بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بوی کباب مردم را به تالار شیشه ای کشاند/ توصیه هایی برای تازه واردها

در سال جاری درخواست کدهای معاملاتی در کارگزاری ها افزایش داشته و بخش عمده جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاران جدید، بازدهی مطلوب عرضه های اولیه اخیر بوده است.
کد خبر : ۱۹۳۲۴۳
بوی کباب مردم را به تالار شیشه ای کشاند/ توصیه هایی برای تازه واردها

به گزارش بورس نیوز، خبرها حاکی از رشد چشمگیر تقاضای کدهای معاملاتی جدید در کارگزاری ها است. ورود سرمایه گذاران جدید به بازار سرمایه نویدبخش ورود نقدینگی و افزایش عمق بازار است.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در سال جاری درخواست کدهای معاملاتی در کارگزاری ها افزایش داشته و بخش عمده جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاران جدید، بازدهی مطلوب عرضه های اولیه اخیر بوده است. 

وی افزود: اگرچه کدهای معاملاتی جدید با مبالغ نسبتا پایین شارژ می شوند؛ ولی با در نظر گرفتن حجم بالای کدهای صادرشده، نقدینگی وارد شده با اهمیت خواهد بود. ضمن اینکه در صورتی که اتفاق منفی روند معاملات را تحت تاثیر قرار ندهد، می توان به ورود نقدینگی بیشتر توسط سهامداران جدیدالورود هم خوشبین بود.

ساسانی در پاسخ به دغدغه هایی که بابت احتمال زیان سهامداران تازه وارد و فرار نقدینگی از بازار وجود دارد، گفت: نگاه منطقی به هر بازاری ضرورت دارد. هیچ بازاری همواره صعودی یا نزولی نبوده و بازار سرمایه هم از این امر مستثنی نیست. اما نباید اتفاقات گذشته را به این روزها هم تعمیم داد. اگر چه در سال ۹۲ اتفاقاتی رخ داد که موجب ریزش بازار و فاصله گرفتن گروهی از سهامداران خرد از بازار سرمایه شد

وی تاکید کرد: ولی قرار نیست گذشته مدام تکرار شود. در آن مقطع، سرمایه گذارانی به دام زیان افتادند که در قیمت های بالا و به صورت هیجانی وارد بازار شده بودند و این اتفاق در هر بازاری ممکن است رخ دهد.

ساسانی ضمن تاکید بر لزوم آموزش سهامداران جدیدالورود تاکید کرد: اجتناب از زیان و حفظ ارزش پول مشروط به تحلیل بازار و وضعیت بنیادی سهم ها قبل از سرمایه گذاری  خواهد بود. بررسی وضعیت بنیادی سهم ها و میزان سود تقسیمی در مجامع می تواند ریسک سرمایه گذاری را به حداقل برساند. 

این کارشناس بازار افزود: این مهم مستلزم تلاش در آموزش سهامداران تازه وارد است. با توجه به حجم کدهایی که امسال صادر شده ، به نظر می رسد آموزش سهامداران جدیدالورود باید در برنامه های بازار سرمایه قرار گیرد. به هر حال نوسان جزو ذات بازار سرمایه بوده و بهتر است همزمان با پذیرش سرمایه گذاران جدید، تدابیری هم برای آموزش سهامداران اندیشیده شود. 

وی اضافه کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار، کانون کارگزاران و سایر ارکان بازار سرمایه می بایست جهت انجام این مهم و توسعه آموزش سهامداران اقدام کنند.

ساسانی در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: به سهامداران تازه وارد و کم تجربه توصیه می شود قبل از خرید هر سهم، موضوع فعالیت و وضعیت تولید و فروش و چشم انداز آینده شرکت را مورد بررسی قرار دهند و فقط بر اساس سیگنال سایر اشخاص و بویژه هیاهو های فضای مجازی اقدام به خرید نکنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر