بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
آنچه درمجمع «دتولید» مطرح شد؛

رشد ۴درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت تولیددارو گفت: رشد ۴ درصدی فروش محصولات این شرکت از جمله دستاوردهای مهم تولیددارو در سالل۹۷ محسوب می شود.
کد خبر : ۱۹۳۰۶۴




به گزارش بورس نیوز، حامدصابونی مدیرعامل شرکت تولیددارو در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت گفت: شرکت تولید دارو نیز همانند سایر شرکت های دارویی در سال 97 با مشکلات عدیده ای مواجه شد.

وی با بیان اینکه عدم افزایش قیمت فروش داروهای تولیدی علی رغم افزایش بهای تولید موجبات کاهش نرخ سودآوری شرکت را فراهم کرد، گفت: شرکت طی سال مالی مورد گزارش با کسب مبلغ 98.1 میلیاردریال سودخالص، 65 درصد از بودجه را پوشش داده و درصورت حذف ذخایربیمه و مالیات که مربوط به سنوات قبل از 97 بوده سودخالص شرکت با 97 میلیاردریال افزایش به 195 میلیارد می رسید که این رقم نسبت به سال قبل رشد 71 درصدی و پوشش 129 درصدی بودجه را به همراه داشت.

مدیرعامل تولید دارو تصریح کرد: کاهش 13 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته سال جاری نسبت به سال 97 ناشی از کاهش مقدارتولید و افزایش هزینه های عمومی و اداری و تشکیلاتی نسبت به سال گذشته بوده که این امر مربوط به هزینه های فروش اوراق اخزا است.

صابونی خاطرنشان کرد: انجام اقدامات عملی مناسب جهت کاهش دوره  وصول مطالبات، حفظ و رشد سهم بازار، دست یابی به میزان فروش تعیین شده، سود و کسب درآمد، بهینه سازی سبد تولیدی داروها، نوآوری و عرضه داروهای جدید از جمله برنامه های مهم این شرکت در سال 98 است.

وی افزود: رشد 4 درصدی فروش تولیدات از جمله دستاوردهای مهم این شرکت در سال 97 محسوب می شود.

صابونی با اشاره به اینکه هم اکنون سرمایه شرکت 37 میلیارد ریال است، افزود: در سال 96 دوره وصول مطالبات شرکت 329 روز بوده که در سال 97 به 314 روز کاهش یافت.

مدیرعامل تولیددارو ادامه داد: موجودی مواداولیه شرکت نیز در سال 96، 28 میلیاردتومان بوده که در سال 97 این رقم به 42 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی مجدد خط تولید فرآروده های تزریقی که پروژه آن از تیرماه سال گذشته آغاز و در مهرماه سال گذشته به بهره برداری رسید از جمله دستاوردهای مهم این شرکت در سال گذشته محسوب می شود زیرا به تبع آن حجم تولید 60000 آمپول برای شرکت ایجاد شد.
 
براساس این گزارش، درادامه مجمع گزارش عملکردهیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می خوانید:
 
رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97

پیام هیات مدیره

هیات مدیره و مدیریت شرکت براین باور است که امانتدار سهامداران محترم بوه و به منظور حراست و ارتقای امانت واگذار شده به آن ها وظیفه خود می داند که از انجام هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزد.مدیریت شرکت در راستای تحقق این هدف و با اعتقادی راسخ به ادامه روند پویایی و موفقیت شرکت در سال مالی مورد گزارش در جهت استفاده بهینه از منابع شرکت اقدامات اساسی را بعمل آورده و برنامه ریزهای خودرا برمبنای رضایتمندی سهامداران و حفظ و ارتقای منافع آن ها بنا نهاده است.همچنین در جهت حفظ منافع اجتماعی جامعه و با شعار خوداتکایی ملی در تامین و تولید محصولات و فرآورده های سلامت و در راستای اقتصاد مقاومتی که نه تنها بعنوان یک شعار ملی بلکه یک اصل مهم درمواجهه با چالش های جهانی در چارچوب فکری مدیریت و کارکنان داروسازی تولیددارو پذیرفته شده است. شرکت داروسازی تولیددارو رفع نیازهای کشور را در شرایط پرمخاطره از مسئولیت های تعهد آور خویش می داند.

براین اساس گزارش حاضر دربرگیرنده اهم فعالیت های شرکت در جهت نیل به اهداف و استراتژی های شرکت است. شرکت داروسازی تولیددارو همانند سایر صنایع و شرکت های دارویی در سال 97 با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است:

تسویه مطالبات از شرکت های پخش بوسیله اوراق اخزا توسط شرکت های پخش باعث تحمیل هزینه های کارمزد فروش و افزایش هزینه های دوره شد

کمبود مواد بسته بندی در سال 97 در برخی مواقع باعث کاهش تولید شد

عدم افزایش قیمت فروش داروهای تولیدی علی رغم افزایش بهای تولید باعث کاهش نرخ سودآوری شرکت شد

هیات مدیره شرکت افتخار دارد که با استعانت از خداوند متعال و با کمک و همراهی شرکت محترم سرمایه گذاری البرز، همکاری خالصانه مدیران و کارکنان شرکت، اعلام نماید شرکت داروسازی تولید دارو در سال مالی مورد گزارش توانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

شرکت در طی سال مالی 97 با کسب مبلغ 98/1 میلیاردریال سودخالص 65درصد بودجه را پوشش داده است.لازم به ذکر است درصورت حذف ذخایربیمه و مالیات که مربوط به سنوات قبل از سال 97 بوده سودخالص شرکت با 97 میلیارد افزایش به 195 میلیاردریال رسید که نسبت به سال قبل با رشد 71 درصدی و پوشش 129 درصدی بودجه همراه شد همچنین فروش شرکت در سال مذکور  به مبلغ 1261 میلیارد ریال رسیده که 95 درصد بودجه را پوشش داده است.

تاریخچه تولید دارو

 شرکت تولیددارو یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کارخانجات داروسازی ایران می¬باشد که در سال 1335 تأسیس و فعالیت خود را در زمینه ساخت فرآورده های دارویی و بهداشتی آغاز کرده است. این شرکت با نام تجاری TD پیش از پیروزی انقلاب یکی از کارخانجات داروسازی مطرح کشور بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در ردیف کارخانه های مطرح تولید و عرضه دارو قرار داشته است. در سال 1384 با توجه به سیاستهای گروه سرمایه گذاری البرز و تشکیل هلدینگ¬های تخصصی، شرکت تولیدارو به دو بخش آرایشی، بهداشتی و دارویی تفکیک شد و از همان سال بخش دارویی تحت عنوان شرکت داروسازی تولیددارو (سهامی خاص) ادامه فعالیت نمود.
  
شرکت داروسازی تولیددارو (سهامی خاص) در سال 1384 تأسیس و در تاریخ 8/4/1384 تحت شماره 249619 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید.

دراین شرکت، بیش از  106 داروی مختلف که در اشکال دارویی گوناگون نظیر قرص، کپسول، شیاف، شربت، سوسپانسیون، ژل، پماد، آمپول، قطره و محلولهای ضدعفونی کننده دارای پروانه ساخت دارو از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (معاونت غذا و دارو) بوده ،تولید و عرضه می شوند. این داروها طیف گسترده ای از گروههای درمانی نظیر داروهای قلبی- عروقی، گوارشی، تنفسی، پوستی، اعصاب و روان، ضد درد و ضد تب، ضد میکروبهای سیستمیک و موضعی، ضدعفونی کننده های سطحی و مکمل های خوراکی را تحت پوشش قرار می دهند.همچنین محصولاتی نظیر انواع پارابن ها، دی کلسیم فسفات، متانول، پویدون آیوداین و غیره که از مواد اولیه مورد استفاده در صنایع داروسازی و آزمایشگاهی می باشند نیز در این شرکت ساخته می شوند.
محل قانونی شرکت در تهران ، ابتدای جاده ساوه خیابان شهید یادگار واقع است.
 


فعالیت اصلی شرکت:

موضوع شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارتست ا از تاسیس هرقسم کارخانه یا موسسات دارویی و تولید و توزیع و صادرات محصول آن ها و وارد کردن هرقسم داروی ساخته شده و فروش و توزیع  صادرکردن آن ها و واردکردن کلیه ماشین آلات مربوط به تولید یا اصلاح و یاتغییر صنعتی مواد دارویی مذبور و همچنین واردکردن کلیه مواد اولیه و قطعات یدکی مورداحتیاج صنایع مذکور و انجام معاملات مربوطه و متفرعات آن و مشارکت در شرکت های دیگر و خرید سهام آن ها و همچنین کلیه عملیات بازرگانی.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال بوده که طی نه مرحله افزایش به شرح زیر به مبلغ 370000 میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به 30/12/96 افزایش یافته است.

 
رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97


همچنین سهامداران شرکت در پایان سال مالی منتهی به 29/12/97 و تاریخ تایید گزارش به شرح جدول زیر هستند:
رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97
 

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

شرکت در تاریخ 24/11/91 در گروه صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران با نماد تولید درج شد و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 31/6/92 مورد معامله قرار گرفته است:
همچنین وضعیت سهام شرکت در سال های 1395 الی 1397 به شرح زیر بوده است:
رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97
 

اطلاعات مقایسه ای پیش بینی های درآمد هرسهم با عملکرد واقعی:

اطلاعات مربوط به پیش بینی های درآمدهرسهم شرکت برای سال مالی منتهی به 29/12/97 و عملکرد واقعی آن به شرح جدول زیر بوده است:
 رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97

جایگاه شرکت در صنعت:

حجم عملیات صنعت دارو در ایران و جایگاه این شرکت درصنعت و همچنین سهم فروش مصولات مختلف این شرک از کل بازرداخلی به شرح زیر است:

 
رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97
اقلام صورت سود و زیان

 
رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97

دلایل کاهش 13 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته سال جاری نسبت به سال 97 عمدتا ناشی از کاهش مقدارتولید است.

افزایش هزینه های عمومی،اداری و تشکیلاتی نسبت به سال گذشته عمدتا مربوط به هزینه های فروش اوراق اخزا است

افزایش خالص سایردرآمدها(هزینه ها)ی عملیاتی ناشی از سود حاصل از تسعیر مطالبات ارزی است

افزایش هزینه های مالی متاثر از افزایش دریافت تسهیلات بانکی است

تغییرات در خالص سایر درآمدها (هزینه ها)ی غیرعملیاتی نسبت به سال قبل عمدتا مربوط به سود سپرده های بانکی است.
 
رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97
آمارفروش محصولات

 افزاش مبلغ فروش در سال جاری نسبت به سال قبل ناشی از افزایش نرخ و کاهش جوایز و تخفیفات اعطایی به مشتریان است.

کاهش مقداری فروش در سال 97 نسبت به سال 96 عمدتا مربوط به کاهش مقداری تولید و تغییر ترکیب تولید است.

رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97


اطلاعات مربوط به اقدامات وطرح های توسعه ای شرکت

جاری سازی سیستم تعالی سازمانی و دریافت تندیس 3 ستاره
تبدیل دستگاه های دهانه بندی خط های سوسپانسیون آزیترومایسین و خط های 3و4 پرکنی شربت از در آلومینیومی به در پلاستیکی 
تعمیر کامل خط اول پرکنی شربت
سرویس رسوب زدایی مبدل های آبگرم
نصب دمپر در کامال تغذیه هوای گرم دستگاه FBD جهت جلوگیری از برگشت مواد به کانال
نصب اگزاست دراتاق ساخت آنتی بیوتیک و نصب باکس فیلتر برای آن در پشت بام
قفسه بندی قسمتی از انبار ملزومات
تعمیر تاج پنل دستگاهFBD
سنجش آلاینده های زیست محیطی توسط شرکت های مورد اعتماد سازمان حفاظت از محیط زیست و ارائه فرم خوداظهاری زیست محیطی بع سازمان محیط زیست و شهرداری
ثبت و پایش اطلاعات هفتگی EM/CM/PM دستگاه های تولیدی و محاسبه شاخص MTTR و ارسال گزارش هفتگی به دفتر مدیرعامل
تکمیل اطلعات نرم افزارPM جهت یکپارچه شدن PM دستگاه ها و تهیه بانک اطلاعات  PM
جمع آوری کلیه کاتالوگ های دستگاه ها
خرید دستگاه های چاپ رول برول ریبل
اصلاح روکش کوتینگ راکتورخارجی پویدون
تامین قالب محصولات جدید
تعویض کمپرسورهای پکیج های واحدهای تهیه سوسپانسیون شربت و بسته بندی مایعات
سرویس کلیه هواسازها-کولرهای کارخانه
اسیدشویی چیلرهای کارخانه
تعمیر تابلوبرق های دو دستگاه دیگ بخار 
سرویس و لایروبی اب انبار ذخیره اب و استخر کارخانه
تعویض دستگاه های پرکنی وکیومی خط های 3و4 شربت با دستگاه های پیستونی
تعمیرکامل و راه اندازی دستگاه های پرکنی پیستونی گرونیگر و اترانک جهت جایگزینی با دستگاه های وکیومی خط های 3 و 4 شربت
بازسازی قسمت بسته بندی آمپول
ساخت لامینارپرکنی آمپول
نصب سایه بان ها و حفاظ های پارکینگ کارخانه
لوله کشی و تعویض مخزن های آب خنک کننده دیزل ژنراتورها
ارتقا Server ها 
ارتقا نرم افزار همکاران سیستن به راهکاران سیستم
افزایش پهنای باند اینترنت





فروش و سود شرکت تولیددارو

فروش سال جاری بالغ بر 1260 میلاردریال بوده که 95 درصد از بودجه فروش را پوشش داده است. سود عملیاتی دوره نیز 319 میلیاردریال و پوشش آن به میزان 103 درصد بوده است.

 رشد 4 درصدی فروش محصولات تولید دارو در سال 97
ارسال پرونده جامع محصولات جدید:4 مورد
دریافت پروانه ساخت محصولات جدید دارویی:1 مورد
ارسال پرونده مصحولات دارویی جهت تمدید و اصلاح: 76 مورد
اخذ اعلام مسیربررسی اولین سری ساخت محصولات جدید: 5 مورد
انجام نمونه برداری از اولین سری ساخت محصولات جدید : 1 مورد
اخذ مجوز توزیع محصولات جدید: 1 مورد
ثبت و اخذ IR مواداولیه در سیستم سامانه وزات بهداشت:53 مورد
اجرای طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت محصولات: 108 موردمحصول


برنامه های آینده شرکت

اقدامات عملی مناسب جهت کاهش دوره وصول مطالبات
حفظ و رشد سهم بازار
رسیدن به اهداف بودجه به لحاظ فروش، سود و کسب درآمد
بهینه سازی سبدتولیدی داروها
حفظ و نگه داری خطوط تولید و استانداردهای صنعت داروسازی(GMP)
- افزایش منابع خرید مواد موثر براساس الزامات وزارت بهداشت به مظنور ایجاد رقابت در سازندگان و بهینه‌سازی فرمول و کاهش قیمت  تمام شده محصول 
- ارتقای کیفیت تولید داروها
- نوآوری و عرضه داروهای جدید
- کنترل و مدیریت سفارشات خرید
- جذب نیروهای متخصص و کارآمد
- انجام ممیزی های مراقبتی سیستم مدیریت یکپارچه IMS
- اخذ پروانه ساخت دائم مصحولات جدید دارویی، گیاهی و مکمل 20 مورد
- تمدید پروانه ساخت محصولات دارویی 36 مورد
- تدوین و اصلاح مستندات براساس الزامات وزارت بهداشت و رفع مغایرهای GMP خطوط تولیدی و اخذ تاییدیه GMP خطوط تولیدی مذکور 
- پیشبرد اجرا آزمایشات بیواکی والانسی محصولات دارویی براساس الزامات وزارت بهداشت 51 مورد.


مصوبات مجمع

لازم به ذکر است؛ در پایان این مجمع براساس رای گیری انجام شده سودنقدی 250 ریالی به هرسهم اختصاص یافت همچنین حق حضور اعضای غیرموظف هیات 13333333 ریال و پاداش هیات مدیره نیز 666 میلیون ریال تعیین شد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               


اشتراک گذاری :
ارسال نظر