور گمرکی مربوطه را انجام دهد. این اقدامات فقط در صورتی مجاز است که در راستایاجرای فعالیت های شرکت ضرورت داشته باشند و انجام آن ها در مقررات منع نشده باشد.




چشم انداز


حضور به عنوان برترین هلدینگ سیمانی در منطقه و خاور میانه و یکی از پیشگامان اصلی صنعت سیمان در عرصه جهانی تامین و توزیع محصولات سیمانی با عملکرد جهانی ( World Class ) با برخورداری از کارآمدترین ابزارها و توانمندی های مدیریتی، تکنولوژیکی و سرمایه انسانی.

ماموریت

حداکثر سازی سود پایدار و بلند مدت شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در صنعت سیمان و ایجاد ارزش پایدار برای ذینفعان.



اهداف شرکت


· مدیریت سرمایه گذاری دارایی ها رد صنعت سیمان و خروج شرکت های زیان ده، کن بازده و غیرمرتبط از ممجموعه

· مدیرت و اصلاح پرتفوی سهام شرکت هابه منظور افزایش سهم بازار

· الزام شرکت به عملکردهای زیست محیطی پایدار و پیشرو بودن درمینه مسئولیت های اجتماعی

· افزایش و رشد سهم تولید، فروش داخلی و صادراتی نسبت به سایررقبا در کشور و ایجاد مزیت های رقابتی

· مدیریت و ارتقای ظرفیت، کیفیت و تنوع محصول باتوجه به مزیت های رقابتی موجود در شرکت های تابعه

· اصلاح ساختارها و روش های مدیریتی شرکت های تابعه

· ارائه بالاترین استانداردهای رضایتمندی مشتریان در صنعت وو معرفی شدن بعنوان اولین انتخاب مشتری

· ایجا و گسترش ظرفیت های تتکنولوژیکی، علمی و مدریتی در شرکت های تابعه

· مدیریت منابع مالی شرکت های تابعه با استفاده از ابزارها و استراتژی های نوین مالی

· ایجاد هم افزایی و مدیریت زنجیره ارزش در شرکت های تابعه

· مدیریت خریدهای تجمیعی در جت کاهش و کنترل بهای تمام شده محصولات


شرکت از منظر بور س اوراق بهادار


شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در تاریخ 25/8/93 ،10 درصد از سهام خودرا در گروه سیمان، آهک و گچ بازاردوم بورس اوراق بهادار تهران بانماد CIDCO به عرضه رساند .

وضعیت سهام شرکت طی 4 سال گذشته به شرح زیر است:



کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو

اهم رویدادها و دستاوردهای مالی و عملیاتی شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان

محقق شدن سود هرسهم(EPS) تمامی شرکت های تابعه علی رغم مشکلات حاکم بر صنعت سیمان

کاهش هزنیه های مالی و برطرف کردن مشکلات ناشی از تسهیلات ارزی در شرکت های تابعه

اصلاح ساختار مالی در شرکت های تابعه با انجام افزایش سرمایه در شرکت ها

اجرای بخشی از مصوبات سند استراتژی 5 ساله شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان

برگزاری جلسات مستمرحسابرسی داخلی جهت کنترل فرآیندهای داخلی و مالی

برگزاری جلسات فنی و مهندسی با حضور شرکت های زیرمجموعه در جهت کاهش هزینه های تعمیرو نگه داریپ

تشکیل کمیته انرژی در گروه باهدف کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی

کاهش چشمگیر بهای تمام شده اقلام عمده مصرفی در شرکت های زیرمجموعه به واسطه تشکیل کمیته خرید در هلوینگ در قالب شایین نامه جامع معاملات شرکت های تابعه

اجرای هوش تجاری و اصلاح و یکسان سازی کدینگ شرکت های تابعه جهت بازنگری و رفع اشکالات در سیستم ها به خصوصی سیتم بهای تمام شده


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو


کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو




گزیده اطلاعات شرکت اصلی

کاهش دوره وصول مطالبات سیدکو


مصوبات مجمع

لازم به ذکر است،براساس رای‌گیری انجام شده در پایان مجمع مقررشد به هر سهم سود 160 تومانی تخصیص یابد همچنین حق حضور 18000000 ریالی برای اعضای غیرموظف و پاداش 3000 میلیون ریالی برای هیات مدیره نیز تعیین شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر امور مجامع و سهام «سیدکو» در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

نقاط چشمک زن سیمانی ها

یک مقام مسئول در سرمایه‌گذاری سلیم عنوان کرد:

مزیت منحصر به فرد صنعت لوازم خانگی ایران در امسال

ارسال نظر